Bob_the_builder
frasse skrev:
Där ser man, får väl fråga honom igen, det är ju bra att veta hur det egentligen ligger till.
"Elsäkerhetsverkets föreskrifter om behörighet m.m. vid elinstallationsarbete samt allmänna råd om tillämpningen av dessa". Där framgår svaret, och det är nej - du får inte ens dra tomrör... :p
 
vonSassen skrev:
;)

Tänk inte bara på vad lagen säger, tänk på att försäkringsbolaget kan göra en besiktning vid brand och underkänna utbetalning ...!

Helena..
Sverige Stugan
Helena`s påpekande är riktigt och är viktigare än att spara några tusenlappar kortsiktigt. Förutom att det KAN hända nå´t otrevligt och bli väldigt dyrt, så ska man leva med det... När/om man säljer så småningom, ska huset kanske "varudeklareras" av en nitisk mäklare.

//G
 
Vadå att "det där med lagen skall man inte ta så allvarligt på"?
Är du dum i huvudet? Du bryter ju mot lagen! Inser du inte att det är kriminellt?
Hur ser du på mord och våldtäkt? Prostitution. Fortkörning kanske?

Dessutom är det skit-elmateriel som säljs i byggvaruhusen. Elinstallatören har vett att ta betalt för sin materiel, då han vet att det han monterar in är KVALITET!
Jag skulle aldrig, jag säger aldrig bestycka mitt hem med sådan urusel materiel. Tro fan att man kan komma billigt undan med installationerna då.
Varför ska det alltid snålas in på elinstallationen? Den är man aldrig beredd att betala något för. Men likväl ska den finnas där.

Nej låt en riktig elektriker göra jobbet med riktiga grejor och snåla in på viktigare, större byggnadsdelar. Det lilla man sparar på elinstallationen är inte värt besväret.
Det är för sjutton bland det enda arbete som man inte FÅR göra själv. Varför chansar ni då gång på gång?

p.s kopplingsdosorna du är så nyfiken på placeras c/c 200 mm under tak (2200-2300 ö.g vid högre takhöjder). Uttag placeras på 200 ö.g dvs inte 300 ö.g längre!
 
Carl, nu får du ge dig. Du har vid tidigare tillfällen visat dig oförmögen att resonera kring dessa saker och nu bevisar du det igen.

Vad har mord och prostitution med amatörelektriker att göra? Fortkörning? Ja jävlar, jag kör för fort VARJE DAG, och jag för så mycket för fort det går utan att jag riskerar kortet, undantaget 50 och 30sträckor där jag likt dig är en laglydig medborgare. Men ändå, jag borde fasiken spärras in eller rent av bli utvisad till Norge.

Du pratar som om du vore elektriker själv, men då borde du veta vad som skiljer märkesvaror från det jag köper på Byggmax. Skillnaderna har inte ett smack med FUNKTION och SÄKERHET att göra så det är mao fullständigt ointressant för oss hemmapulare. Dessutom tar hantverkaren inte betalt för kvalitet, du vet lika väl som jag att materialet köps billigare än vad vi privatpersoner handlar för på byggvaruhusen.

Carl, du borde prova att gå mot röd gubbe någon gång, det skulle antagligen göra ditt liv aningens mer spännande.
 
Det är nu den nakna killen på Farmen börjar sjunga... ;D

Nä, Carl. Du får ta och lugna dig lite med din elektrikerfetischism. Att dra rör och kabel ÄR inte raketvetenskap. Inte att spika dosor heller. Visst kan det blir grodor när en ovan gör jobbet, men det är ju därför en behörig elektriker ska godkänna hela klabbet. Har han inspekterat och skrivit på, måste man ju anta att huset är säkert...eller hur?
 
Äntligen en tråd som hettar till lite  ;)
Måste nog börja titta på farmen, har bara läst om den nakne pellejönsen...

Vår elektriker gjorde en elritning för huset som jag "översatte" till verkligheten genom att helt enkelt göra en ritning på hur rören skulle läggas. Sedan drog jag alla rör, ja VP-rör, inga f..annade flexslangar. Säkert är de kanonbra för att dra snabbt med, men frågan är hur det går om man någon gång behöver byta ut eller dra i annat... Så jag är VP-fetischist, lyckades göra åt 17 buntar 16-rör och 11 buntar 20-rör....
Hur som helst, så satte jag uttagen på 21 cm höjd, strömbrytarna på 1,05 m och kopplingsdosorna i väggarna 30 cm från taket, vi har 2,70 och 3 meter.
Jag gav högaktningsfullt f-n i vad alla förståsigpåare sa om standard hit och standard dit. Prova själv och se vad som passar för er. När jag var klar med rördragningen kom elektrikern och så tattade vi kabel ihop.
Dock så är det så att man enligt reglerna inte får dra tomrören själv utan det ska utföras av en behörig elektriker, men på en lite större elfirma är det ju oftast bara en som har behörigheten. De andra som jobbar där "använder" ju dennes behörighet. Naturligtvis är det ju den "behörige" som har ansvaret. Så egentligen kanske man tolka det som att du i så fall "arbetar" åt din elektriker för om han betror dig med att dra rören så måste ju han anta att du har de nödvändiga kunskaperna, eller hur? Då borde ju till och med min namne Carl bli nöjd.  ;D

/Calle
 
Idag kommer iaf mina elektriker kompisar. Båda jobbar sedan 10 år som installatörer. De skall under helgen dra om all el i mitt hus. Tro att det är skillnad på pris när de köper materialet...
De har ingen egen licens, utan jobbar under firmans licens. Här blir inga kvitton inblandade, och det skall drickas öl under tiden. Vi har funderat på att dra FK kabel mellan golvbrädorna. Rör får dock inte plats. Det är väl inte så tokigt?

*hick*
 
Mangelito skrev:
*hick*
Skönt att se att åtminståne du har vett av att njuta av ditt husbygge! ;D
 
Mangelito skrev:
Idag kommer iaf mina elektriker kompisar. Båda jobbar sedan 10 år som installatörer. De skall under helgen dra om all el i mitt hus. Tro att det är skillnad på pris när de köper materialet...
De har ingen egen licens, utan jobbar under firmans licens. Här blir inga kvitton inblandade, och det skall drickas öl under tiden. Vi har funderat på att dra FK kabel mellan golvbrädorna. Rör får dock inte plats. Det är väl inte så tokigt?

*hick*
Vore det inte för att jag raljerat nog för denna vecka med tidigare inlägg i denna tråd skulle jag spinna vidare på detta - nu nöjer jag mig med att önska dig lycka till med åtminstone öldrickandet. Det andra du pratar om verkar inte går riktigt rätt till. :p
 
Jag ber om ursäkt om jag använt mig av kraftuttryck.
Det enda budskap jag vill få fram är att det är olagligt och det tog tydligen skruv.
Jag har full förståelse om hemmapulare vill dra rör mm själva, herregud det hade jag också velat i mitt eget hem! Tyvär har vi lagstiftning som förbjuder detta. Nästan allt annat får man utföra själv.

Var precis inne på elsäks hemsida och kollade statistiken på elolycksfall med dödlig utgång. Det var faktiskt inte så många hemmapulare som omkommit. Bara en till två dödsfall per år ungefär.

Det var någon här som var nyfiken på min yrkeskarriär, och javisst jag har arbetat 11 år som elektriker. (Är inte det längre). Även jag har låtit villaägare mm dra rör och dosor själva som jag sedan inspekterat. Jag är inte helt omöjlig :)

Vill ni dra själva så är det upp till er. jag ville bara upplysa om att det är olagligt och livsfarligt. Det är visserligen ingen raketvetenskap men det räcker med ETT fel, en enda liten felkoppling någonstans kan orsaka hjärtkammarflimmer och dödlig utgång. Tänk på säkerheten för era barn istället för att stoltsera med att "detta har jag gjort själv, billigt".
Risken minskar naturligtvis om man har lyckats övertala en elinstallatör att inspektera anläggningen. Men viktigt i dessa sammanhang är att det inte är elinstallatören som ansvarar för anläggningen, utan det är anläggningsinnehavaren. Just det ni själva!
Ni får nu själva bedömma hur ni vill göra.
Nog om detta!
 
Väl talat. Nu drar vi vidare till nästa tråd!  ;)
 
Absolut!
Inte till den här tråden bara...:
shock.gif
 
OK, tack igen för input, det börjar klarna och det mesta har väl sagts nu om lagar, moral och höjder över golvet samt hur det egentligen ligger till med licenser för EL-installationer.

De är väl i en Lundell låt följande text kommer ifrån

"Va vi gör här på husets tak är tamefan våran sak"

Hälsar Ingvar

 
Apropå el prylar från byggvaruhus. Inte tusan kan jag se någon skillnad på de VP rör och gröna kopplingsdosor som kostar 11 sek/3m samt 14:- på Byggolle jämfört med de jag fick från elkillen till det tredubbla priset? Vidare ser kopplingsskåp cch DIN säkringar på Chlaes Ohlsson väldigt proffsiga ut. Sen kan jag tänka mig att det finns smartare prylar som underlättar installationen men det är ju bara för att spara tid och underlätta för elkillen antar jag. Jag bryr mig inte mycket om det är en enkel grön apparatdosa i väggen som kabeln går i eller en dyr pryl med en massa finesser. Strömmen kommer nog fram ändå hälsar Ingvar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.