Hej

Vi grovplanerar en renovering och funderar på om det går att trycka in badrum i ett gammalt pannrum, där det numera står en bergvärmepump.

Fråga: Är det ok att ha dusch och bergvärmepump i samma rum?
Om ja: Finns det något säkerhetsavstånd som måste finnas mellan de två?

Se gärna bifogad skiss. (bervärmepumpen i rött)

Tacksam för all hjälp!
Johan
 
  • bad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för en pump, var sitter elanslutningen?

Har du bara bra ventliation kan jag inte tänka mig att det är några problem
 
Det måste vi kolla nästa gång vi är där. Men pumpen är ca 6 år gammal och vi antar att elanslutningen sitter bakom, fast den kanske är flyttbar om det kan lösa problemet?

Tack för ett blixtsnabbt svar, eller början till svar! :)
Johan
 
Och sedan avståndet 1100 mm från duschdörren till bergvärmepumpen, betyder att det är ett ännu större avstånd från mitt i duschen till BVP. Vilket naturligtvis är bra. 1200 mm från duschhuvud är det till oklassat område. Oklassat område innebär att det inte finns några direkta regler, utan sunt förnuft gäller mest. Dock tror jag att IP21 är lägsta kapslingsklass.

//Patrik
 
Den ser ju ut att stå torrt, och dessutom borde den tåla lite fukt.
Jag antar att hela skåpet är skyddsjordat så att det inte finns några berörbara delar som bara har kontakt med sann jord.
Det enda torde då vara att bedöma om det behövs kompletterande skyddsutjämning, dvs att förbinda BVPn med övrig skyddsjord i badrummet. Men är det ett f.d. pannrum så finns väl centralen ganska nära?
 
Helt fantastiskt att man inom en timme får tre mycket hjälpsamma svar, TACK!

Vi planerar vidare så kopplar vi på elektriker när det närmar sig med förhoppning om att denne inte grusar våra planer :)
 
Lycka till!

//Patrik
 
Jag väcker en gammal tråd eftersom jag har en liknande fundering.
Jag har tänkt att placera värmepump och duschkabin efter en 180 cm lång vägg. Om det nu är avståndet mellan duschmunstycke och el i vägg så bör det kunna bli precis över de 120 cm som skrevs om ovan. Dock kommer ju kanten från duschkabinen enbart någon decimeter från värmepumpen. Blir det problem med några regler?
Jag har tänkt mig att bygga in värmepumpen i någon slags skåp så att den står lite extra skyddad om det nu har någon betydelse.

Vidare undrar jag om det är ok att elmatningen kommer i taket istället för i väggen? Jag har el framdragen till rätt ställe (i nuläget står det en varmvattenberedare där), men det är nog för klena kablar och jag tror att det blir svårt att få i 5*2.5 kablar i det vp-röret. Att dra nytt i vägg blir besvärligt men att dra nya vp-rör på vind är inga problem.
 
Utanför duschkabinen, som ju har ett kar, råder område 2 och där får apparater befinna sig om de håller med minst IPX4, stickproppsansluten eller fast ansluten. Anslutningsdosa, strömbrytare och annan fast installerad el får också finnas där, men inte uttag för nätspänning - det är enda begränsningen. Om pumpen är stickproppsansluten måste alltså uttaget flyttas ut i oklassat område, 60 cm från kanten på duschkabinen.

Elmatning i tak bryter inte mot några regler.

Men, inte att förglömma, förutom dessa badrumsregler finns allmänna regler... Om man i normala fall spolar vatten på pumpen så krävs IPX5 etc, även det oklassade området kan kräva en högre IP-klass. Installationen av pumpen ska göra utifrån de normala förhållanden som faktiskt råder på platsen, inte bara IP-klass utan även annan påverkan, pumpen kanske t.ex inbjuder till att användas som handdukstork, men är den avsedd för det?
 
Det är väl värt att nämna krav på jordfelsbrytare också.

Värmepumpar, pannor osv är ofta installerade utan att skyddas av en jordfelsbrytare. Detta gör man av två skäl, dels vill man minska risken att värmen försvinner pga fel i något annat. Tänk fallet, du är på långsemester över jul, och så rasar det lite snö på din utomhusjulgran, JFB löser ut, och du kommer hem till ett sönderfruset hus.

Men det finns även ett annat skäl, värmepatroner som tillskottsvärmarna i pumpen. Kan ofta få isolationsfel som ger krypströmmar till jord, och det "accepteras" i någon mån. Inte farligt så länge skyddsjordningen av apparaten fungerar.

Men i ett badrum skall man och får man inte acceptera några isolationsfel, så ALL elutrustning i ett badrum skall numera skyddas av jordfelsbrytare, det gäller även kablar som passerar inne i vägg, tak o golv.
 
Bra att det inte verkar vara någon direkt regel mot det i alla fall.
Att det behövs jordfelsbrytare är jag medveten om, men sektionering har jag inte funderat över. Jag ser i manualen till den tilltänkta värmepumpen att den bör kopplas till separat jordfelsbytare om man använder sådan också.
Jag har tänkt installera jordfelsbrytare ganska omgående medan värmepumpen ligger lite längre fram i planeringen, så då får jag se till att det blir rätt förberett. Tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.