Enkelt!
Skall du sätta gips så fäll in!
Rören hugger man upp ett vertikalt spår i skarvarna på spontade planken. Klyvs i längdsled bara man tar tex stämjärn.
Dosorna fräser man in i sponten med en större dosfräs alt. flera mindre hål. Spelar ingen roll hur mycket man hugger, donar och förstör, gipsen kommer på och allt ser skönt ut.
1 st kulo (EKRK) längs med golvlist kan jag möjligen leva med men tänk på att man vill ha med TV, telefon mm. Samt det räcker man får dubbla kulo på något ställe så blir det inte snyggt. Utanpåliggande lösning rekommenderar jag BARA om inte väggbeklädnaden byts och med tanke på alla kablar man vill ha med så är isåfall ellist för kablar bättre (och då är det inte kulo utan EKK som gäller).
Det känns tungt när man börjar fälla in men resultatet blir bäst.
 
Jag stödjer dig Carl och alla dina inlägg i denna tråd!!! Folk fattar inte att det handlar om ELSÄKERHET. Jag startade tråden Elinstallationer för att kanske någon skulle fatta att det inte är att "bara dra en kabel" , vilket ingen verkar bry sig om.
 
Mogge skrev:
Man tackar för svaret!!
Bara till att slipa upp alla verktyg o börja hugga, borra, fräsa...  8)
Ska göra som så att "min" elektriker får göra en slags ritning tillsammans med mig var allt ska dras o sen gör jag spår för allt och sen får han komma och lägga in rör, dosor, kablar...

Spar ett x antal kr på det viset. Timmar kostar pengar, gör man det själv kostar det bara svett, blod o tårar... ;D
Huggmejsel i trä tar tid... om du kan gör två spår med cirkelsåg innan du tar till huggmejseln, om du inte har en bra o smidig fräs förstås....
 
Tack
Jag har också upplevt hårt motstånd här ibland med att få gehör när det gäller bla olagliga elinstallationer.
Det är ju i stort sett det enda i ett husbygge som man faktiskt inte FÅR utföra själv.
Men folk härinne är envisa. De kan visst dra kabel och koppla själva. Hela forumet går ju faktiskt ut på att ge och ta råd för att i största möjliga mån klara sig själv..
Därför gör jag det bästa av situationen och delar med mig av det jag kan istället för att bråka.
Ger folket det de vill ha, nämligen information. De vill inte höra att de inte kan eller får utan de vill veta varför och hur saker fungerar.
Avslutningsvis kan jag bara upprepa att det är OLAGLIGT att själv på egen hand utföra elinstallationer. Men jag vill INTE ha igång detta ämne igen då detta har varit uppe tidigare och borde vara känt.
Personligen anser jag att det till viss del är byggvaruhusens fel. Man borde inte ens få köpa materielen eftersom man inte får förlägga den.
 
Lysande inlägg, Carl. Det tackar vi för.
För övrigt äro vi forumistiska husbyggare oförbätterliga. :)
 
Handöverfräs fungerar jättebra när man ska fräsa spår för VP-rör i en trävägg. Spika fast en list provisoriskt som styrning för fräsen så blir spåret rakt. OBS! Det dammar i klass med en golvslipmaskin!
 
Det finns om ja inte missminner mig speciella fräsar för vp rörs infräsning att hyra. Oöverträffat effektiva.

Det verkar finnas gott om elektriker på detta forum.
Jag driver själv en elfirma och kan bara säga att folk i gemen har väldigt likartade uppfattning om installationer som folk på detta forum. Det är snart ingen mening alls med att jobba för privatpersoner. Dock tycker ja att det är skattesystemets fel och (oftast) inte personerna ifråga..
 
JULA har faktiskt kommit med en sån där betongfräs i deras billighetsmärke FERM. Jag slängde bara en snabb blick på den då jag inte behöver en sådan, men jag vill minnas att den hade två klingor som då sågar spår i väggen.

Maskinen finns inte med i den tryckta katalogen utan verkar vara en ny produkt.


Åk och kolla om ni är intresserade. Själv har jag nog övertygat grannen att köpa - så då kan jag låna den där OM jag behöver den.... :D
 
Fasting65 skrev:
JULA har faktiskt kommit med en sån där betongfräs i deras billighetsmärke FERM. Jag slängde bara en snabb blick på den då jag inte behöver en sådan, men jag vill minnas att den hade två klingor som då sågar spår i väggen.

Maskinen finns inte med i den tryckta katalogen utan verkar vara en ny produkt.


Åk och kolla om ni är intresserade. Själv har jag nog övertygat grannen att köpa - så då kan jag låna den där OM jag behöver den....   :D
och om den inte finns på weben beskriver du naturligtvis maskinen för oss andra så vi vet om vi ska köpa den ;D
 
Eld skrev:
Handöverfräs fungerar jättebra när man ska fräsa spår för VP-rör i en trävägg. Spika fast en list provisoriskt som styrning för fräsen så blir spåret rakt. OBS! Det dammar i klass med en golvslipmaskin!
Men det går åt rätt många fräsar vilket blir dyrt om det är många spår som ska fräsas.

Ett enklare alternativ till cirkelsåg är faktiskt sticksåg med pendlingsfunktion och sedan huggmejsel.
 
Den här tråden har kanske gjort sitt men jag kan ändå inte låta bli: alla ska ha en jordfelsbrytare.
 
BoD wrote:
Men det går åt rätt många fräsar vilket blir dyrt om det är många spår som ska fräsas.
Brukar du använda snabbstålsverktyg? Sånt skräp ska man inte köpa! Hårdmetall ska det vara och de verktygen håller länge! De klarar även spikar. Det kan bli hack i eggen men det gör inte så mycket om det inte blir alltför många.
 
Jag hjälpte en kompis att bygga om ett lägenhetskök och vi fräste väldiga mängder spår. Och jodå, vi använde dyra hårdmetallfräsar, men med tanke på vad de kostade så behövdes inte särskilt många nya fräsar för att inse att det inte höll ekonomiskt. Dessutom var det förstås ett antal spikar som så att säga satte sig i kistan på projektet...

Men vi kanske bara var lite väl snåla av oss. En orsak till slitaget kan ha varit de massiva hundraåriga träbjälkarna som inte var alltför skonsamma mot våra verktyg.
 
Det här med att fräsa in rör i väggen. Det blir ju inte många millimeter mellan röret och ytbeläggningen...

Därför undrar jag, såg hos en bekant som gör om köket att hans elare hade lagt in flexrör i frästa spår. Dessa flexrör är ju väldigt spröda. Så, vad händer den dagen någon spikar in en spik i slangen? Förövrigt är väl inte VP-rören speciellt ogenomträngliga heller?

Hemma ligger kablarna i gamla metallrör och de får man kämpa med om man skall få i en spik i (att rören sedan är ledande är ju en annan sak :)

Men, detta är alltså helt enligt normen? Det är tanken att spik/skruv skall inte kunna göra någon el-skada?

Mvh
Pagge
 
Det är inte meningen att man ska skruva i ett vp-rör eller flexslang.

När man skruvar märker man ju att man inte får ngt fäste i vpröret. Skruven vill gärna ta snett - men visst finns det en risk med att ha saker dolda i väggarna.

Man bör ju vara något strukturerad vid rördragningen så det är logiskt var rören går, även när skivor sitter på väggarna.
Exempelvis bör man ju ta det lungt med skruvandet precis i linje ovanför strömbrytare och väggdosor. Där går med största sannolikhet ett rör.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.