en tanke som slog, för ytterbelysningar på stolpar osv på gården, finns de nån dosa som man får gräva ner med alla kopplingar och slangar?
 
Jag är inte elektriker. Men det finns med stor säkerhet. Men det lär bli avsevärt dyrare än liknande nedgrävbara skarvar. Mest rationellt är att använda kopplingsutrymmet i armaturerna för att grena vidare till fler armaturer.
 
Billigaste och bästa sättet är att dra kablar mellan stolparna och göra alla kopplingarna i stolparna, då är det ingen risk för att det ska tränga in vatten och det är enkelt att komma åt kopplingställen när man vill koppla om.
 
Alternativt, är det trångt i stoplarna så dra ett "stjärn-nät" och fördela på någon skyddad plats som går att komma åt för service och underhåll. Är det inte en väldigt stor trädgård blir nog merkostnaden för lite mer kabel hanterbar.
 
jo, var bara en tanke, får se hur jag gör, vill ju gömma det på nåt vis, ska nog köra stockar till stolpar.
 
S
Jag har jobbat som elektriker i många år, och vi har grävt ner kopplingsdosor som varit gjorda för detta. Men likfan är det jordfel efter typ 2 år iallafall.

En kollega säger att han brukar fylla de nedgrävbara dosorna med smält stearin för att vara 100% säker på att slippa fuktproblem. Jag har aldrig provat, eller vet inte ens om stearin är ett nog isolerande material :p
 
Man undrar varför folk är så sugna på att hitta på "egna" sätt att lösa "problem" trots att det finns beprövade metoder som man VET fungerar och är testade och utvecklade för just ändamålet. Två sätt som yrkesmän brukar använda är , fylla dosorna med gjutharts som är ett mycket säkert sätt att få det absolut tätt, ett annat modernare är att fylla dom med ett silicongel som även det ger ett utmärkt resultat. Det finns även fler utprovade fyllningsmetoder men med dom som jag nu nämnt klarar man sig i alla lägen.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
varit elektriker i knappt fyra år. Men var en tanke osm aldrig slagit mig om det finns såna och funkar.
Om man gör en sorts låda runt lådan då som håller jord och annat borta? =)
 
Gör liknande som i Jula-exemplet så finns inga problem öht. Med en slinga på en meter av kablarna runt kopplingen så kan det göras om x-gånger vid ev utökning, ändring också.
 
Använder man Silicongel kan man öppna och koppla om som man vill, gelen behåller sin gelkonsistens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.