PCLarsson skrev:
Har du inte en budget på min 10 mnkr tycker jag nog att det är dumt att ens fundera på ett hus liknande detta...
Gissar att du räknar exkl tomt då... För sannolikt behövs därmed en större budget ;-)

Huset klarar jag av att bygga frågan är snarare hur dyr tomten får komma att bli. Mycket intressant att höra allas tankar om hur mycket det kan kosta.
 
Om det handlar om hus byggt i sten bör du räkna med 30 000 kr per kvm boyta. Om du tänker dig en normalstandard något lägre, kanske neråt 25-26 000 kr per kvm. Allt under det kräver att du anlitar utländsk arbetskraft och prutar på kvaliten, eller att du kan göra mycket arbete själv. Det finns en artikel här som du kan läsa.
 
Vanbeasten skrev:
Om det handlar om hus byggt i sten bör du räkna med 30 000 kr per kvm boyta. Om du tänker dig en normalstandard något lägre, kanske neråt 25-26 000 kr per kvm. Allt under det kräver att du anlitar utländsk arbetskraft och prutar på kvaliten, eller att du kan göra mycket arbete själv. Det finns en artikel här som du kan läsa.
Med utländsk arbetskraft, hur mycket tror du man kan komma ner då?
 
andeb skrev:
Med utländsk arbetskraft, hur mycket tror du man kan komma ner då?
Man kan komma ner runt 150:- timmen istället för 550:- och ändå få duktiga arbetare. Däremot kräver det stor kontroll och planering eftersom dom inte är vana vid svenska material och regler. Då får man betala mer om man ska ha sådan som jobbat här länge för dom har också vett att ta betalt.
 
andeb skrev:
Med utländsk arbetskraft, hur mycket tror du man kan komma ner då?
Som huggan skrev.

Min fråga är då till dig; om du bygger ditt drömhus; vill du bygga det så billigt som möjligt, eller så bra som möjligt? Självklart kan man vara kostnadsmedveten, men inom rimliga gränser.
 
Ok men om man skulle dela upp ett sånt här hus i timmar. Hur många timmar tror ni det handlar om? 6 000h räcker det?
Om man vänder på det. hur mycket skulle materialet stå för och hur mycket finns det att spara genom att köpa in material från exempelvis Polen.
 
andeb skrev:
Ok men om man skulle dela upp ett sånt här hus i timmar. Hur många timmar tror ni det handlar om? 6 000h räcker det?
Om man vänder på det. hur mycket skulle materialet stå för och hur mycket finns det att spara genom att köpa in material från exempelvis Polen.
Det beror på vilken konstruktion man väljer. Ska man köra mycket prefab eller är det murning och gjutning på plats som gäller. Det är stor skillnad.
 
Redigerat:
andeb skrev:
Ok men om man skulle dela upp ett sånt här hus i timmar. Hur många timmar tror ni det handlar om? 6 000h räcker det?
Om man vänder på det. hur mycket skulle materialet stå för och hur mycket finns det att spara genom att köpa in material från exempelvis Polen.
En vanlig träkåk tar ca 2,5 - 3 000 timmar. Du får nog räkna med minst 6 000 timmar för ditt hus, beroende på om du köper färdiga element eller gjuter på plats. Hur mycket man sparar på att köpa från utlandet vet jag inte
 
Kakel, kök, vitvaror är sådant man kan köpa utomlands för 25-40% lägre pris. Oftast samma grejer som i Sverige. Polen och Tyskland är två bra länder att handla i.
 
andeb skrev:
Gissar att du räknar exkl tomt då... För sannolikt behövs därmed en större budget ;-)

Huset klarar jag av att bygga frågan är snarare hur dyr tomten får komma att bli. Mycket intressant att höra allas tankar om hur mycket det kan kosta.
Räknar då utan tomt och ska du bygga ett sådant hus i Stockholm där någon skulle vilja köpa huset för en rimlig peng tillkommer kanske min 5 mnkr för tomten...
 
Vanbeasten skrev:
En vanlig träkåk tar ca 2,5 - 3 000 timmar. Du får nog räkna med minst 6 000 timmar för ditt hus, beroende på om du köper färdiga element eller gjuter på plats. Hur mycket man sparar på att köpa från utlandet vet jag inte
Ja bra fråga, gissningsvis det som i slutändan blir billigast... Vad tror du det rör sig om i tid om man gjuter på plats.
 
andeb skrev:
Ja bra fråga, gissningsvis det som i slutändan blir billigast... Vad tror du det rör sig om i tid om man gjuter på plats.
Ingen aning, men mer än 6 000 timmar.
 
Jag tror nog att det rent av kan bli bättre av att anlita arbetskraft från andra länder, stenhus är väl betydligt vanligare söder ut än vad det är här hemma, så kunskapen borde ju vara stor.

Jag tror någonstans 5-7 miljoner för enbart huset.

Min granne har byggt 750 kvadrat trähus med en av stans dyraste byggfirmor och det blev strax över 10 inklusive allt med totalentreprenad.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Pumba skrev:
Min granne har byggt 750 kvadrat trähus med en av stans dyraste byggfirmor och det blev strax över 10 inklusive allt med totalentreprenad.
Money is now object. :) Vet du om hon blev nöjd med arbetet?
 
Fint med runda väggarna! Men från egna erfarenheter: så snart man använder icke-90 graders vinkel blir det *mycket* mer arbetsintensiv. Du kanske inte tror mig, men 3-5 gånger mer arbetstimmar per m2 är inte ovanligt.

Samtidigt älskar jag annorlunda kurvor eller vinklar. Din design har lite av art-deco på framsidan. Avsiktligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.