Vi har en betonggjuten entré till vårt hus (under tak), bestående av trappsteg och platta med plats för lite sittplats (på totalt 15 kvm). Den är fortfarande helt obehandlad sedan gjutningen. Funderar på hur vi ska göra för att avsluta med utskick.

Vi har ljusgrå (betong) marksten i anslutning till entrén, så färgmässigt passar betongen bra och vi gillar egentligen betongen, och det passar huset. Kan vi kanske behandla den befintliga betongen på något sätt, utan att det blir halt på vintern. Helst vill vi inte lägga klinkers och vi vill inte kosta på skiffer eller liknande.

Huset är från 50-talet (gult tegel, vita fönster och svarta plåtdetaljer).

Vi planerar att sälja huset inom 1-2 år och vill inte lägga ner allt för mycket pengar och tid på detta.

Tacksam för tips och förslag!
 
Varför göra någonting med betongen?

Vad vill ni uppnå med ev behandling?

Ni har postat under Byggnadsvård så man får anta att ni vill ha det 50-tals-autentiskt. Jag är inte helt hundra på detta (50-talsbyggstandard), men jag tror inte att det var något annat än ren betong tidigare. Möjligtvis beroende på hustyp och läge. (Tänker lyxigare stadshus/villa där man kanske, möjligtvis, eventuellt lade t ex klinker.)

Alltså, om det ser bra ut med normal betong - varför göra något mer?
 
Om du inte vill förändra ytan men ändå ha ett skydd så gå på med en betonglack. Ett lager så syns det inte men det blir i alla fall ett vettigt skydd för smuts, fett o.s.v. Lättare att hålla ren. Se bara till att det är en för utomhusbruk annars blir det snabbt tråkigt ;) Om ytan är obehandlad sen gjutning kan det också vara bra att tvätta av den innan så lacket får bra fäste. Finns medel för det med.

Finns många andra sätt att behandla på, ex impregneringar, men jag föredrar i alla fall arbeta med betonglack på liknande projekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.