Hej!

Jag har ett nybyggt garage med vattenburen golvvärme på 60 m2. Det är väldigt fuktigt inne där, mellan 85-93 % oavsett väder ute. Även nu i dagarna när det inte körs in några snöiga bilar. Det finns 2 ventilationsluckor som bägge är helt öppna, en vid golvet på ena långsidan och den andra på motsatta gaveln, men det är lika fuktigt ändå. Så min fråga till er är, är det fukt från betongplattan som gjöts i Juni -14 och som fått golvvärmen igångsatt i Dec -14 som gör att fukthalten är så hög?
 
Ja. Det är det.
 
A
Funkar självdraget då ? Hade fuktproblem själv nyligen och har till/fråluftsventiler som du ,problemet försvann helt med en fläkt med grundventilation och fuktstyrning .tror det är svårt att få det att fungera utan sugande fläkt men är inte ventilationare utan ser på det från situationen jag hade
 
Jodå, det fungerar. Ett insläpp längst ner och ett ut på långt bort på motsatta sidan. När det är kallt ute blir det frost på väggen ovanför utsläppet. Men har man för varmt i garaget känns det som en bastu, har nu ca 15 grader. Antar att det blir bättre med tiden. Brukar vädra lite då o då så det blir lite torrare, men det kommer ju tillbaka. Nu på morgonen var det 85% fukt, -5 grader ute.
 
En luftavfuktare gör stor nytta i garaget när bilen är blöt/full med snö eller om man tvättar bilen där. Går också att hålla en lägre temperatur i garaget utan att fuktkvoten hög som det gärna blir under sommar och höst.
 
Vi själva har en LLVP i garaget OCH en avfuktare kopplat till avloppet. Det fungerar perfekt.
I TS fall kommer plattan och även väggar bli torra under sommaren (om han behåller värmen på kring 18-20 grader).
Sen kommer ventilationen ta hand om fukten. Jag skulle dock ha en avfuktare i garaget. Just med tanke på fukten som följer med bilen in vid regn eller snö...
 
Jag köpte en billig 100mm fläkt på Biltema som jag satte i frånluftsventilen.
Fick ner fukthalten lite.
Kör även med avfuktare.
 
Atom skrev:
Vi själva har en LLVP i garaget OCH en avfuktare kopplat till avloppet. Det fungerar perfekt.
I TS fall kommer plattan och även väggar bli torra under sommaren (om han behåller värmen på kring 18-20 grader).
Sen kommer ventilationen ta hand om fukten. Jag skulle dock ha en avfuktare i garaget. Just med tanke på fukten som följer med bilen in vid regn eller snö...
Ja en avfuktare vore bra förstås, fast dom drar ju en hel del ström. Svårt att bli av med det blöta som smälter ifrån bilarna är det och inte blev det bättre när jag upptäckte att det lutar lite svagt ut mot väggarna istället för ner mot avloppsbrunnen som var tänkt. Så nu får man dra bort smältvattnet från bilarna med gummiskrapa innan vattnet hinner ut till väggen. Tråkigt, blir till att klaga hos markentreprenören som slarvade med lasern när dom gjöt plattan.
 
Köp ett kaklingsband på 100mm. Och sätt upp runt om, mellan golv och väggar. Du sliper framtida men. Den med fuktspärren kommer stoppa fukten att tränga in i väggarna.
Jag har en Julas avfuktare på 400W tror jag. Den går bara på natten med timer 4 timmar. Enligt min beräkning, kostar ca 70 kronor i månaden.
Vad kostar det att åtgärda en skada? ;)
 
Redigerat:
Avfuktarens effekt blir också till största del värme i garaget (plus lite värmebonus för den vattenånga som kondenseras) så det är oftast ingen förlust med avfuktare som ger vatten ifrån sig.
 
Atom skrev:
Köp ett kaklingsband på 100mm. Och sätt upp runt om mellan golv och väggar. Du sliper feamtida men. Den med fuktspärren kommer stoppa fukten att tränga in i väggarna.
Jag har en Julas avfuktare på 400W tror jag. Den går bara på natten (timmer) 4 timmar. Enligt min beräkning, tar den ca 70 kronor i månaden.
Vad kostar det att åtgärda en skada? ;)
Problemet med lutningen kvarstår ju ändå. Blir väl ändå att flytspackla annars blir ju vattnet kvar ute vid väggen iaf. Frågan är väl om firman som gjorde plattan tar på sig kostnaden för att flytspackla, vad tror ni? En avfuktare blir det nog att införskaffa sig.
 
Silver 60 skrev:
Problemet med lutningen kvarstår ju ändå. Blir väl ändå att flytspackla annars blir ju vattnet kvar ute vid väggen iaf. Frågan är väl om firman som gjorde plattan tar på sig kostnaden för att flytspackla, vad tror ni? En avfuktare blir det nog att införskaffa sig.
Ja du. Det är frågan. Det är något du borde ha kollat då du tagit emot arbetet. Inom våran krets (familj och bekanta) kollar vi ev.läckage, fall i alla utrymmen med golvbrunn, sprickor i väggar, tak och kring fönster.
Varje gång någon flyttar eller köper fastighet eller lägenhet. Det går inte att kolla allt. Vi försöker.
Jag råder dig kontakta (skriftligt!) företaget.
 
Silver 60 skrev:
Problemet med lutningen kvarstår ju ändå. Blir väl ändå att flytspackla annars blir ju vattnet kvar ute vid väggen iaf. Frågan är väl om firman som gjorde plattan tar på sig kostnaden för att flytspackla, vad tror ni? En avfuktare blir det nog att införskaffa sig.
Om du flytspacklar med "normalt" flytspackel så kommer inte den ytan att bli tillräckligt slitstark för att köra tex bil med däcksdubb utan då kräver det nog att du kompletterar med tex klinker.

Om du skall klara det så får du gå upp i produkter avsedde för detta typ de som är gjorda för att lägga som yta på ett industrigolv.

Typ: http://www.weber.se/golvavjamning/p...ndustrigolv/weberfloor-4610-industry-top.html
 
A
Silver 60 skrev:
Problemet med lutningen kvarstår ju ändå. Blir väl ändå att flytspackla annars blir ju vattnet kvar ute vid väggen iaf. Frågan är väl om firman som gjorde plattan tar på sig kostnaden för att flytspackla, vad tror ni? En avfuktare blir det nog att införskaffa sig.
Vad hade ni gjort upp ? Skulle du ha fall från yttervägg ? Isåfall brukar man väl dra av med rätskiva mot brunn .
Laser är inte 100%ig vid gjutning går fortare men lite större toleranser då det ofta bygger på lite under foten och det är lätt att klämma lite lösare/hårdare vid kontroll av höjd samt att det inte behövs mycket till lutning på stickan för att det ska slå lite ,är inget annat uppgjort brukar man väl lägga lokalt fall runt brunnar och tyvärr rinner inte vatten dit om det är mitt under bilen.bakfall mot vägar är ju inte så bra ,riktigt uselt
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.