I tex kopplingsdosor är det en avservärd skillnad i plastens kvalitet. Ska du öppna upp ett hål för rör i en Byggmaxdosa är det ketchupeffekt som gäller, plasten nästan spricker. Så blir det inte på en märkesdosa. Risken att göra illa sig är mindre med högre kvalitet på plasten.

Märkesdosor har ofta också klips som håller fast röret och det är förstås bra.

Ur elsäkerhets och funktionssynvinkel kan vi nog enas om att det är likvärdigt - men säkerligen är det trevligare att jobba med märkesvarorna - så är det alltid.
 
Fästringen lossnar lättare på de "billigare" dosorna om de blir lite deformerade vid dubbling.
Om man inte märker någon annan skillnad mellan byggvaruhusdosor och kvalitetsdosor så kommer man nog att märka detta när man får uttaget i handen helt plötsligt när man drar ur stickproppen..
 
OK, skall kolla mina dosor, de har något märke på baksidan som jag tyckte mig känna igen i alla fall, tack för tipsen hälsar Ingvar
 
Jag köpte gröna dosor hos en stor elgrossist. Några dar senare behövde jag några fler och köpte dem för enkelhets skull på Ö & B. Det var samma märke! Fick lite blodad tand och kände mig tvungen att kolla vad husfirmans elektriker använde för dosor. Jodå, det var samma märke där också.

För övrigt skulle jag också vilja bli medlem i FSHK - FlexSlangHatarKlubben. (Efter att ha misslyckats att dra en (1) antennkabel i en tom flexslang.) :p
 
Det här med att dra tomrör själv är inte så dumt men..

Se för sjutton till att de är väl isolerade, ett rör som ligger dolt på vinden ovan isoleringen skapar ofelbart kondens som så sakteliga rinner ner i........och.....
 
Å hur svårt är det att dra kablar? En svart, en blå och en gulgrön, brun från strömbrytaren till lampan och blå tillbaks. Men när jag känner mig klar tänker jag HELT KLART låta EL-Killen kolla allt och koppla ihop kablaget, redan innan jag täckt med gipsen... Då kan han ju även se eventuellt tokiga dragningar, :surprised:

Mina gröna plastdosor är för övrigt av god kvalité.. och hyfsat billiga.

Hälsar Ingvar
 
Svår fråga.... men jag tycker så här....

Man ska ABSOLUT inte befatta sig med elen om man är det minsta osäker..... Att fixa tomrör, sätta upp dosor och dra FK är väl en sak...det är ju iallafall ofarligt, men att gå in i husets huvudcentral...där tycker jag gränsen går...och att dra el i våtutrymmen....ajaj....det är inget för en amatör..

Det finns många fällor att gå i vad gäller elinstallationer. Har man gjort jobbet själv är det huvudsaken att en fackman besiktar och godkänner anläggningen innan spänningssättning !!



 
Litet tips angående kondens i vp-rör...

Det är ofta inte att rören i sig är oisolerade som orsakar kondensen, det beror på att ena änden av röret mynnar på en kall vind och den andra änden i ett varmt utrymme. Och när varm luft flödar genom röret och sedan kyls av så...

Rådet blir därför.. stoppa in en bomullstuss i änden av röret så att luftgenomströmmning hindras. Obs! glöm inte att knyta på en liten tråd på tussen så att den går att dra ut om ni ska kompletera/ändra något i framtiden.

Eller så kan man knycka en tampong av frugan, blir garanterat tätt då, även om det skulle komma litet vatten  ;)
 
Fråga:
ska det vara 2,5 mm2 kabel till enfas 16 amp eller funkar det även med 1,5mm2?
 
Skall vara 2,5 (3G2,5) för 16 A.

Men beroende på utlösningsvillkoret så kan det för 1,5 ibland vara ok med 13 A vid automatsäkring (dvärgbrytare). Ganska bra för tex mikrougnar. Men observera att detta är överkurs och fackman bör rådfrågas från fall till fall pga kabellängder mm.
 
Mja, till anslutningskablage samt skarvkablar är det godkänt med 1.5. Fast förläggning 2.5
 
Helt riktigt. Jag tänkte inte på anslutningskablar.
 
Så är det fast förläggning så är det 2,5 som gäller?

Grejen är det att jag har ett uttag där jag behöver mer kräm. Till det uttaget, som ligger på egen 10 amps säkring, är det 2 m rör med 3G1,5.
Inte ens på den korta sträckan, med eget rör, är det OK med 1,5kvmm...? Det är nämligen väldigt bökigt att dra nytt just där.
 
Är det bara 2 m hade jag dragit om till 3G2,5 även om det är krångligt. Du får då säkra 16 A.
Men aldrig 16 A till 1,5 mm2.
Dock skulle du som nödlösning kunna ta till min "överkurslösning" ovan och säkra 1,5 mm2 med 13 A automatsäkring om det räcker för dig? Du hamnar då mitt mellan 10-16 A och kan belasta med ca 3000W. Det är godkänt att göra så i ditt fall.
Förutsätter att du har automatsäkringscentral annars kan du sätta i tex en spik så löser säkringen aldrig :)

Vad kablar är godkända att avsäkras med grundar sig på tabeller med vars hjälp man räknar fram värdet med en mängd olika faktorer som grund, såsom ledningens strömvärde, längd, förläggningssätt osv.
 
Carl skrev:
Förutsätter att du har automatsäkringscentral annars kan du sätta i tex en spik så löser säkringen aldrig :)
Att jag inte tänkte på det.. ;)
Tack för tipset, jag ska räkna på förbrukningen där...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.