Det måste ju nästan vara nåt webbläsartillägg som gör det där, så det är väl bara att kolla under Plugins och Add-ons i FF inställningar och se om man hittar nåt suspekt.
 
Leta i webbläsaren efter problemet, kolla tilläggsprogram, rensa historik, etc.
Jag lyckades få in en funktion som öppnade nya flikar. Såg att en länkadress dök upp i en ny länk för att strax efter ersättas av diverse reklamfönster. Så blockringsfunktioner stoppade inte detta förrän jag hittade den första länkadressen.
 
ion, gå in i "hantera tillägg" (eller vad det heter) och inaktivera alla tillägg. Starta om datorn.
Eventuellt behöver du avinstallera program via kontrollpanelen-"lägg till ta bort program".
 
I
Demmpa skrev:
ion, gå in i "hantera tillägg" (eller vad det heter) och inaktivera alla tillägg. Starta om datorn.
Eventuellt behöver du avinstallera program via kontrollpanelen-"lägg till ta bort program".
Finns inga konstiga tillägg, inga synliga i alla fall. Nu fick jag nåt nytt, en del ord är blåa och valbara, kommer jag i närheten av ett så ser det ut så här.
IMG_0144.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen när jag skulle logga in öppnades en spelsida. Lutar mot en ominstallation av FireFox eller får jag köra Opera.
 
Mikael_L
Ja din dator har ju helt klart någon slags löss.
Det är detta du måste råda bot på.

En ominstallation är ju verkligen ingen dum idé, om du bara har såpass koll på allt som du vill rädda från disken att det går att kopiera utan allt för mycket besvär.
 
Jo, det där kommer från ett oönskat tillägg. Lägg in en lista på vilka tillägg du har installerade så kan vi peka ut dem.

Tips: Istället för att ta foto på skärmen kan du göra en skärmdump. Tryck Alt-PrtScrn (Alt tar bara med aktuellt fönster, inte hela skärmen), starta sen Paint och klistra in där och spara ner som bild.
 
Mikael_L
Och välj spara som jpeg, så bildfilen inte blir ohemult stor.
 
PNG är väl iofs bättre än JPEG för skärmdumpar, men det är inte så noga.

När jag nyss uppdaterade Java på min dator påmindes jag om att den är en väldigt vanlig källa till att man får in "skit" (nämligen Ask toolbar och Ask search). Det är tyvärr alldeles för vanligt idag att folk bara klickar Next när de kör ett installationsprogram och då får man ofta in oönskade grejer.
 
I
Nerre skrev:
Jo, det där kommer från ett oönskat tillägg. Lägg in en lista på vilka tillägg du har installerade så kan vi peka ut dem.

Tips: Istället för att ta foto på skärmen kan du göra en skärmdump. Tryck Alt-PrtScrn (Alt tar bara med aktuellt fönster, inte hela skärmen), starta sen Paint och klistra in där och spara ner som bild.
Tillägg? Jag ser bara 3 tillägg, ABP är en av dem, sen var det 2 till men kan inte se dem just nu, sitter på Opera.:rolleyes:
Den där skärmdump visste jag inte att jag hade, har provat många gånger förut utan att lyckas, men då hade ingen sagt att man ska klistra in i paint. Då inget meddelande kom upp att åtgärden var utförd utgick jag ifrån att det modernare trådlösa tangentbordet inte var kompatibelt med min gamle dator.:surprised: Tack så mycket, nu ska här dumpas skärmar.
Det där med java visste jag, har råkat ut för det tidigare, så allt som har namnet java är bortrensat .
Opera fungerar bra, dock tycker jag rättstavaren är väldigt dålig.
Jag tänkte ju förstås nöja mig med att installera om FireFox, i första hand.
 
M
"Malwarebytes Anti-Malware" och "Ad-Aware Free" lyckas ibland hitta skit som spybot går bet på.

Själv kan jag bara, som någon annan tidigare i tråden, rekommendera linux. Har inga säkerhetsprogram och aldrig haft ett enda problem relaterat till virus, malware, adware eller någonting liknande. Nackdelen med linux är väl tiden det tar att lära känna ett nytt system ifall man är van vid windows...
 
Jag har haft liknande skumt förut (på vissa webbsidor blev vissa ord markerade och höll man musen över dem poppade det upp nån annons som hade anknytning till ordet, men ofta var det ett par bokstäver inuti ett svenskt ord som bildade ett engelskt ord som annonsen handlade om).

Det var nåt tillägg som inte lät skumt, men efter att ha googlat lite så visade det sig att det var därifrån det hela kom.
 
MaxPax skrev:
Nackdelen med linux är väl tiden det tar att lära känna ett nytt system ifall man är van vid windows...
Nja, det beror på hur mycket man är van att rota. Jag installerade xubuntu på sambons gamla laptop när XP började bli outhärligt slö. Hon tyckte inte den var konstigare än XP:)
 
M
Nerre skrev:
Nja, det beror på hur mycket man är van att rota. Jag installerade xubuntu på sambons gamla laptop när XP började bli outhärligt slö. Hon tyckte inte den var konstigare än XP:)
Du har rätt. Jag är van vid att "rota", vill ha total kontroll, kontrollfreak som man är.
 
Du får trots allt mer kontroll med linux än Windows. Uppstarten av Windows är ju mer eller mindre "svart magi", i Linux så är det mycket tydligare hur grejerna startar upp och kerneln är klart och tydligt skild från GUI:t.

Men visst blir det en stor omställning från Windows inlindade miljö till en miljö där du har kontroll på typ allt, där nästan all konfigurering ligger i klartext i textfiler.
 
Jag använder också XP. Har haft problem till och från. Kör Avast, Ad-Aware Antivirus, CCleaner och PC Tools. Den sistnämnda tror jag har gått upp i Registry Mechanic. Prova först att ladda ner och kör Norton Power Eraser,
https://security.symantec.com/nbrt/npe.aspx Den är gratis dessutom. Detta har fungerat bra för mig och jag har inga problem idag, peppar peppar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.