Hej!

För att göra en lång historia kort; Jag håller på att renovera ett sovrum i min lägenhet och upptäckte när jag tog ned gips från några väggar att någon varit där och gjort ett dåligt jobb med elen. Jag hade inte tänkte röra elen själv och trodde inte det skulle behövas heller men så här vill jag inte lämna det när väggarna ändå är öppna.

Nu har elektrikern inte tid på 4-5 veckor och jag vill inte vara utan sovrum så länge så jag vill göra det själv och har lite frågor jag hoppas få hjälp med.

1. Från takdosan går kablarna ned till ett tvåvägs vägguttag och sedan vidare till ytterligare två uttag inomhus och ett utomhus på balkongen. Kablarna mellan uttagen behöver bytas ut och läggas i rör. Vad ska jag använda för kabel till det, FK 1,5mm2?

2. Uttaget på balkongen (som visserligen har tak) är inte kapslat så det vill jag byta ut till ett som är det och dessutom sätta en kopplingsdosa på utsidan och en dosa med strömställare på insidan för att förbereda för eventuell belysning på balkongen.

Jag har förstått att man bör ha en strömställare även till vägguttagen utomhus. Vad rekommenderar ni till det?

Den kommer ju att sitta inomhus i sovrummet så den ska helst inte vara "för ful". Funkar det med en vanlig vippströmbrytare typ denna? Då kan jag ju sätta den i en kombinationsram bredvid den jag tänkt ha för belysningen, eller finns det bättre lösningar?

Stort tack på förhand för all hjälp med detta!
 
1. Ja
2. Strömbrytare kan vara bra, men allra mest om ni bor i markplanet för att förhindra olovlig användning. Är balkongen högre upp ser jag lite mening med strömbrytaren om ni inte vill ha den av funktionella skäl. En vanlig belysningsströmställare blir bra.
 
Perfekt, tack!!!

Vi bor högst upp i huset, så olovlig användning är jag inte orolig för. Om det är den största anledningen till att ha en strömbrytare så skippar jag nog den.

Hade inte ens reflekterat över varför man "ska" ha en sådan utan hade bara för mig att jag läst någonstans här på forumet att man skulle det och jag vill ju göra detta så nära fackmannamässigt som jag kan.
 
Sitter och letar efter lämplig kabel att beställa.

Övriga grejor som dosor, vägguttag och så hade jag tänkt köpa online hos någon lämplig grossist men just kablarna går jag lite bet på. Jag behöver inte särskilt mycket, och jag hittar mest 100-meters rullar eller fördraget i slang på minst 50 meter.

Är det stor skillnad på kabel och kabel eller duger denna från Jula?

Eller kanske denna fördragna från Classe?

Hade iofs tänkt använda rör och inte slang men ändå...
 
I väggen inomhus kan du använda både FK i rör eller EKK eller EKLK. Man vill gärna ha spikskydd över kabeln mot gipset till. Plaströr tycker jag ger inget spikskydd men det finns olika uppfattningar.
Ut mot balkongen skulle jag inte välja rör för där vet man aldrig vad som kryper in. Borra ett hål utåt nedåt så att inget vatten rinner in längs med kabeln. Ute på balkongen ska du lägga en droppböj på kabeln och alltid in i uttaget underifrån. Val av kapslat uttag: ta inte det billigaste, kan vara svårt att montera ledarna, eller huset är av billig plast som drar snett vid fastskruvning. Känn på det i affären. Undvik Bjärebo.
Det fanns nån annan tråd i dagarna med fråga om genomföring genom ytterväggen.
Grattis till beslutet att göra en sådan enkel sak själv.
 
Om du köper på lågprisvaruhusen, då bör du välja varianten som är godkänd för ingjutning d.v.s märkt 750 N/ cm2 och inte varanten 320 N / cm2.

Vid små kabelsträckor är ofta bättre att dra kablarna själv i rören eftersom många varianter på färger och antal ledare krävs. 3 ledare ( brun, blå, gul/grön) passar bara vid matkingar till vägguttag. Till lamputtag används ofta vit, blå, gul/grön, mellan strömbrytare och dosa används ofta brun, vit, ev svart o.s.v.
I somliga rör ligger 5 -6 ledare där används ofta brun,blå, gul/grön, samt vit, svart, orange.
 
Redigerat:
Och uppgiften att du kan använda EKK och EKLK i väggen är kanske inte helt klar, det ställs en mängd krav OM man skulle vilja ha lös kabel i en vägg, nått som nästan aldrig förekommer bland fackmän.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
1.5 kvadrat ENDAST om din säkring är 10 ampere eller lägre. Säkringen är till för att skydda kabeln, har du större säkring måste du ha kraftigare kabel.
 
Du kan undvika Bårebo också förutom Bjärebo om du hittar dem i hyllorna. :)
 
Nejdå, dosor, uttag och så blir från ABB, Elko och Schneider.

Egentligen borde jag väl köpa bara ABB, jag bor så nära att jag ser deras stora anläggning från balkongen :cool:

Hade gärna köpt "bra" kablar också men den känns onödigt att sitta med tre stycken 100-metersrullar när jag behöver kanske max 5 meter av varje färg. Det blir nog kabeln från Jula och så drar jag den genom VP-rör istället för slang.

Har sökt så gott jag kan om det kabelmärket, amokabel, och iallafall inte hittat något negativt.


Thomas_Blekinge skrev:
Ut mot balkongen skulle jag inte välja rör för där vet man aldrig vad som kryper in. Borra ett hål utåt nedåt så att inget vatten rinner in längs med kabeln. Ute på balkongen ska du lägga en droppböj på kabeln och alltid in i uttaget underifrån. Val av kapslat uttag: ta inte det billigaste, kan vara svårt att montera ledarna, eller huset är av billig plast som drar snett vid fastskruvning. Känn på det i affären. Undvik Bjärebo.
Det fanns nån annan tråd i dagarna med fråga om genomföring genom ytterväggen.
Grattis till beslutet att göra en sådan enkel sak själv.
Har läst igenom den tråden, tack för tipset!

Jag har redan ett hål i fasaden snett utåt nu med en EKK igenom. Jag hade tänkt borra upp det för att få plats med ett rör, sedan täta det med fog mot fasaden och lite isolering i rörmynningen. Sedan sätta en kopplingsdosa typ denna och dra in kabeln bakifrån.

Sedan vill jag ha uttaget ovanför kopplingsdosan. Är det korkat att dra ut kabeln från dosans ovansida då, membranen kanske inte blir nog täta så det rinner in vatten i dosan?

Det är dock typ bara dagg / fukt det handlar om, kommer aldrig regn in mot fasaden.
 
Redigerat:
Om du har Hornbach i närheten så säljer de FK i olika färger och dimensioner per meter, man bara mäter upp, klipper av och betalar. :)
 
Mikael_L
roadss skrev:
Jag har redan ett hål i fasaden snett utåt nu med en EKK igenom. Jag hade tänkt borra upp det för att få plats med ett rör, sedan täta det med fog mot fasaden och lite isolering i rörmynningen.
Tja, ett rör genom tillför inte så väldigt stort mervärde.
Räcker EKK'n fram till rätt ställen på bägge sidorna skulle jag själv använt den som den är.
Lite som tätar på både in och utsida runt kabeln sen, så blir det riktigt bra.


edit:
Eller vänta nu, ville du dra FK genom? Ja då är ju röret förstås bra. :)
 
Tyvärr långt till närmsta Hornbach, men tack för tipset!


Mikael_L skrev:
Tja, ett rör genom tillför inte så väldigt stort mervärde.
Räcker EKK'n fram till rätt ställen på bägge sidorna skulle jag själv använt den som den är.
Lite som tätar på både in och utsida runt kabeln sen, så blir det riktigt bra.


edit:
Eller vänta nu, ville du dra FK genom? Ja då är ju röret förstås bra. :)
Kabeln räcker fram fint på bäggen sidorna, men jag tänkte bara att medan innerväggen ändå är öppen så är det lika bra att dra fram rör så att det går att dra i nya kablar i framtiden om det behövs istället för att ha den lösa EKK'n i väggen.

Det kanske är onödigt, men är ju inte så mycket extrajobb medan jag ändå håller på.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
elmont skrev:
Och uppgiften att du kan använda EKK och EKLK i väggen är kanske inte helt klar, det ställs en mängd krav OM man skulle vilja ha lös kabel i en vägg, nått som nästan aldrig förekommer bland fackmän.
Jag blir nyfiken: vad är anledningen att man inte lägger lös (=fastklamrad) kabel i väggen? Vad säger du (eller fackmän i övrigt) om EKK i frästa spår i sten/betong, fastsatta med bruk?
 
Den stora orsaken är att det blir INTE billigare, det blir svårt (omöjligt) att i framtiden "renovera". Ska man ha kabel i väggen får man INTE fästa den med klammer den ska hänga löst mellan dosorna. Risken med inputsade kablar är större tex. om man borrar i en inputsad kabel är kabeln förstörd och måste bytas i hela sin längd. är det ett rör man borrar i är chansen stor att röret blir skadat men att trådarna klarar sig, men skulle trådarna skadas kan man rätt lätt byta ut dom genom att dra i nya. Är skadan på röret stor så behöver man bara bila upp en liten bit för att laga skadan och inte som om det vore kabel hela sträckan. Jag har vid några tillfällen varit med och flytta några väggar i - Bo klok hus - som använder metoden med lös kabel i väggar och ingjutna kablar i tak. Kostnaden för det arbetet (kulospikning) blev minst dubbelt så hög som det skulle blivet med rör i väggarna.
Orsaken till att fackmän inte vill använda metoden är att, matrealkostnaden blir inte mer än marginellt lägre, arbetskostnaden inte lägre, framtidssäkring är obefintlig.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.