Nu har jag testat tre olika färger, Flügger, Becker och Alpina på tryckt virke.

Det handlar om räcke på farstun och räcke på altan och balkong. Allt virke fick torka ett år innan första målningen.

Tyvärr har färgen släppt på alla tre ställen, tre olika färger... Vad göra?

Tomas
 
prova med en diffusionsöppen färg, tror Nordsjö har, kan det vara VX tro
 
S
har du tvättat virket innan?
all täckande eller laserande färg brukar funka annars
 
Nej, jag tvättade inte. Menar du 'målartvätt'?
 
S
tomashermansson skrev:
Nej, jag tvättade inte. Menar du 'målartvätt'?
alltid tvätta innan du målar. blir mycket skit på ettt år
 
Om färgen släpper efter ett år så tyder det på att grundarbetet inte är riktigt gjort. Kan vara pga att det inte är tvättat, men det betvivlar jag. (Jag tvättar i princip aldrig innan jag målar, och har aldrig haft några problem av det.)

Är det blåsor i färgen?
Tryckt trä har en tendens att vara fuktigt länge efter impregneringen enl min erfarenhet.

Vilken färgtyp är det?
Vilken grundfärg har använts? (Inte fabrikat, det är ointressant, utan typ.)
När (årstid/väder) målades det?

Bilder på vad du menar med färgsläpp skulle också hjälpa mycket. :)
 
S
Oldboy skrev:
Om färgen släpper efter ett år så tyder det på att grundarbetet inte är riktigt gjort. Kan vara pga att det inte är tvättat, men det betvivlar jag. (Jag tvättar i princip aldrig innan jag målar, och har aldrig haft några problem av det.)

Är det blåsor i färgen?
Tryckt trä har en tendens att vara fuktigt länge efter impregneringen enl min erfarenhet.

Vilken färgtyp är det?
Vilken grundfärg har använts? (Inte fabrikat, det är ointressant, utan typ.)
När (årstid/väder) målades det?

Bilder på vad du menar med färgsläpp skulle också hjälpa mycket. :)
du målar ju in ganska mycket mögelsporer om du målar innan du tvättar. med en tvättad och torr trä yta ökar alla chanser att det skall lyckas.
har själv målat tryckt virke på västkusten siitar än. och det är 6-7år sen. (dock användes linoljefärg vilket var gör trögt å måla med)
 
Det är väl hyvlat virke? Brukar vara lite svårare att få det att sitta då.

Protte
 
S
prototypen skrev:
Det är väl hyvlat virke? Brukar vara lite svårare att få det att sitta då.

Protte
finns ju tryckt panel med sågad yta. tryckta stakat stolpar funkar ju å måla
 
Nu är ju staketet byggt med tryck virke. Går knappt att ändrea på.

En kommentar vill ja bli av med iaf: Det är sjukt dumt att använda tryckt virke överallt utomhus. Konstruerar man rätt så håller bra otryckt virke mycket länge. Och är giftfritt. Man kan elda spillet. Slipper problem med utsvettningar. Kan måla.
Jag byggde våran sandlåda i otryckt virke som var i direktkontakt med jord. Barnen kunde slicka på träet (det gör alla småbarn) ostört. Lådan höll 7 år tills barnen var färdiga med den. Flisorna hamnade på komposten. Det går aldrig med tryckt virke.
 
SBH: "du målar ju in ganska mycket mögelsporer om du målar innan du tvättar. med en tvättad och torr trä yta ökar alla chanser att det skall lyckas.
har själv målat tryckt virke på västkusten siitar än. och det är 6-7år sen. (dock användes linoljefärg vilket var gör trögt å måla med)"

Aha, se där ja. Linoljefärg, en riktig färg. (y) Fäster på allt, nästan oavsett underarbete, (om man målar rätt). Behövs ju eg inget underarbete eftersom linoljefärgen både "grundoljar", och spädd med balsamterpentin är grundfärg, samt outspädd är färdigfärg.

Jag har målat tryckta staketstolpar vita i toppen (faluröda f ö) med just linoljefärg. Kommer inte ihåg exakt när, men en 5-10 år sedan. Färgen sitter perfekt fortfarande. Inga sprickor, inga släpp el någonting.
 
S
Oldboy skrev:
SBH: "du målar ju in ganska mycket mögelsporer om du målar innan du tvättar. med en tvättad och torr trä yta ökar alla chanser att det skall lyckas.
har själv målat tryckt virke på västkusten siitar än. och det är 6-7år sen. (dock användes linoljefärg vilket var gör trögt å måla med)"

Aha, se där ja. Linoljefärg, en riktig färg. (y) Fäster på allt, nästan oavsett underarbete, (om man målar rätt). Behövs ju eg inget underarbete eftersom linoljefärgen både "grundoljar", och spädd med balsamterpentin är grundfärg, samt outspädd är färdigfärg.

Jag har målat tryckta staketstolpar vita i toppen (faluröda f ö) med just linoljefärg. Kommer inte ihåg exakt när, men en 5-10 år sedan. Färgen sitter perfekt fortfarande. Inga sprickor, inga släpp el någonting.
skall man måla på riktigt med linolje färg är det ju sex(även variant med fler) omgångar med färg som skall på från utspädd till renlinoljefärg.
 
S
Thomas_Blekinge skrev:
Nu är ju staketet byggt med tryck virke. Går knappt att ändrea på.

En kommentar vill ja bli av med iaf: Det är sjukt dumt att använda tryckt virke överallt utomhus. Konstruerar man rätt så håller bra otryckt virke mycket länge. Och är giftfritt. Man kan elda spillet. Slipper problem med utsvettningar. Kan måla.
Jag byggde våran sandlåda i otryckt virke som var i direktkontakt med jord. Barnen kunde slicka på träet (det gör alla småbarn) ostört. Lådan höll 7 år tills barnen var färdiga med den. Flisorna hamnade på komposten. Det går aldrig med tryckt virke.
finns ju dom som gör sandlådor av gamla slipers, å dom är ju rätt så hälsofarliga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.