Jag ska bygga ett nytt badrum i övervåningen efter att undervåningen är färdigrenoverad. Det är ett gammalt timmerhus som har stockar som spänner över hela husbredden, 5.5meter och har alltså inget stöd på mitten. Rummet där badrummet ska vara går från yttervägg till ca mitten av huset.

cc avståndet är inte 30 som det ska vara på golvbjälkarna för kakling. Frågan är nu hur jag kan stärka upp detta om jag bara har rivit upp rummet där badrummet ska vara. Det känns ju menlöst att sätta golvreglar från yttervägg till mitten av huset där det ändå inte finns någon bärlina??Då hänger ju allt ändå i orginalstockarna..... Eller är syftet med cc30 bara att golvet i sig ska vara "styvt"

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Kortla vid mitten av huset, sätt sen reglar mellan så du får 30cc.
Största anledningen är ju att golven inte ska svikta pga för stort cc mått. Jag gissar på att bjälkarna som idag är där inte sviktar nämnbart. Hur som helst så är det ju viktigast att golvspånet i sig inte sviktar mellan reglarna.
 
cc30 behövs inte alls.

Det som behövs är först och främst att bjälklaget har en hållfasthet/svikt som klarar moderna byggnormer. När detta är som det ska så är det vanligaste att man limskruvar 22mm golvspån och därefter flytspacklar. Då är golvet tillräckligt för att sätta klinker på. Vill du av någon anledning inte använda golvspån och flytspackel kan vi diskutera andra alternativ, men jag rekommenderar den metoden.
 
Du kanske skall titta lite på vad du har för dimension på nuvarande bjälkar. Om du tittar i tabellerna hos träguiden på nätet så ser man man att de största spännvidderna man kan ha med "normala" dimensioner (=45 x 220) är drygt 4m.

Det är då framfröallt höjden på bjälken som är viktig.
 
Enligt den konstruktör som jag ringe skulle jag försöka får roll ett cc på ca 40. Detta kan du säkert genomföra genom att fästa nya reglar på de gammla, annars för du sätta dem emellan för att uppnå detta. Efter detta sa han att man skulle krysskolva hela konstruktionen med ett mellanrum på ca 1.5 m över hela ytan. sedan skruvlimma med myyyyycket lim..
Har samma spännvidd som dig.
 
Krysskovla??
 
Kortla mellan bjälkarna ( kortla med kryss).
 
Jag tror att det råder lite delade meningar om krysskolvning jämfört med att bara sätta tvärgående "stag" mellan golvbjälkarna, men de skall i så fall vara lika höga som bjälken. Om du har bjälkar som är ex. 220 x 45, så skall även de tvära bitarna vara 220 höga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.