Håller på att omvandla en butikslokal till några lägenheter på 40-80m2.
Fundera på vilka ventilations allternativ jag har.

Har kikat lite lätt på "Kryddhylleaggregat" (värmeväxlare).



Känns dumt å ta in kall luft å skicka ut varm....


Tacksam för tipps!
 
Tyvärr kan inte jag hjälpa dig men kollade att du inte hade en projekttråd om detta. Gör göra en så har du minst en följare redan :). Har själv 4 hyresfastigheter som vi köpt på oss under dom senaste åren.
 
Hehe ok...

Tänke man skulle få lite tipps innan man bli "pålurad" nåt av nån säljare :p
 
Hur många lägenheter blir det? Om det är generös takhöjd och enkelt att dra spirorören nu när det ändå ska byggas från grunden så är väl ett vanligt FTX-system en god idé. Det finns ju rätt många olika alternativ när det gäller ventilation så det beror på vilken nivå man vill lägga sig.
 
Blir 4st lägenheter.
Generös takhöjd så alla rör får plats ovanför de kommande innertaket.
Vill ha ett användarvänlig system som inte behöver ett geni för att funka bra :)

Lägenheterna kommer bli klara en i taget så ett separat system i varje lägenhet vore bäste.
Därav tankarna på nån kryddhyllelösning.
Å självklart till ett försvarbart pris.
 
Swegon casa är ett relativt lättinstallerat agg med roterande värmeväxlare. Runt 18000 plus moms
 
Nackdelen är att man behöver byta filter ibland. Aggregatet vi fick monterat Flexit rekommenderade byte var 6e månad, och filterna kostade 800:-
Vill man ha bra flöde bör man öppna betydligt oftare och skaka ur filterna, efter 6 månader är det mycket skit i dom.

Jag har jobbat som fastighetsskötare, och ser det ganska otroligt att en hyresgäst håller koll på den saken, eller köper filter för 1600:- per år. En hyresgäst orkar/kan/vill inte ens lyfta på gallret till en golvbrunn eller lossa ett vattenlås.

Jag gissar att ett centralt aggregat är bättre ur alla synpunkter, förutom då att det är smidigare om du fixar en lägenhet i taget.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Jag gissar att ett centralt aggregat är bättre ur alla synpunkter, förutom då att det är smidigare om du fixar en lägenhet i taget.
Förutom i brandskyddssynpunkt.
 
Är också nyfiken på det här.
Ska till och bygga en lgh på 60 kvm dessutom har jag ett 2 vånings hus som fungerar som samlingslokal / ungdomsgård som skulle behöva ventilation, där fick jag rådet att montera en enorm pjäs med vattenbatteri (kallas det så?) På 3de våningen, dra dit avlopp vatten vet och radiatorrör för att koppla in hela skiten...

Så även där skulle jag vilja ha tips på mindre och smidigare och framförallt billigare lösningar
 
En tråkig fråga som kan styra ditt val, vad säger bygglovet? Måste du mäta radon och krävs utlåtande från brandkonsult?
 
Har inga speciella krav i bygglovet...
Men vill att de ska funka bra ändå.

Vore bra å slippa "brandspjäll" osv om man ska dra genom flera lägenheter.
Smidigast isf å köra egna system, elle?
 
Jag skulle oxå satsa på kryddhylleagg om möjlighet finns, mycket pengar att spara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.