för att återföra tråden till grundfrågan så skulle jag göra så att jag drar ett rör för ljus ett för uttag och ev ett för värme till varje rum. Dessa avsäkras desutom separat. Jag ska bygga om nuvarande hus till dennna standard vid nästa renovering. Det går förviso mer matriel från början men det är dels lätt att underhålla dels blir det inte kolsvart när damsugarn får säkringen att gå.

Tänk dessutom på att det går alltid åt fler uttag än vad man tror. Personligen kommer jag aldrig att bygga ett runm utan att dra dit minst 2 dosor för eluttag 1 tv och 1 dubbelt data. Data uttaget kan också användas för telefon.

Och för vad ni än gör koppla inte element och belysning på samma säkring.

I övrigt så är första punkten i en renovering installationen av jordfelsbrtaren
 
I vissa rum har jag 5 data/tv/tele uttag samt minst 7 dubbla dosor, så ös på bara, kan aldrig bli för mycke...
 
Fasting65 skrev:
Åk och kolla om ni är intresserade. Själv har jag nog övertygat grannen att köpa - så då kan jag låna den där OM jag behöver den....   :D
Bara du inte har bråttom, allt tar ju längre tid än vad man tänkt sig!! Men snart så ska den väl finnas tillhands för de betrodda... :)
 
Det här var en av de bästa trådarna jag har sett på länge... ;)

Tänkte bara säga att i Finland sätter man oftast kopplinsdosorna i taket i kombination med en ljuspunkt och grenar ner till brytare och uttag, vid nybyggen drar man ofta uttagsgrupperna i golvet och belysnings grupper i taket. Det är altså väldigt sällan man har "extra" vita lock i väggar och tak etc.

En eloge till Carl för att han påminner folk om de risker och lagar som finns. Det må verka enkelt men det finns många små (och stora) detaljer som lekmän inte vet.

Det kan räcka med en dålig förbindning som värmer sig och 5-10 år senare orsakar en brand. En dåligt kopplad nolla kan innebära att du har upp till 400 V i utaget... Fel dimensionerade ledningar och säkringar som gör att säkringen inte går fastän det är full kortslutning i uttaget. osv

Att installera som en sk instruerad lekman kan gå för sig men då skall man ha en hel del kunskap i ämnet ändå.
 
Matti skrev:
Det här var en av de bästa trådarna jag har sett på länge...  ;)

Tänkte bara säga att i Finland sätter man oftast kopplinsdosorna i taket i kombination med en ljuspunkt och grenar ner till brytare och uttag, vid nybyggen drar man ofta uttagsgrupperna i golvet och belysnings grupper i taket. Det är altså väldigt sällan man har "extra" vita lock i väggar och tak etc.

En eloge till Carl för att han påminner folk om de risker och lagar som finns. Det må verka enkelt men det finns många små (och stora) detaljer som lekmän inte vet.

Det kan räcka med en dålig förbindning som värmer sig och 5-10 år senare orsakar en brand. En dåligt kopplad nolla kan innebära att du har upp till 400 V i utaget... Fel dimensionerade ledningar och säkringar som gör att säkringen inte går fastän det är full kortslutning i uttaget. osv

Att installera som en sk instruerad lekman kan gå för sig men då skall man ha en hel del kunskap i ämnet ändå.
Håller helt med!
Eller byter ni kamrem på bilen bara för att det är en rem?

OBS! Bruckar inte bli billigare att dra rör själv, kostar också pengar då installatören skall "reda" upp efter diverse missar, ta upp väggar mm..


 
jkh skrev:
Håller helt med!
Eller byter ni kamrem på bilen bara för att det är en rem?
Jag byter kamrem enligt biltillverkarens rekommendation. Gärna lite tidigare.
Passar på att byta spännrullarna samtidigt.

Att det är en rem har inte med saken att göra...
 
Min flickvän satt och skrattade framför den här tråden och jag kunde inte låta bli att läsa om den. Mycket underhållande. Ett av argumenten som framförts i denna tråd är att elektrikern bara handskas med kvalitetsmaterial, därav det höga materialpriset.
Efter vår dusör med vår elektriker bestämde sig Lisa för att gå igenom räkningsspecifikationen och jämföra med priser hos www.elbutik.se . SAMMA artikelnummer av SAMMA märke kostade ungefär hälften på nätet gentemot slutkund mot det pris med "storkundsrabatt" som vi fått av elektrikern. Mao är kravet att elektrikern ska inhandla material bara ännu ett sätt att skörta upp kunden eller om man vill uttrycka sig mildare "hitta alternativa intäktskällor". Skulle vi få köpa in materialet själva skulle vi antagligen slippa 50% av alla bilersättningar gentemot elektrikern också.

mvh
David
 
K
Har en frånga till nån elektriker. Min elektriker drog fel kabel till värmepumpen, han drog 2.5 där det enl. ritningen skulle vara 4mm2 kabel. Han kom och bytte ut den idag, men han bytte bara faserna, inte nolla och skyddsjord. Är detta OK?
 
Att elektriker tjänar pengar på material är inte konstigare än att han faktiskt är återförsäljare av elmaterial också. Jag tycker att det är självklart att han tjänar lite på materialet också. I och för sig så vet jag inte vilka priser elektrikerna betalar till sina grossister, men när det gäller rör så vet jag att rörisarna har ungefär samma priser hos sin grossist som vi dödliga har hos Rinkaby rör. De får alltså betala grossisterna en hel del för tillgängligheten och att de kan köpa små kvantiteter.
 
Slopa övergångsreglerna, öppna era armar och välkomna Balterna och polackerna. De hjälper så gärna till att koppla lite el.

 
Yepp mangelito, så är det...
Det är vårt välfärdssamhälle som är boven i dramat, höga skatter som betalas med höga löner och taxor. Att företagen flyttar tillverkning etc utomlands är inte så underligt när alla (inkl mig själv) skall komma undan så billigt som möjligt oberoende om det gäller bildelar, -reparationer eller elinstallationer.
Vi blir arga när vi läser om svartarbete och att elektrolux flyttar sin tillverkning men det är vi själva som orsakar det. Dubbelmoral är väl härligt... :p
Är det inte dags att avsluta den här tråden snart?
Ingvar visste nog inte vad han satte igång... ;)
 
Ken: Detta är INTE ok skyddsledare och nolledare skall ha minst samma area som fasledarna.
 
Mangelito: Dom hjälper så gärna även till att ta över ditt arbete vad det nu är till halva din lön.

Tänk efter lite..
 
K
Erik_D skrev:
Ken: Detta är INTE ok skyddsledare och nolledare skall ha minst samma area som fasledarna.
Det var det jag misstänkte. Tack!
 
Matti: näe det blev allt väldigt långt men också intressant. På mitt eget bygge har nu den certifierade elektrikern dykt upp och börjat dra i mina tåtar. Han verkar inte helt oäven och självklart kommer jag överlämna en noggrann dokumentation över varje grupp, dosa och sladd. Hittills har han satt in en normcentral med säkringar för panna och avloppspump så det börjar sakta likna någe som går att använda...

Lite synpunkter kommer han garanterat att ha på vissa grejer men det viktigaste är kontakt enligt honom själv...

Inställningen till livet är som vanligt det viktigaste ::) I italien är man inte så fokuserad på vad du gör men hur, ;D...

Hälsar ingvar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.