Hej

Vi har stött på ett irriterande problem som dessvärre verkar vara vanligt. Finns många gamla trådar om detta som jag lusläst men ändå inte kommit fram till någon lösning.

Vi håller på att renovera hall och vardagsrum och skall nu måla och byta fönster, dörrar och karmar.

Vi vill ha en riktigt vit, fräsch och modern look utan dragningar åt gult och fastnade därför för kulören s0500-n. Den klassiska stockholmsvit s0502-y känns gul och gammaldags.

Problemet är att alla fönster och dörrar och karmar verkar levereras i den gulare s0502-y. Detta kan ju då uppfattas som slitet och gulnat gentemot våra vitare väggar? Hur stort blir problemet?

Någon som har erfarenhet av problemet? Hur gjorde ni?
Finns det någon fönsterleverantör som säljer fönster i s0500-n? Och dörrar? Blir det stor extrakostnad?

Känns helt hopplöst.....vill inte ha ett gult hem, samtidigt som vi vill ha det homogent.

Tacksam för input
 
Japp har jobbat som målare hos elitfönster och det går att få 0500, dock inte jättevanligt, och har tyvärr inte koll på prisskillnaden. Fredde
 
Hej!

Vi bygger nytt och har haft samma situation. Alla fönsterfoder, fönster och dörrar är 0502-y men vi har valt att måla väggarna kritvita ändå. Dörrfoder valde vi att ha i samma nyans som dörrkarmarna, lite åt det gula hållet alltså. Om jag hade kunnat välja skulle allt vara 0500 - n men i vårt fall fick vi göra det bästa av situationen. Tror inte jag kommer störa mig så mycket men det är en tydlig nyansskillnad.
 
Vi köpte några nya fönster härom året och hade exakt samma problem då vi också tycker att 0502-Y är ganska dassig. Det som vi kom fram till då var att det inte är några större problem att få fönstrena i valfri kulör men att man då måste betala en "omställningsavgift" eftersom maskinenra ska göras rent före och efter dina fönster har målats. Om jag minns rätt så tog de flesta tillverkare ca 10 000 i omställningsavgift så vi nöjde oss då med 0502-Y istället.
 
Alternativ 1: Om ni beställer mycket material kanske det kan vara värt att "övertyga" firman om att låta er betala lite extra för att få fönster i egen kulör. För eller senare lär väl tillverkarna fatta att ni kunder vill kunna välja något annat än S0502-Y, oavsett hur bra grossistpriser de får på vitgula partier från Rumäninen eller wherever. Jag skulle personligen inte vilja göra mer affärer med en firma som inte är det minsta tillmötesgående vad gäller kulörval.

Alternativ 2: lämna in ert material till en målarfirma. De lär kunna lämna en offert på sprut eller penselmålning av alla detaljer. 1 - 2 lager S0500-N borde in kostas hutlöst mycket jämfört med själva materialet.

Alternativ 3: beställ trärent och / eller måla själva.
 
Vill bara tala om att s-0502-y är mycket gulare än 0502-y.
Jag tycker att snickerier i 0502-y är helt ok mot vitt 0500, om man nu inte vill måla allt i samma kulör!
 
10000 i omställningskostnad låter saftigt, dock är det lite bökigt att ställa om för bara några fönster, eftersom vi målade alla delar lösa i ett convoyer system som va 300 m lång och 1200 krok med elektrostatmålning, för stora serier va det bara att köra returen från pumpen i en hink en stund, kan säga att det tog ca 10min att byta mellan 0502 och 0500. Några enstaka fönster brukade ja grunda med 0502, spika bågen, sen handspruta den 2 gånger med 0500. Färgen blir ju även billigare ju mer man köper 0502 köpte vi på 1000L fat och 0500 på 25L burk. Fredde ( föredetta målare på elitfönster
 
Tack för all input och svar!

Vi ringde ett antal fönsterhandlare som saluförde olika fönstermärken och denna "omställningsavgift" varierade i spannet 5000-10000kr. Priset gäller per order oavsett antal fönster.

Eftersom vi även skall byta dörrar och annat kommer den totala kostnaden att bli högre, något som vi inte vill påkosta just detta huset.

Vi ägnade otroligt många timmar till att försöka reda ut detta problem som dessutom verkade vara ett vanligt förekommande problem.

Tyvärr brann det i knutarna tidsmässigt och det har nu slutat med att vi har valt kulören "Nordsjövit" till både hall och vardagsrum. Vad jag kunnat läsa och fråga mig till så skall detta vara någon slags halvtråkig medelväg som ska upplevas mindre gul än S-0502-y men ändå gå bra ihop med snickerier i dito. Hoppas detta stämmer!. Egentligen tycker jag Nordsjövit såg rätt gröngrå och trist ut uppmålad på en provbräda, men men. Nån som har erfarenhet av Nordsjövit? Målningen startar i eftermiddag :confused:

Hade aldrig kunnat förvänta mig en sån snårighet bland vit färg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.