Hej!
Bakgrund
Idag har vårt lilla tvättrum (ca 8-10m2) två stycken golvbrunnar, två tvättmaskiner och ett tvättställ.
Som ventilation finns ett fönster (som aldrig har öppnats - tror jag) och en ventilationslucka, som går att öppna mer eller mindre. Det fyrkantiga röret går vidare in i den "varma" skorstenen eftersom vi eldar med ved.

Torkning av tvätt
Ett önskemål är att få upp några torklinor för att kunna torka tvätten i rummet.
Kommer självdraget att räcka?
Vilka alternativ finns?

Funderar på att ställa in en avfuktare, men är den inkopplad hela tiden kommer golvbrunnarna att blir torra. (tror jag).
Ett annat alternativ är att sätta in en aktiv fläkt i ventilationsluckan. Dock vill jag inte suga ut för mycket värme, när det inte behövs.

//Jan
 
Du kan ha en fläkt som styrs av fukten. Dvs blir det fuktigt drar den igång sen stänger den av eller går på väldigt låga varv.
 
Energimässigt och torkmässigt så är en avfuktare att föredra, som du som Quatumlight skriver skaffar en som går att ställa in fukthalten på så borde det funka bra. Ett annat alternativ är en uttag med timer som man slår till efter att man hängt upp tvätten. Det senare skulle jag nästa tro är säkrare - fuktsensorerna har jag lite dålig erfarenhet av :)
 
Avfuktare funkar utmärkt och torkar inte ut några golvbrunnar för mig. Använder mig av en "Woods" och den ställer du in själv hur fuktigt du vill ha det.
 
A
Ja och låter man vattnet från avfuktaren gå ner i golvbrunnen så blir det ju även lätt att sköta
 
Jag har också kanal till skorstenen(eldar pellets) och har inga som helst problem med fukt, tvätten torkar fort.

Har samma till badrummet, ev imma på spegel och fönster efter ett bad är borta på några minuter.

Har bara en tillluftventil i hela huset, den sitter i pannrummet.

I mitt fall räcker självdraget till, men å andra sidan slösar vi ganska bra med värme, har 22 på bostadsplanet och 20 i källaren där tvättstugan finns. Värme sätter ju snurr på luften.
 
Quantumlight skrev:
..en fläkt som styrs av fukten. Dvs blir det fuktigt drar den igång sen stänger den av eller går på väldigt låga varv.
Söker egentligen en fläkt som även drar ned på självdraget lite när det inte behövs. Något förslag på fläkt? En fläkt som jag tyckte var trevlig heter "Fresh intellivent", men hittar inte ett läge där den stänger av fläkten helt, om den är inställd på fuktstyrning.

Rikard Gjersvold skrev:
...Har bara en tillluftventil i hela huset, den sitter i pannrummet...
I mitt fall räcker självdraget till,..
Har inte haft möjlighet att torka tvätt i tvättstugan innan, men upplever att självdraget är ganska kraftigt (allafall vintertid) och sommartid blir det bättre ute.
Tilluften kommer lite över allt (förmodligen mest från pannrummet,) men det kommer väl också genom lite otäta källarfönster:( Tror att draget kan vara i mesta laget, finns det något bättre sätt att strypa draget vid behov än manuellt?

Cash skrev:
Avfuktare funkar utmärkt och torkar inte ut några golvbrunnar för mig. Använder mig av en "Woods" och den ställer du in själv hur fuktigt du vill ha det.
Jag har en ganska stor "Woods" men tycker att den nästan är stor för det lilla rummet. Hur ställer du in den? (mest på känn eller...)

Tack för idéerna och svaren
//Jan
 
A
Ställ in woods på den restfuktighet du vill ha
 
electroluxaren skrev:
Ställ in woods på den restfuktighet du vill ha
Har en modell, med bara en "ratt" där man kan ändra hur "aggresivt" den ska avfukta. Har dock ingen aning vad som är lämpligt för ett bra inomhusklimat i en källare, vilket säkert förändras över tid och temperatur.

Det tillkommer en del följd funderingar.
Avfuktaren fungerar säkert utmärkt, Den kommer i att ge en konstant lägre fuktighet i luften, men kommer den avfuktade luften att dra till sig relativt mer fukt än om man satsar på en "jämvikt" med ventilation?

ex. om luftfuktigheten är högre i tvättstugan kommer det att finnas en "kraft" som vill utjämna förhållandet till omgivande väggar och rum, dvs. trycka fuktighet ut från rummet, och är det mindre fuktighet i tvättrummet kommer fukt att sugas från omgivande rum. Har ingen koll, men jag tror att fuktigheten i en källare kan variera väldigt mycket över året. En avfuktare kommer inte att följa de naturliga svängningarna som ett ventilerat system kommer att upprätthålla automatiskt. Dock är det inte säkert att en ventilation klarar "topparna".
Ett kombinerat system känns just nu mest "spännande".

Finns det ventilations fläktar som inte bara startar / stoppar en fläkt utan även reglerar drag med ett spjäll?

//Jan
 
Om du inte redan gjort det, skaffa en bra kombinerad termometer och hygrometer till tvättrummet. T.ex. fabrikat Oregon. Bra med Max/Min-funktion så man kan se hur fuktigt det varit som mest efter tvätt.
 
Redigerat:
Naturen strävar bekant efter jämvikt så svaret är ja. Men det "sugs" inte fukt utan det sker när luften rör på sig så utjämnas skillnader i luftfuktighet och temperatur.

I praktiken tror jag inte du kommer ha ett stort problem med det där. På vintern är det låg luftfuktighet och din avfuktare får jobba mindre bara.
 
Problemet i är i grunden temperatur relaterat.
Är det varmt (på väggar osv.) klarar luften att bära mycket vatten.
Är det kallare finns det större risk för kondens.
I vår källare, är det nog kallare på sommaren än på vintern.
De avfuktare som finns, hur "mäter" de fuktigheten? (absolut fuktighet eller relativ fuktighet?)

Målet är att inte färg ska flagna, mögel bildas eller få ett "sjaskig" tvättstuga / källare.

//Jan
 
A
Jag har en woods som gått i min källare i 10-15år konstant, med två rattar en för fläktläge och en hygrostat.
40% luftfuktighet på vintern och 70% under sommaren. (Orkar inte mer)
Avfuktar gästrum gillestuga tvättstuga samt alla övriga utrymmen på+100kvm, fungerar klockrent! Superbra luft i källaren.
 
Tack för svaren!
Är placeringen av luftfuktaren kritisk?

Måste den stå helt "öppet" mitt på golvet?
Eller kan den ställas i ett "öppet" utrymme på 60cm x 60cm med vägg bak och på höger sida, samt en tvättmaskin på vänstersida och en låda som "tak" helt öppet framåt.

//Jan
 
engs
Har en Mitsubishi MJ-E14CG till tvättstugan, även det källare.
Köpte den i vintras så vet inte hur den klara när det blir högre luftfuktighet under sommar / höst.

Finns snabbknapp när det är dags för att torka tvätt.
Märks stor skillnad på hur snabbt det går att få tvätten torr vilket fall.

I normalläget ligger den och bevakar och kör igång om det går över inställd luftfuktighet.
Men detta har jag inte kunnat se prov på än som sagt, märks väl i sommar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.