Hej
Vi håller på att leta tomt för fullt i Ängelholm (ej utanför) Det verkar helt omöjligt. Kommunen ska sälja ut fler 2006 men de vet inte när under året. Dvs helt hopplöst. Har satt ut annons på blocket om köpes men inga svar.

Finns det något mer man kan göra för att få tag i en bra tomt??

*en som är sugen på att bygga nu*
 
Annonsera i lokalpressen. Alla har inte internet ;)
 
Milli skrev:
Annonsera i lokalpressen. Alla har inte internet  ;)
E det verkligen inte alla som har internet. ;)

du har kanske rätt. Får testa det åxå
 
Hej

Det verkar vara jätte svårt att få tag i tomt :(
Vi har stått i kö i Åstorp i 1,5 år men inget händer. Så frustrerande när man bara vill komma i gång.

 
Hemmakatten
Nja, om det enda som hänt på 1,5 år är att ni ställt er i tomtkö, så kan jag ju hålla med om att det inte är mycket....

Var lite aktiva själva! Vi letade tomt i nästan två år innan vi hittade den vi ville ha. Och vi var AKTIVA. Letade på internet, satte in annonser på diverse siter, kollade alla mäklares hemsidor varje dag, satte upp lappar på Ica och Konsum-butiker i de kommuner vi var intresserade av, satte in annonser i lokaltidnignar, åkte runt och tittade på omgivningar, ringde fastighetsägare mm. mm. Det finns ingen utom ni själva som har ansvaret för att hitta en tomt....
 
Hemmakatten
Vet att det kan kännas tröstlöst emellanåt när man letar tomt. Men ge inte upp! En dag kommer ni att hitta drömtomten! :D

Vi var ordentligt deppiga ett antal gånger när vi missat tomter som blev för dyrt slutpris på. Det var svårt att leta vidare just då.

Till slut hade vi kommit så långt att gamla huset var sålt, vi hyrde ett radhus och hade fortfarande ingen tomt. Nu hade ytterligare ett krav tillkommit och det var att vi måste flytta in före 2 maj 2006 annars måste vi betala reavinstskatten på gamla huset. Och det vill vi INTE!

När det såg som mörkast ut så hittade vi en tomt på blocket.se. Det var en ren tillfällighet, den låg inte ens i någon av de kommuner vi var intresserade av. Men första gången vi såg tomten en regnig, grå, hemsk dag i slutet av oktober förra året, så visste vi att detta var tomten vi väntat på! Kärlek vid första ögonblicket! :) I vår- och sommarskrud är den ändå bättre. Alla andra tomter vi missat och inte ens hittat och alla ansträngningar är bortglömda.

Återigen. Ge inte upp! Även om det tar tid så kommer en tomt som känns rätt att dyka upp. :)
 
Tja.
Det finns fortfarande 3 eller 4 fria kommunala tomter kvar i Kattarp.
(De andra har gått det senaste året)
Ställ dig i kö i denna månaden och du kan vara tomt ägare nästa månad.
 
Ligger själv och plöjer tomter i Kullabygden.......det byggs sparsamt men inte där jag vill bo.
Planerar kanske köpa ett hus sålänge och invänta när byggandet kommer igång.
 
Med tanke på nästa byggetapp kommer igång tidigast om 4-5 år så vet jag inte det.
Känns inte som man accepterar att bo i hyresrätt igen......usch nej!.
Sen beror det ju på var man har hus för att det skall vara lättare att sälja.
 
Jo jag kan förstå ditt resonemang men bostadsmarknaden i Helsingborg dräller inte av hyresrätter därför kan det vara problematiskt.
 
Med risk för att trampa dig/flera på tårna säger jag nej tack aldrig Åstorp, Bjuv, Billesholm, Ekeby m.m :p.

Problemet är att om man är uppvuxen vid kusten så har man problem att flytta innåt landet.
Åstorp har fördelarna med närhet till Söderåsen, billiga tomtpriser osv men jag måste ha vattnet inom lukt och synhåll ;).
 
Missa inte att ta kontakt med husmäklare - de kan även få in tomter eller så kan de veta om någon som har hus är intresserad av att stycka av tomter. Kolla även på hemnet och sådana sidor.

I annat fall kan man ju köpa något billigt hus med bra tomt och riva huset för att där bygga sitt drömhus. Allt är en fråga om hur mycket pengar man har...
 
Inger.P. skrev:
Mercafreak.
Du kan ju hålla dig framme nu i kommunens auktion på några lediga havsnära tomter. Jag står själv i Ängelholms tomtkö men jag tänker inte buda... Slutpriserna kommer med största sannolikhet att hamna över miljonen...
Det är faktiskt inte så farligt om man tänker på läget, men dom kommer nog inte släppas förrän i höst... Hade jag inte redan köpt tomt och allt, hade jag bjudit en miljon lätt för en av de tomterna,kanske två också... ;D

Men MacFreak, jag såg i tidningen att det var en som sålde en central tomt för 2-3 veckor sedan. Man skulle svara via HD för han hade bara signatur och inget telefonnummer.

Ett råd är att ställa dig i kö, för det står över 150 pers redan!

PS. MacFreak, jag PMar dig i snart (några dagar) angående det andra ärendet... 8)
 
Inger.P. skrev:
Konstigt! Jag svarade igår men mitt inlägg kom tydligen aldrig in...

Det gick i vart fall ungefär så här ;)

*fniss*. När min man och jag kör längs med kusten brukar vi säga "-hur f*n kan folk betala så dyra pengar för att lukta på denna stanken?".
Jag skulle aldrig kunna vänja mig vid den...

Men det är tur i vart fall att smaken är som baken... annars skulle bebyggelsen bli väldigt centrerad :)

Inger
Man väljer vilken stank man vill utsätta sig för.
Antingen tången eller koskiten ;)
 
Hittade denna gammla tråd så jag gissar att ni alla hittat era tomter.
Ville i vilket fal flagga för att jag precis lagt ut en tomt a 900-1000kvm nära havet i Jonstorp. Själv uppväxt i Ählm men stortrivs i Jonstorp.

Hör av er.

MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.