Erik_D skrev:
Mangelito: Dom hjälper så gärna även till att ta över ditt arbete vad det nu är till halva din lön.

Tänk efter lite..
Mig får de gärna utmana... =)

Jag är inte emot svartarbete. Speglar bara hur underbart vårt samhälle är.

-Ja, jag var med i Göteborgkravallerna.

:p
 
Matti skrev:
Yepp mangelito, så är det...
Det är vårt välfärdssamhälle som är boven i dramat, höga skatter som betalas med höga löner och taxor. Att företagen flyttar tillverkning etc utomlands är inte så underligt när alla (inkl mig själv) skall komma undan så billigt som möjligt oberoende om det gäller bildelar, -reparationer eller elinstallationer.
Vi blir arga när vi läser om svartarbete och att elektrolux flyttar sin tillverkning men det är vi själva som orsakar det. Dubbelmoral är väl härligt... :p
Är det inte dags att avsluta den här tråden snart?
Ingvar visste nog inte vad han satte igång...  ;)
Varför blir vi arga när företag flyttar tillverkning utomlands. Det är ett fullständigt naturligt steg. Eller ska Sverige försöka konkurrera med tillväxtländerna om industrijobben. Det är väl lite naivt, eller?

mvh
David
 
Mycket naivt skulle jag vilja säga.
 
Jag känner ingen större oro över arbetskraftsinvandringen...
Det behövs tvärtom massor med arbetskraft, inte minst inom byggsektorn, för att möta kommande krav.
Och jag tror ju inte att det är fel med en viss gradering i skrået, för mig som konsument.
Det är lite konstigt att betala lika mycket i timmen för en snickare som gör avancerade träjobb, som för en snickare som står och snickrar form och gjuter. Så ser det inte ut på de "professionella" byggena.

Så om jag kan köpa en EU-medborgare för att gjuta för en lägre peng kommer jag garanterat att göra det. Däremot inte sagt att jag gör det svart...
 
Och stjäla mitt jobb???

Utbud möter efterfrågan.
Om det finns ett övervärde på marknaden så kommer andra aktörer ofelbart att utnyttja det genom att erbjuda samma tjänster till lägre priser. Detta kommer att ske ända till dess att marginalerna för arbetet närmar sig noll...
Detta är perfekt konkurrens på en öppen marknad...

Om de stjäl mitt jobb innebär det helt enkelt bara att jag får för mycket betalt, enligt denna nationalekonomiska princip.

Lägger man dessutom in kundvård och kundens känsla av att han får kvalitet så...
Själv betalar jag 380:- för att klippa mig.
Hur mycket överpris är inte det?
Men hon "kan mitt hår", vi har en trevlig pratstund och jag är nöjd varje gång jag går därifrån. Trots att jag är ungefär lika lurad som David av sin elektriker ;)
Det ekonomiska vore att köpa en trimmer...

Så hantverkare; se till att vårda era kunder så kan ni nog andas ut. Annars är det nog dags att börja sänka timdebiteringen en smula...

Och försök inte ens med "de jobbar svart" för det kallas att kasta spjut i stenhus, eller vad det nu heter...
 
Till Matti:
Höga löner? I Sverige? Du skojar väl....
 
Dannyboy skrev:
Till Matti:
Höga löner? I Sverige? Du skojar väl....
Jag tror att han menade höga priser, eller?

mvh
David
 
höga priser som betalas med höga löner som betalas med höga priser... ;)
Kineserna har i medeltal en lön på 7% av en svensk medel lön... Å andra sidan är allt billigare och de har ingen välfärd..

Hur drar man EL?
 
Vad är poängen? Bör vi stödköpa dyrt svensktillverkat? Känns lite väl amerikanskt va? ;)
Ingen tjänar på att vi gör det. Det enda det leder till är att svenska företag inte håller sig konkurrenskraftiga i längden.

mvh
David

 
Har inte tråden spårat ur lite nu... ;D
 
Som alltid.  ;)
Det är det som är charmen med forumet.
Vad var ämnet nu igen?  ;)

mvh
David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.