Jag ersatte min gamla Dewalt kap/gersåg DW700 med en Bosch GCM8S. Den gamla sågen hade sina brister, framförallt bristande precision. Det har jag reodgjort för tidigare. Den största bristen med den nya maskinen är att den startar med ett förbannat ryck som gör att det arbetsstycke man precis måttat in med sågtänderna på en avstängd maskin omedelbart hoppar ur läge. Detta går naturligtvis att lösa genom att alltid använda den medföljande tvingen. Men det måste finnas ett bättre sätt.

I somras lånade jag en jättestor vinkelslipmaskin av min svåger. Maskinen var en billighetshistoria från Cotech (Clas Ohlson) Vad som dock imponerade var att den var utrustad med mjukstart. Det fick mig att börja fundera.

Tror ni att man skulle kunna skaffa en mjukstart från en vinkelslip som reservdel och montera den i Boschsågen? Kanske finns det rentav någon manick som man kan koppla i uttaget?
 
Hmm, hade onekligen varit trevligt till min 744'a med.
Teoretiskt borde det funka men lär bli trångt med elektroniken för dig. Jag kan alltid bygga en större box men lite svårare på en kap/ger.

Attans jag inte tittade närmare på motorn på 744'an då jag hade den nere förra helgen, känner liksom inte för att riva den igen kan jag säga.

/Kent
 
Om du söker på Elfa efter artikel 72-056-85 får du en modul med justerbar mjukstart.

....eller gör du en förfrågan på "El" om byggbeskrivning med triac/tyristorer. Det borde inte vara allt för svårt att få till. När man var mindre byggde man ju dimmers med några få komponenter. Nu behöver man bara komplimentera en dimmer med en rampkrets.

(Jag som kommer att bli påhoppad av AC folk nu) :D

Edit: Här är det ännu billigare.
 
Redigerat:
Snorunge skrev:
Om du söker på Elfa efter artikel 72-056-85 får du en modul med justerbar mjukstart.
...
Edit: Här är det ännu billigare.
Skulle man kunna sätta en sån här på en sladd? Givetvis i lämplig inneslutning. Så kan man flytta runt sin mjukstart mellan maskiner.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
gwyrlim skrev:
Skulle man kunna sätta en sån här på en sladd? Givetvis i lämplig inneslutning. Så kan man flytta runt sin mjukstart mellan maskiner.
Jag har faktisk ingen aning om detta, men borde inte den sitta mellan maskinens "styrkrets" och motorn?
 
Det låter ju faktiskt inte helt orimligt.
 
Snorunge skrev:
Om du söker på Elfa efter artikel 72-056-85 får du en modul med justerbar mjukstart.

....eller gör du en förfrågan på "El" om byggbeskrivning med triac/tyristorer. Det borde inte vara allt för svårt att få till. När man var mindre byggde man ju dimmers med några få komponenter. Nu behöver man bara komplimentera en dimmer med en rampkrets.

(Jag som kommer att bli påhoppad av AC folk nu) :D

Edit: Här är det ännu billigare.
Om vi pratar dom pengarna så kan man väl likaväl köpa hela elektronikpaketet som reservdel till t.ex Festools sänksåg eller likn, Då får man ju dessutom konstant varvtalsreglering (och kanske motorbroms?)

Vet dock inte om detta kit 100% kompatibelt med godtycklig motor?
 
Lyfter denna gamla tråd.

Var det någon som egentligen fick rätt på en mjukstart? :)
 
I en senare tråd pratade vi om att ta mjukstarten som reservdel från en senare version av GCM8s och montera den i den äldre modellen. Jag tror att någon gjorde operationen, men jag fick själv aldrig tummen ur.
 
Får ta och efterforska det :) Tack!
 
Kikar på sprängskisserna här:
http://bit.ly/1CkoSm1
så ser det ut som att man behöver
MJUKSTARTMODUL "1 607 233 421" 316,21:-
Stickkoppling "2 610 013 458" 6,18:-

Vid snabb koll så ser jag ingen annan skillnad mellan S / SJ, är det möjligen så att det bara är att skruva dit så ska jag direkt uppgradera min S.
 
Jo, jag har tittat och jämfört sprängskissera och kommit fram till samma sak som du, samt den extra kåpan (nr 44).

Frågan är bara hur elkopplingen på mjukstartsmodulen är kopplad i själva sågen, för på mjukstartaren så finns ett kopplingschema fast det säger inte exakt var i sågen det ska kopplas.

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/139045-mjukstart-2.html

Där finns själva bilden och med mjukstartsmodulen med schemat. Det borde ju gå att öppna locket och titta efter. Jag ska ta och göra det nu direkt bara för det, så återkommer jag om en stund :)
 
Såhär ser GCM 8S ut inuti handtaget och inkommande spänning.
2015-02-12 13.27.49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-02-12 13.28.24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vit kabel från kopplingsplint vid inkommande -> blå & vit (överst i bild) -> blå direkt till motor & vit till gul kodensator -> startswitch samt fördelar sig direkt till motor

Blå kabel från kopplingsplint vid inkommande -> "Com" på startswitch (den svarta)


Frågan är då hur en mjukstart ska kopplas in här enligt Seveds bild på forumet:
PICT0007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag beställde delarna från Bosch (eller Tools). Kommer om en vecka, funkar det så blir jag grymt nöjd. Annars är det 500:- i sjön...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Kom ihåg att rapportera resultatet här!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.