Vi har precis köpt en gammal gård på landet med ett stort gammalt hus från början av 1800-talet. Vi har nu en hel del renovering framför oss och en av de saker som behöver göras är köket. Vi kommer inte att behöva flytta om några installationer när det gäller vvs, eller vitvaror eller murstock utan de står bra som de gör. Köket är ca 20 kvadratmeter stort, med tre dörrar och ett fönster.

Vad vi däremot vill göra är att riva ut det fula parkettgolvet och antingen lägga nytt trägolv eller slipa det som kanske ligger under. Vi vill riva ut det fula innantaket och kanske försöka höja det ett par cm upp så att bjälkarna kommer fram, alternativt sätta in nytt paneltak. Vi vill tapetsera om. Detta planerar vi att göra själva i största möjliga mån och det skulle alltså främst kosta i material. Och sen så vill vi ta in en snickare för att platsbygga skåp, luckor, en skänk och bygga ett skafferi i ett hörn av rummet.

Min man jobbar som rörmokare och vi har många elektriker i familjen som kan hjälpa oss med elinstallationer. Så den vvs och el som ändå behöver göras behöver vi i princip inte betala för. Vi kan för enkelhetens skull också räkna bort vad vitvaror osv kostar, det är ju enkelt för mig att själv googla fram beroende på vad vi vill ha :)

Det jag främst undrar är alltså vad ni som har erfarenhet tror att det skulle kosta i material och arbetskostnad för att renovera ytskikt och låta platsbygga snickerierna? Och vad ungefär kan man räkna med att ett sådant projekt kan ta i tid?
 
Det kommer att ta 56,5 timme och kostar 42.500:- inkl. moms. ;)

Nej, skämt åsido. Det är en omöjligt att svara på baserat på de knapphändiga uppgifter du ger.

Bilder, ritningar, skisser skulle underlätta men fortfarande kommer det såhär på distans vara nästan omöjligt att svara på.
Platsbesök är nog nödvändigt.

Anlita en snickare/hantverkare i din närhet för prisuppgift, måttagning och diskussion på plats.

Desto längre ifrån din ort som hantverkaren kommer desto dyrare blir det med körtid, bilers. spilltid mm.:rolleyes:
 
S.k. platsbyggda kök byggs ju sällan på plats. Jag föreslår att ni tar kontakt med diverse köksleverantören som gör kök från grunden och ber dem räkna på vad det skulle kosta då detta blir den största kostnaden. Skall ni ha bänkskivor i sten är detta också en stor kostnad. De andra kringliggande kostnaderna är i sammanhanget av mindre betydelse och handlar om kanske 20 000 kronor inkl. material om det nu inte är så att tak och golv är väldigt skeva eller liknande. Tidsmässigt kan du nog räkna med 2-3 veckor om det är välplanerat och alla yrkesgrupper är inbokade efter varandra o.s.v.
 
Ja man ska kanske i sammanhanget vara medveten om att platsbyggda kök (som per definition bygges på platsen dvs. direkt i kundens kök) förmodligen är gjort i gedigna material till skillnad från fabriksgjorda som mest består av spånplattor ( men som fått namnet mdf av vissa).
Det blir naturligtvis mycket dyrare men kanske inte så mycket dyrare för arbete gjort på plats är Rot-berättigat till skillnad från ett kök från fabrik som sätts på ganska få arbetstimmar (som iofs är rot-berättigad) på plats.
 
2005 gjorde vi om vårt kök och kollade för skojs skull med en firma som platsbygger. Förvisso ett företag i Stockholm och som verkar ha gott om jobb. Visade en massa flådiga köksbilder . Om jag minns rätt ville de ha ca 100.000 för bara skåp och bänkskivor. Inget extraordinärt kök på något vis. Vi tyckte det kändes helt omotiverat och valde Ikea och eget arbete och landade på ca 80' med det mesta utbytt inkl golv, tapeter, specialbeställd diskbänk och nya kyl/frys.
 
Varför måste det vara platsbyggt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.