Hej!
Vid vår ombyggnation i tvättstugan kommer vår kran att behöva bytas (eller renoveras.)
Eftersom en nyare duschkran skall tas bort och denna kran måste höjas för att en hink ska rymmas under pipen, kommer även rören att dras nya.
Får man hacka in spår i betongen och dra rören i väggen?
Finns det hållare mm. som gör det möjligt?
Den tvättbänk med ho (av plast) som står under kranen, har inte något uttag för blandare i bänken, verkar alternativet vara att kranen ska sitta på väggen. (eller ska man bygga om / köpa ny bänk?)

När jag kikar runt på vilka kranar / blandare som finns, blir jag förvånad, nästan inga kranar alls har en lång pip och sitter på väggen. Skulle även vilja ha möjlighet att kunna koppla till en slang. (typ Gardena koppling)

Om den befintliga kranen används (16mm cc160mm) kanske det inte finns kopplingar till nya rör (15mm).
Vet ej heller om det finns renoveringssats till denna kran med två rattar från 60-talet.

Vad gör man?
Vilka alternativ finns?


//Jan
 
Jag valde en vanlig köks/diskbänkskran med hög pip och diskmaskinsavstängning.
Passar utmärkt för att ansluta tvättmaskinen också.

Allt installerat i en Nimo-tvättbänk för 500:- som jag hittade på blocket :)
 
Du kan installera kranar/blandare med väggfäst för utanpåliggande rörinstallation, det enklaste och bästa. Som blandare för ditt ändamål finns s k spolblandare som tyvärr kostar uppemot en tusenlapp men har en sån pip att du kan gänga på en slangnippel
 
Tack så länge!
(Kan skicka med en bild senare på vår nuvarande blandare.)
Det fanns inte många blandare med lite längre pip, samt möjlighet att ansluta en vanlig trädgårdsslang. Ska även kolla vad som blir bättre PEX-slang eller utanpåliggande...
Verkar bli ganska samma pris (förutom att man måste "hacka" i väggen vid infällnad)

Två blandare som nog skulle fungera (om befintlig inte går att använda). Dock ser jag inte skillnaden.

Den första finns på ByggMax och heter .: Badkarsblandare Gustavsberg 350 https://www.byggmax.se/badrum/blandare/badkarsblandare/badkarsblandare-gustavsberg-350-p672639?utm_source=765135177&utm_medium=affiliate&utm_campaign=Adtraction

Den andra finns på ByggHemma och heter .: Badkarsblandare Gustavsberg Nautic Krom Svängbar Pip http://www.bygghemma.se/inomhus/badrum/blandare/badkarsblandare/badkarsblandare-gustavsberg-nautic-krom-svangbar-pip/p-180510?utm_source=pricerunner&utm_medium=pa&utm_campaign=badkarsblandare-gustavsberg-nautic-krom-svangbar-pip

Vad kan det vara för skillnad på dessa två?
Är det bra "kvalitets" blandare (med mjukstängning och liknande) eller smäller det till i rören när man stänger vattnet? (inte bra med så hastigt stora tryckökningar).

Hittade någon FM-Mattson som gick att bygga om, men blev osäker om den hade något slanguttag.
Finns det spontant någon annan modell?


Funderar även om man bör byta tvättskåpet med någon annan lösning tex ett vanligt skåp och en utslagsback för att få bra funktion. (Men det är en annan fråga)

/Jan
 
Hej!
Här kommer bilder på vår nuvarande kran.
Kran detaljbild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kran översikt -small.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har även tittat på en utslagsback på Biltema - skulle inte vara fel.

Det behöver inte vara en termostatblandare.
Med en utslagsback kanske "pipen" på vår nuvarande kran blir för lång?
Ett fast uttag till en slang med både varm och kallt vatten hade inte varit fel.
Som jag tidigare nämnt, visst går det att "hacka" in rören i väggen, men hittar inte fästen för en sådan lösning.
De lösningar jag funnit är beroende av en "innervägg" och inte utanpåliggande på hålsten.

//Jan
 
Just till tvättstuga är det nog egentligen bäst att undvika engrepps- och termostatblandare.
Man vill ju ofta ha vattnet så varm det går för blötläggning, eller bara kallt helt enkelt.
Alla temperaturbegränsare, snålspärrar osv är bara till hinders.
 
H
Har en Gustavsbergs, en variant där man kan välja vilken pip man vill ha.
Det går också att sätta dit trädgårdsslangen på pipen.
 
KnockOnWood skrev:
Just till tvättstuga är det nog egentligen bäst att undvika engrepps- och termostatblandare.
Man vill ju ofta ha vattnet så varm det går för blötläggning, eller bara kallt helt enkelt.
Alla temperaturbegränsare, snålspärrar osv är bara till hinders.
Har en känsla av att en blandare med två kranar är bättre i vissa fall, men de alternativ om man även skulle vilja kunna välja vattenstråle mellan pip eller slang.är få.

Först tänkte jag renovera den befintliga kranen, men pipen kommer att bli för lång till en utslagsback, och att hitta en kortare passande pip till den befintliga kranen kan vara svårt, men den är lite "kult". (att kapa och svetsa pipen tror jag blir för komplicerat projekt). Biltemas (dock engreppsblandare) liknar väldigt mycket Gustavbergs, men har ingen aning om funktionen är bra. En billig blandare har sällan "mjukstängning" vilket medför enorma tryckvågor i hela rörsystemet.

En blandare som kanske skulle fungera (dock utan extra slanguttag) är fm-mattsson-tvagreppsblandare-krom-3101-0000

Har hittat en annan blandare som saknar pip. fm-mattsson-badkarsblandare-2640-1910-utan-pip
Hur t.ex. en trädgårdsslang ska kunna hanteras med ett uttag "uppåt" utan att vikas, vet jag inte. (tips?)
Vet inte om man ska förkasta uttaget uppåt och bara välja en pip med uttag t.ex. fmm-utloppspip med dragomkastare

Är förvånad att utbudet är så litet...

//Jan
 
De där du länkade till är för badkar + dusch.

Varför skall du egentligen koppla in en slang till vattenkranen i tvättstugan?
 
Om du ska anskuta en slang till blandaren, kan du ju köpa en övergångsnippel (rinkabyrör ar:2749), som skruvas fast i pipen på blandaren. Komplettera med en "gardena hane", 2428 på rinkaby. Enkelt om man ska koppla en slang till blandaren :)
 
Om du ska ansluta en slang till blandaren, kan du ju köpa en övergångsnippel (rinkabyrör art:2749), som skruvas fast i pipen på blandaren. Komplettera med en "gardena hane", 2428 på rinkaby. Enkelt om man ska koppla en slang till blandaren :)

Edit, en kran jag själv kommer att ha i tvättstugan , http://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-diskbl-2-grepp-overpip/
 
Redigerat:
Tack för ert engagemang!
Börjar att förklara våra önskemål lite bättre genom att svara på några funderingar.:.
KnockOnWood skrev:
...Varför skall du egentligen koppla in en slang till vattenkranen i tvättstugan?
Det finns flera "ideer" med detta. Tvättstugan ligger bäst till för att dra ut en slang om något ska tvättas utomhus. (vi är just nu inte beredd att installera en utkastare med varm och kallt vatten. FMM Vattenutkastare varm/kall). Det andra är att ha möjlighet till ett lämpligt duschhandtag för tex.duscha blommor eller liknande.
1alexander skrev:
....köpa en övergångsnippel (rinkabyrör art:2749),.. Komplettera med en "Gardena hane", 2428 på rinkaby. Enkelt om man ska koppla en slang till blandaren.) en kran jag själv kommer att ha i tvättstugan , [länk]
Bra tips!. Dock var en idé, att den vanligaste slangen alltid skulle kunna sitta på plats. Har tittat på den kranen, dock tycker jag att pipen blir för lång till en utslagsback.

Just nu tittar vi på följande alternativ .:
En utslagsback från BiltemaUtslagsback-872019.
Utslagsback - 872019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måtten är (förmodligen) bredd 44cm djup 33cm och höjd 18cm. - monteringshöjden tror jag skall vara 60cm.
Vilken höjd kranen ska sitta på vet jag inte, men en hink bör komma under utan problem.
Kranen bör inte sticka ut för långt - ca 15 cm från vägg borde fungera.

Biltema rekommenderar denna blandare till deras utslagsback .:
Badkarsblandare - Biltema - 86-567.jpg
Tillsammans med något av blandarfästena, nedan .: (Är det cc150 eller cc160 som gäller idag?)
Blandarfäste enkelt Biltema - 87200 small.jpg
Blandarfäste Biltema - 872003 small.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dock är det en termostatblandare, och har ingen aning vilken kvalité som Biltemas blandare håller.
(Men visst kan det vara ett altenativ.)
________________________________________________________________________________

Ett annat alternativ som vi tittar på (just nu) är .:
Tvättstugeblandare - enkel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En fördel? är att den inte behöver ett blandarfäste (om jag förstått rätt.)
Vet inte hur långt ut pipen kommer från väggen och sedan saknar den "extra uttag" (Om man inte väljer alexander:s lösning). Sedan hade det varit trevligare med metallrattar (som på den kran som finns där idag.) Men man kanske inte får allt :(

Den svåraste lösningen med flest alternativ är nedan.
(dock måste jag försöka kolla upp hur mycket den skulle bygga ut från vägg med pip.
Om alternativet, överhuvudtaget skulle fungera tillsammans med en utslagsback...
FM Mattsson Badkarsblandare Krom dubbla uttag.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillbehör?
FM Mattsson Utloppspip för badkarsblandare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FM Mattsson Stigrör Krom 2757-1500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

eller
FMM utloppspip 9000.jpg

Om man inte ska gå på en ren kultblandare (och byta ut duschslangen mot en slangkoppling)
Kultblandare - sw297.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Jan
 
Det sista alternativet tycker jag ser trevligast ut!
 
H
Denna har vi men med en mer uppåtböjd kran så att man får plats med en hink under 6a528ea6fd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.