Tack för all input. Har nu en "bättre" planritning på huset och hur jag tänkt sätta detektorerna. Självklart är det bättre att se det live för att förstå, men lite input kanske kan vara bra.
Det är samma hus, bara det man benämnt rummen lite annorlunda.

Tänkte köra lite blandade magnetkontakter beroende på om de går att fällla in eller inte.
IR-tänkte jag köra Siemens PDM-I12 Magic. Räcker detta för hemmabruk eller är kombidetektor ett måste?
Manöverpanel vid groventré och huvudentré.

Planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Gammal tråd men ville bara kommentera att man normalt alltid sätter manöverpanelerna i larmat utrymme (med inpasseringstid). Du Verkar redan ha tänkt på det dock. Håller med om att det i garaget troligen är bättre med en värmedetektor, har sett att det finns på bl.a. alarmbutiken.com men det är inte helt lätt att hitta.
Hoppas du satte upp ditt PC1616. Jag har själv ett PC1864 och det fungerar jättebra. Jag förstår inte alls vad som är så svårt med programmeringen, det är ju bara kryssa för alla alternativ i "Programming worksheet" och sedan mata in sekvenser. Peka och klicka är för folk som inte kan skruva upp en detektor själva ;)
 
tommib skrev:
Gammal tråd men ville bara kommentera att man normalt alltid sätter manöverpanelerna i larmat utrymme (med inpasseringstid). Du Verkar redan ha tänkt på det dock. Håller med om att det i garaget troligen är bättre med en värmedetektor, har sett att det finns på bl.a. alarmbutiken.com men det är inte helt lätt att hitta.
Hoppas du satte upp ditt PC1616. Jag har själv ett PC1864 och det fungerar jättebra. Jag förstår inte alls vad som är så svårt med programmeringen, det är ju bara kryssa för alla alternativ i "Programming worksheet" och sedan mata in sekvenser. Peka och klicka är för folk som inte kan skruva upp en detektor själva ;)
Har inte fått huset ännu, men har bestämt mig för Siemens SPC. Blir bäst så tror jag.
MAP kommer sitta inomhus i larmat område.
 
Kom igen - någon expert borde ha någon input?
 
Jag har en sak som jag ångrar att jag inte tänkte på...
Deckarna har ett relä som klickar när deckaren utlöses (vid rörelse, oavsett larmat eller inte), det klickandet är väldigt jobbigt att höra såfort man rör sig i sängen.
Så mitt tips är, leta fram en deckare som är extra tyst för sovrummen.
Om man väljer att köra PC1616, så tycker jag det är lika bra att ta 1864 och betala den lilla mellanskillnaden, för det går sektioner/zoner VÄLDIGT snabbt när man börjar tänka efter :)

/Peter
 
Ingen expert men ändå: Om kaminen i vardagsrummet har styrd fläkt edyl och alltså plötsligt kan blåsa ut varmluftströmar eller liknande skulle jag nog vara lugnare med en bra kombidetektor där i vardagsrummet.

Med tanke på att alla sovrummen får detektorer, kan man väl minska ambitionen för detektorn i vardagsrummet och ev. placera den i nedre vänstra hörnet ifall detta gör att det tittar bort från solbelysta (morgon, middag, kv) fönster. Sådana fönster är ju också riskfaktorer ur falsklarmssynpunkt då regn/moln/parasoller o markiser ev. kan ändra deras värmesignatur tillräckligt för att en detektor ska larma.

Detektorn i köket. Den kommer sitta i stort sett ovanför spisen och då ser jag ånga från spisen som en riskfaktor både ur falsklarms- och driftsäkerhetsperspektiv. Kanske detektorn inte behövs där, en eventuellt bov kommer ju knappast bli stående vid matbordet utan snabbt stövla iväg någon annanstans, till arbetsrummet kanske..? Detektor + larmat (men kanske begagnat) kassaskåp där i arbetsrummet vore ju super.

Kan de valda detektorerna husdjursanpassas enkelt med clips edyl så är det bra. Ifall man plötsligt står där med husdjur i alla fall...

Och sedan tänker jag såhär: Om larmet sedan går, vad händer då? Hur lång tid tar det? Man måste ha planerat åtgärd så att man känner sig nöjd. Tänk igenom åtgärdsbiten.
 
barfotalasse skrev:
Ingen expert men ändå: Om kaminen i vardagsrummet har styrd fläkt edyl och alltså plötsligt kan blåsa ut varmluftströmar eller liknande skulle jag nog vara lugnare med en bra kombidetektor där i vardagsrummet.

Med tanke på att alla sovrummen får detektorer, kan man väl minska ambitionen för detektorn i vardagsrummet och ev. placera den i nedre vänstra hörnet ifall detta gör att det tittar bort från solbelysta (morgon, middag, kv) fönster. Sådana fönster är ju också riskfaktorer ur falsklarmssynpunkt då regn/moln/parasoller o markiser ev. kan ändra deras värmesignatur tillräckligt för att en detektor ska larma.

Detektorn i köket. Den kommer sitta i stort sett ovanför spisen och då ser jag ånga från spisen som en riskfaktor både ur falsklarms- och driftsäkerhetsperspektiv. Kanske detektorn inte behövs där, en eventuellt bov kommer ju knappast bli stående vid matbordet utan snabbt stövla iväg någon annanstans, till arbetsrummet kanske..? Detektor + larmat (men kanske begagnat) kassaskåp där i arbetsrummet vore ju super.

Kan de valda detektorerna husdjursanpassas enkelt med clips edyl så är det bra. Ifall man plötsligt står där med husdjur i alla fall...

Och sedan tänker jag såhär: Om larmet sedan går, vad händer då? Hur lång tid tar det? Man måste ha planerat åtgärd så att man känner sig nöjd. Tänk igenom åtgärdsbiten.
Tack för synpunkterna. Dock en sak jag inte förstår. Varför är det så känsligt med ånga från spisen? Jag kommer ju knappast ha larmet på när jag lagar mat? Förstår det ur driftsynvinkeln, att det kanske inte är så bra med massa ånga i detektorn. I övrigt förstår jag inte.

Ätgårdsbiten är det många som glömmer, har dock funderat på det och har en plan för det.
 
Åt vilket håll är norr?
PIR bör aldrig titta åt sydväst-syd-sydost om det finns fönster på dom väggarna. Eller mot speglar/fönster som kan reflektera solljuset.

Gällande rökdetektorer så sätt in det i varje sovrum, arbetsrum och i tvättstugan (med fördel multidetektor (rök & värme) i tvättstugan), gärna en multidetektor i det utrymme som elcentralen sitter i. Rökdetektorn utanför arbetsrumet kan tas bort om det blir rök i alla sovrum.
Hur högt är det till taket i vardagsrumet? Den rökdetektorn kan behövas pendlas ner lite beroende på hur högt det är till tak.
 
Demmpa skrev:
Åt vilket håll är norr?
PIR bör aldrig titta åt sydväst-syd-sydost om det finns fönster på dom väggarna. Eller mot speglar/fönster som kan reflektera solljuset.

Gällande rökdetektorer så sätt in det i varje sovrum, arbetsrum och i tvättstugan (med fördel multidetektor (rök & värme) i tvättstugan), gärna en multidetektor i det utrymme som elcentralen sitter i. Rökdetektorn utanför arbetsrumet kan tas bort om det blir rök i alla sovrum.
Hur högt är det till taket i vardagsrumet? Den rökdetektorn kan behövas pendlas ner lite beroende på hur högt det är till tak.
Norr är mot det hållet huvudentrén är, dvs öppnar man huvudentrén ser man rakt norrut.

Ja vad kan det vara, 3,5 - 4 meter i vardagsrummet. Sluttande tak, kallar man det ryggås?
 
Vid fyra meters takhöjdska pendlas normalt inte rökdetektorn ner, men eftersom det är ryggåstak så kan det behövas, men då är det bara några cm som behövs.

Eftersom du kör PIRer i sovrummen så bör du även ha det i arbetsrummet, för att vara konsekvent.

Ta och titta på tvprogrammet Stoppa-tjuven som går på torsdagarna på tv3, igår (12/2-15) gjordes det "inbrott" i ett hus som hade larm kopplat till larmcentral.
 
Redigerat:
Demmpa skrev:
Vid fyra meters takhöjdska pendlas normalt inte rökdetektorn ner, men eftersom det är ryggåstak så kan det behövas, men då är det bara några cm som behövs.

Eftersom du kör PIRer i sovrummen så bör du även ha det i arbetsrummet, för att vara konsekvent.

Ta och titta på tvprogrammet Stoppa-tjuven som går på torsdagarna på tv3, igår (13/2-15) gjordes det "inbrott" i ett hus som hade larm kopplat till larmcentral.
Arbetsrummet är inte arbetsrum. Det är en klädkammare, med mkt inredning. Kanske kan få till en bra placering där om det behövs.

Ja jag har sett det men jag tänker inte köra mot någon larmcentral med utryckning. Bara med ringlista.
 
Detektor nära spis. Tänker att man kanske vill koka med timer eller långkok och gå hemifrån. Blir detektorn uppvärmd av ånga lite smått så justerar den automatiskt inställning till känsligare och kommer det då varmluft eller ånga från spisen så ökar risken för falsklarm.
Med detektorn nära ovanför spisen kommer det också lägga på fett och damm fortare och mer än normalt vilket gör den mindre känslig. Blir alltså lite oförutsägbar funktion i värsta fall.
 
barfotalasse skrev:
Detektor nära spis. Tänker att man kanske vill koka med timer eller långkok och gå hemifrån. Blir detektorn uppvärmd av ånga lite smått så justerar den automatiskt inställning till känsligare och kommer det då varmluft eller ånga från spisen så ökar risken för falsklarm.
Med detektorn nära ovanför spisen kommer det också lägga på fett och damm fortare och mer än normalt vilket gör den mindre känslig. Blir alltså lite oförutsägbar funktion i värsta fall.
Säger inte emot dig, men fråga räddningstjänsten och försäkringsbolaget vad dom säger om att åka hemifrån när spisen är igång ;)

Jag har valt att inte sätta någon deckare i mitt kök utan i alla rum runt om kring istället, vilket minskar risken för falsklarm + att man väldigt sällan har produkter av värde i köket...
 
Säger inte emot dig, men fråga räddningstjänsten och försäkringsbolaget vad dom säger om att åka hemifrån när spisen är igång
Nä, det förståss. Man går hemifrån, något händer och så kommer man hem till en stor askhög. Oops... Kanske har man en seniltimer på spisen och känner sig tryggare. Långkok är gott.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.