Har ett kombinerat kyl- och frysskåp som stundtals är kallt och ibland är det inte alls kallat varken i kyl eller frys. Sakerna i frysen mjuknar..

Någon som har en teori om vad som kan vara fel?
 
Trasig termostat?
Läckage av köldmedium?
 
Hur provar man om det är termostaten som är dålig?

Jag kollade temperaturen i kyl/frys idag och det var nu betydligt kallare. Så gör den ibland, nu verkar den fungera normalt igen, fast så lär det komma fler tillfällen då det blir mindre kyla i den. Det borde väl inte tyda på att det läcker?
 
Frysdelen kanske är igenfrostad ?
 
A
Hur tappar då kylen tempen?
 
Termostaten är på väg att ge upp, interrmittent fel i någon annan komponent eller glapp i någon anslutning.
Ett glasklart svar...
 
Om kylfrysen har en magnetventil ( inte alla som har det,men många nofrost skåp)
som reglerar kylan mellan kyldel och frys
Så kan frysdelen elektroniskt prioriteras ist för frysdelen. Och är då frysdelen
Igenfrostad, så stänger den av kyldelen för att "fokusera" på frysen.
Mvh
 
Ring en hushållsservicefirma. Alltså några som kan vitvaror. God chans att de kan ställa diagnos över telefon. Termostaten kan en sån firma byta för en rätt billig penning. Om skåpet inte är alltför gammalt är det klart värt det. Äldre skåp håller också ofta bättre kvalitet så om de är lagom gamla är reparation det kloka valet på flera sätt.
 
Jag får riva ut skåpet och se så att allt verkligen är okej på baksidan, för någon frost finns det inte i frysen (eller ja, något väldigt litet då). Funderade först om det var avfrostningen som var igång, men när maten börjar tina i frysen så är det lite väl mycket avfrostning som pågår :p

Som sagt, så kan det nog vara enklast att ringa en firma som antagligen redan via telefon vet vad som är fel.

Tack för tipsen!
 
A
Om ditt skåp är ett electrolux av ungersk tillverkning och bara har en termostat är det troligen termostaten
den går att bygla för att kolla detta
antingen byglar man uppe bakom termostaten eller på kompressorn direkt
andra fabrikat kan ha en snabb infrysnings knapp som gör samma sak
tyvärr föll mitt tidigare inlägg bort, men min fråga var: hur kallt är det runtomkring skåpet, står det inni i uppvärmt utrymme?
 
Ja, det står inomhus i ca 20 grader.
 
A
Aeroabuser skrev:
Om kylfrysen har en magnetventil ( inte alla som har det,men många nofrost skåp)
som reglerar kylan mellan kyldel och frys
Så kan frysdelen elektroniskt prioriteras ist för frysdelen. Och är då frysdelen
Igenfrostad, så stänger den av kyldelen för att "fokusera" på frysen.
Mvh
magnetventil finns inte på termostatskåp
 
Var hittar man termostaten? Antar den bör sitta där knapparna och lampan sitter? -Men hur tusan lossar man på kåpan utan att slita sönder den? :)
Modell: EN3240AOW

2015-02-12 17.42.54.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
du har elektronisk reglering dvs ingen mekanisk termostat
 
Där ser man :) Nåt annat tips på vad som då kan strula till det så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.