Hjälp!

Vart kan jag hitta denna typen av lådor? Ju billigare destu bättre (men ändå av hållbar kvalitet)...

Obs, lånad bild från forumet!

2015-02-13 13_35_57-Utdragbart skafferi.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
Ikea?
 
Hej,

Ser ut som en äldre modell från IKEA, kolla deras hemsida, finns bland "kök".
 
D09
Jag har såna till mitt Ikea/ faktumkök
 
zannahh skrev:
Hjälp!

Vart kan jag hitta denna typen av lådor? Ju billigare destu bättre (men ändå av hållbar kvalitet)...

Obs, lånad bild från forumet!

[bild]
Fan, det är ju mitt skafferi!

Nu vet alla att jag gillar OLWs Virginia extra stora jordnötter och att vi använder torrmjölk :surprised:
Havregrynen är till hönsen dock.

Och ja, det är vanliga IKEA skåp och fullutdragslådor från år 2010.
Perfekta till torrvaror. Överskådligt när man drar ut och letar efter något och rymliga.

Mikron är en äkta inbyggnads som synes :)
 
KnockOnWood skrev:
Fan, det är ju mitt skafferi!

Nu vet alla att jag gillar OLWs Virginia extra stora jordnötter och att vi använder torrmjölk :surprised:
Havregrynen är till hönsen dock.

Och ja, det är vanliga IKEA skåp och fullutdragslådor från år 2010.
Perfekta till torrvaror. Överskådligt när man drar ut och letar efter något och rymliga.

Mikron är en äkta inbyggnads som synes :)
Åh, haha, tack för inspirationen! Vår micro kommer också hamna i skåpet som din. Klart det kommer heta inbyggnadsmicro
Hoppas det var okej att jag lånade din bild, letar efter "exakt" sådana där lådor du har.
 
Förmodligen så är din skåpstomme från IKEA Faktum, denna köksserie finns ej längre då den ersatts med köksserie Metod. Har du tur kan man efterbeställa just de lådorna som du söker. Funkar nog bättre om du ringer till IKEA direkt istället.
 
Men även till metod så finns de här lådorna i en varint som kan finnas innanför en dörr, eller inne i en annan större låda. Det skall även då sitta en frontliknande skiva på framsidan, men som sagt i ett format som får plats innanför en dörr,
 
Men OM du tänker köpa lådorna på IKEA, och montera i andra bef. stommar. Så tänk på att IKEA har (eller hade iallafall tidigare) stommar som var 18mm tjocka (skivtjockleken), de flesta andra har 16mm tjocka stommar. Det innebär att innermåttet på en IKEAstomme är 4mm mindre än de flesta andra fabrikat. Lådorna är tillverkade för att passa i det måttet. Det är möjligt att toleranserna är sådana att 4mm inte gör något, men troligen måste man lösa det med ngn. form av utfyllnad i fästena för skenorna.
 
Tack för den infon hempularen, hade inte slagit mig! Jag tänkte nog "60-stomme, som 60-stomme"...
Det är en garderob/stomme från ett Älvsbyhus byggt 1995 (heter Frigg nu) som ska göras om till skafferi.
Ska jag då mäta innermåttet i garderoben för att veta om Ikeas lådor kommer passa?
 
(Vad har du för skåp att sätta lådorna i?
Fabrikat och dimensioner?)

Tillägg:
Du får nog mäta dina skåp och ta motsvarade mått på t.ex. IKEAs.
Millimeterskillnadere kan ju göra att det inte passar.



Det går att beställa delar till det gamla IKEA-köket:
Ni önskar komplettera ert befintliga FAKTUM kökssystem.

FAKTUM beställes endast via www.ikea.se/faktum, vid eventuella frågetecken vänligen ring vår kundservice på 0775 700 500, (välj 3, sedan 1 och sedan 5 i vårt telefonträd).

Önskar er en fortsatt trevlig dag.



Med vänlig hälsning

Ann, IKEA

Telefon 0775 700 500
När jag köpte mina lådor fick jag även byta gångjärn på skåpluckan för att dörren inte skulle vara i vägen när man drar ut lådorna. (Det syns på bilden att det är olika gångjärn uppe och nere)

Säg till om du vill att jag skall försöka leta fram artikelnummer på lådorna :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.