Har under åren inte riktigt orkat sätta mig in i alla detaljer i elräkningarna ... så jag tog fram laptopen och startade upp excel.

Har en villa från -74, 152 kvm, el-element + en Cronspisen som det ryker ur 2 ggr/dag när temperaturen är under 5 gr.

Så här ser vår elkostnad ut för 2014
Elanalys_s.jpg

# Förbrukad kWh per månad är listat ovanpå varje stapel. Huset (värme + varmvatten + elapparater m.m.) förbrukade 16.185 kWh under året. Totala kostnaden blev 20.156 kr (med rörligt elpris) vilket motsvarade 1,4 kr/kWh.

# Blå kostnad är Nätleverantörens fasta avgift = Abonnemang ... summa 4.336 kr för året
Var 11,40 kr per dag från årets början men ökades till 12,09 kr/dag på septemberräkningen. Den här kostnaden kan du inte påverka alls.

# Ljusblå kostnad är Nätleverantörens "delvis rörliga" avgift = Elöverföring ... summa 3.741 kr för året
Var 23,12 öre/kWh under hela året. Kallar den för delvis rörlig eftersom den låg på samma öre/kWh hela året men varierar ju beroende på hur många kWh man förbrukar varje månad.

# Gul kostnad är Elhandelsföretagets fasta avgift = Månadsavgift ... summa 539 kr för året
Var 49 kr per månad men i dec bytte vi till annan "el-leverantör" som inte har någon månadsavgift. Välj gärna en el-leverantör utan fast månadsavgift för under sommarmånaderna blev det ju ändå upp emot 15%av elhandelsföretagets räkning.

# Ljusröd kostnad är Elhandelsföretagets "delvis rörliga" avgift för skatter och certifikat = Elskatt och Elcertifikatavgift ... summa 6.669 kr för året
Energiskatten låg konstant på 36,62 öre/kWh och Elcertifikatavgiften på 4,37 öre/kWh under hela året. Den här posten är den största under året och inget du kan påverka.

# Orange kostnad är Elhandelsföretagets rörliga avgift för elen = ditt Elpris ... summa 4.870 kr för året
Elhandelsföretaget Telinet kallade den här avgiften för Inköpspris och den varierade mellan 30 och 43 öre/kWh under året ... och den följer ju "mer eller mindre" Nordpools månadspris på Elbörsen.

# Påslag
Men Telinets "inköpspris" är ju inte deras verkliga inköpspris, dom har något påslag. Enligt elskling.se finns det flera olika: volympåslag, inköpspåslag, m.m. Se mer på energimarknadsbyrån. En jämförelse visar att det för oss skiljer mellan 0,87 - 2,0 öre/kWh mellan Telinets "inköpspris" och Nordpools månatliga medelspotpris (lista före moms nedan):
Elanalys_x.jpg

# Rabatter ... summa 1.085 kr för året
Inbakat i elpriset (orange kostnad) är de rabatter elhandelsföretagen har givit oss. Telinet gav nya kunder 11,25 öre/kWh men den försvann i juni .. vilket tidningarna skrev om. Hos nya elhandelsföretaget Göta Energi hade vi i dec 4,5 öre/kWh.

# Summerad månatlig kostnad per kWh ... medelvärde 1,4 kr/kWh under året
Vad kostar elen då? Om man summerar räkningarna varje månad och delar med förbrukade kWh så varierar det mellan 1,06 och 1,94 kr/kWh under året, se tabell nedan. Att vi betalar lite över 1 kr/kWh under vintermånaderna och nästan 2 kr/kWh på sommaren beror ju på att nästan alla avgifter är rörliga och varierar efter förbrukade kWh och variation på elpriset på elbörsen.
Elanalys_t.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


SAMMANFATTNING
Jag förstår att det har varit svårt att få grepp om alla detaljer i elräkningarna ... det är väldigt många olika avgifter som varierar på flera sätt! Man kan konstatera att elbörsens pris har en ganska liten påverkan på elräkningen .. en fjärdedel av totala kostnaden under året påverkas av elbörsens pris.

Vad kan man göra då .. förutom det självklara att minimera dina kWh? Tja .. inte jättemycket men:
1. Jämför elpriser på sajter typ elskling.se
2. Byt elhandelsföretag ofta för att få bra rabatter
3. Håll koll på rabatterna, fasta månadsavgifter och påslagen elhandelsföretaget har

Jag tror vi kommer att byta elhandelsföretaget varje år i december för att ha bästa rabatten under vintermånaderna!
 
Miles skrev:
...
Vad kan man göra då .. förutom det självklara att minimera dina kWh? Tja .. inte jättemycket men:
...
2. Byt elhandelsföretag ofta för att få bra rabatter
3. Håll koll på rabatterna, fasta månadsavgifter och påslagen elhandelsföretaget har

Jag tror vi kommer att byta elhandelsföretaget varje år i december för att ha bästa rabatten under vintermånaderna!
Där finns i alla fall några kronor att spara.
Jag tror att flera energisäljare erbjuder abonnemang utan fast avgift första året.
Så sedan får man ju byta, om man ids. Och då gäller det att komma ihåg uppsägningstider och sånt.

Här hos mig var elhandlarens fasta avgift 20% av totala energikostnaden. Elnätsavgifterna oräknade alltså.
Nu betalar jag ingen fast avgift för elhandeln ett år.
Får se om jag kommer ihåg att anmäla byte redan i oktober :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.