Under tapet, som målare satte upp för ca sju år sedan, ser det ut såhär på vissa innerväggar.
Se bild! Hoppas det syns, svårt att fota en vit vägg.

Ser iallafall ut som långa rader med spikhuvuden/nubb som sitter parvis.
Vad tror ni att det är?
Huset är från slutet av 1800-talet.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl helt enkelt en skarv mellan två skivor, masonit kanske, som spikats upp, och sedan har spikhuvudena spacklats över.
Och när det varit fuktigt har spikhuvudena rostat, vuxit på tjockleken, och "puttat" ut spacklet.

Förr användes ofta "blank" spik. Dvs oförzinkad. Som lätt rostar i fuktig miljö.
 
Aha! Fick för mig att det kanske var typ gammal tapet eller papp som nubbats upp eller liknande. Eller någon slags uppsatta pappersremsor.

Är det inte lite knepigt, oavsett vad det är, att målaren som satt upp nya tapeter inte gjort ett bättre underarbete?
 
Såg det ut så när det var nygjort då? Är väggen hård eller blir det ett dämpat ljud när man knackar på den? Ett äldre skivmaterial är treetex som är en porös träfiberboard. Den kan röra sig lite så att det blir ojämnt efter några år även om det var slätt när det tapetserades. Speciellt vid skarvar och spikar. Om det såg ut som det gör när målaren var klar är det givetvis inget gott betyg åt målaren, men möjligheten finns också att ojämnheterna kommit senare.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Avemo, ojämnheterna fanns där på direkten efter omtapetseringen. Iallafall la jag märke till detta tämligen direkt.

Är inte hemma och kan knacka på väggen just nu.. :)
Hur menar du att jag ska tolka hårt respektive dämpat ljud?
Dämpat= tretex? Eller?
Hårt=?

Målaren har konkat, så det är som det är..
Funderade mest vad dessa "spikrader" kan vara för någonting?
Och varför såg man inte till att spackla över dessa ordentligt innan omtapetsering, kan man undra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.