Grunden är precis gjuten till min 147m2 enplansvilla. Tyvärr hade konstruktören och husleverantören missat att rita in urtag ur albabalken under varje fönster. Jag ska ha ett slipat betonggolv samt fönster som går hela vägen ner till golvet. Alltså ingen vägg under fönstren. Det skulle alltså varit urtag i kantbalken under varje fönster så betongen skulle ha gått ut i balken fram till fönsterkarmen. Se referensbild nedan från ett annat hus.

Screen Shot 2015-02-13 at 18.15.49.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom det inte blev uthugget innan gjutning, så håller grundläggaren på att såga upp plattan och hugga ut urtag ur albabalken för att kunna gjuta i hålen under fönstren innan betongen slipas. När jag var nere idag (Fredag kväll) så såg jag att de kapat hela vägen ut i balken, medan jag trodde att de skulle spara en bit balk som fönstren kunde stå på. Nu ser det ut som betongen kommer flyta hela vägen ut till utsida kantbalk och bli exponerad för uteluften. Se bild nedan.

Photo 2015-02-13 17 27 05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det här ett bra sätt att götra det på eller är det, som jag spontant känner, helt galet? Varför ska jag ha 5cm betongplatta exponerad mot yttertemperatur under varje fönster, när jag har betalat dyra pengar för ett lågenergifönster över.

Kan nån hjälpa mig med bra argument till Måndag när jag ska ner på tomten och snacka med byggarna?

Kanske nån också kan hjälpa mig att räkna på hur mycket energi som kommer att försvinna ut ur plattan då 20m x 5cm = 1,0 m2 betongplatta är exponerad?

Tackar
 
Om golvet gjuts ända ut så kommer det bli rackarns kallt på golvet innanför fönstret när det är kallt ute, Man vill ju i alla fall ha lite isolering där för att bryta köldbryggan.
 
Å andra sidan så har Albabalken ganska så dåligt isoleringsvärde i sig själv så frågan är om det blir så stor skillnad praktiskt sett eftersom man hur som helst skulle karvat ur i balken inifrån och fyllt ut med betong ända ut och under fönsterkarmen. För ska det bli snyggt måste man gå in en bit under karmen med betongen för att inte riskera att få en full kant som syns.
 
En helt annan grej, hur hade dom tänkt åtgärda spåret från diamantklingan som nu går in i plattan?
 
Mikael_L
Det blir en ganska rejäl köldbrygga det där.

Men be dom lägga i en liten bit 50x50mm cellplast som hamnar under fönsterkarmen innan dom gjuter igen. Då blir det minst dubbelt bra isolerat som med endast ALBA-balk som det skulle blivit om det gjordes som tänkt.
 
Lutte skrev:
En helt annan grej, hur hade dom tänkt åtgärda spåret från diamantklingan som nu går in i plattan?
Det är nog egentligen mer problem med att det även kommer att bli en synlig lång sträcka längs med hela lagningen, för att lyckas med tricket att få till exakt samma färg på betongen och samma storlek på ballasten tror jag blir mycket svårt. Så jag tror att det hela kommer att synas väldigt tydligt, speciellt som det skall slipas och poleras.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
oceanis skrev:
Det är nog egentligen mer problem med att det även kommer att bli en synlig lång sträcka längs med hela lagningen, för att lyckas med tricket att få till exakt samma färg på betongen och samma storlek på ballasten tror jag blir mycket svårt. Så jag tror att det hela kommer att synas väldigt tydligt, speciellt som det skall slipas och poleras.
Ja det tänkte jag inte ens på! Det var nog för uppenbart, men det är ju tråkigt att se när man kostar på sig ett slipat betonggolv
 
Tack för svaren. Det blir 70x40 cellplast under fönstrena för att bryta köldbryggan och golvsliparen har goda förhoppningar om att kunna dölja skarven, om betongen matchar. Jag ska ha en lättare slipning som inte går ner i ballasten så det är "bara" cementen som måste macha i färg. Får se hur det går.
 
Går många fönster ner till golvet?

Det hör ju egentligen inte hit, men varför bygger man så?

Och är det inte standard numera att man isolerar betongplattan från kantbalken för att inte släppa ut en massa värme den vägen? I alla fall om man har golvvärme?
Så här alltså:
SetWidth200-isomax1.jpg
 
KnockOnWood skrev:
Går många fönster ner till golvet?

Det hör ju egentligen inte hit, men varför bygger man så?

Och är det inte standard numera att man isolerar betongplattan från kantbalken för att inte släppa ut en massa värme den vägen? I alla fall om man har golvvärme?
Så här alltså:
[bild]
Tja.. varför köper man en Alfa istället för en V70? Volvon är kanske mer praktisk och ekonomisk men lite tråkig och alldaglig i längden.
Lite sämre energivärden, lite mer känsla. :)
 
Jag förstår uppriktigt sagt inte hur du resonerar, Nadjanda!

Visst, jag hade för länge sedan en kollega som köpte, och var omåttligt stolt över en Alfasud.
Efter tre år var den färdig för skroten. En Trabant hade klarat sig bättre :thumbdown:

Vad menar du ger mer känsla? Att en massa värme läcker ut från en oisolerad betongplatta.
På vilket sätt känns det bra?

Eller är det fönstren ner till marken du avser?
Är det sååå kul att se gruset runt husgrunden?

Nåväl, jag missunnar dig inte njutningen.
Men jag förstår inte riktigt resonemanget, som sagt.
 
Det var kanske dumt att välja en Italiensk bil för jämförelsen :)

Huset byggs mitt i en fantastisk lövträdlund med vackra ekar nära huset med åkrarna bakom. Huset är ritat därefter. Hade det legat mitt i ett villaområde med grannens fasad åtta meter bort hade jag aldrig haft de här fönstrena. Alla val vid ritandet och konstruktion är en balans, eller kompromiss, mellan olika faktorer och jag lyckades inte fullt ut få till ett vackert hus som tar tillvara på den plats där det byggs och jättebra energivärden.

Det är en balans mellan logik (V70) och känsla (bilen du suktade efter när du var grabb). Bäst är när båda är i topp och går inte det får man tumma på vissa delar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Tack för att du tar mitt gnäll så bra, Nadjanda ;)

Och det är klart att man skall kunna njuta av en vacker omgivning om man har haft turen att hitta en fin tomt att bygga på.

Jag är själv lyckligt lottad och har ca 120 meter till de två närmaste grannarna.
En tredje, åt andra hållet, som bara är synlig nu på vintern när träden är avlövade, är 570 meter bort.

Men hos oss går det bra att njuta av omgivningarna utan att fönstren går ner till golvet.
Vilken glädje har ni av den nedersta halvmetern av fönstren?
Men det är klart att man får forma sina fönster hur man vill.
Får jag fråga hur stor andel av väggytan som är fönster och fönsterdörrar hos er?
Det är ju det som styr energiförbrukningen, förutom byggytan.

Och det där med energi: Varför bygger man idag utan att isolera plattan från kantbalken?
Det är ju en väldigt billig åtgärd för att minska värmeläckaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.