svara då på:
1. Hur stort är huset?
2. Hur äldar du idag? (hur ofta, hur varmt,
3. Har du några acc tankar? och isf. hur stora?
4. hur ofta vill du behöva elda med den nya pannan?
5. VILKEN PRISKLASS HAR DU TÄNKT?? VAD HAR DU FÖR BUDIGET?

DESSA FRÅGOR MÅSTE DU SVARA PÅ OM DU VILL HA HJÄLP AV NÅGON HÄR!
Men vill hjälper dig gärna!
 
Finns hur många trådar som helst om olika märken av vedpannor i biobränsleforumet. Sök på baxi (solo Inova), calmar, Effecta mfl. Effecta lambda och Baxi solo Inova är i mina ögon ett bättre val än Calmarpannorna.
 
Tycker jag med, installerat dessa i flera år, dom
är kanon!
 
Perifial 30 kw o 1500 liter i dag till 250 kvadrat ja det får kosta typ 130 140
 
Perifial 30 kw o 1500 liter i dag till 250 kvadrat ja det får kosta typ 130 140 i dag på vintern eldar ja 2 gånger om dagen o sommar 3gånger i veckan det är 3 500 liters
 
En Effecta lambda 60 och en rejäl tank är ett bra val. En solo Inova 50 är också en bra panna för sin peng. Dessa två är rätt konstruerade med runda stående rökgastuber och lågt tillsatt förvärmd primärluft. Calmarpannorna har inte det och får jävlas med övertändning av vedmagasinet och högre risk för okontrollerad förbränning.

Själv satte jag in en ETA sh 40 för ca 1,5 år sedan och jag ångrar inte mitt pannval en sekund. Spaksotning, lambdastyrning och separat tändlucka gör den väldigt lätteldad och lättskött.
 
BAXI är ju en väl beprövad panna som fungerar bra. Effecta60 är ju lite modernare med Lambda och spjällstyrning+ spaksotning..

Men ska du byta panna kan du väl lika gärna köpa en riktig panna på en gång?

Fröling
ETA
Hartgassner

Dessa med flera är dagens premium modeller, det kommer ta många år innan skandinaviska panntillverkare lär sig hur man tillverkar en riktig panna.
 
Jag har en Baxi innova och det enda jag saknar på den är spaksotning. Fräsiga displayer och sånt tröttnar man fort på.
Verkningsgraden ligger på 91%. På dom tyska och österrikiska pannorna ligger den på 2-3% högre.

Så om du vill ha en någorlunda enkel panna utan spak sotning är innova ett bra val.

Prispåslaget till dom österikiska pannorna är för stort tycker jag. Och ju mer grejer man slänger på pannorna ju mer är det som kan paja.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson skrev:
Jag har en Baxi innova och det enda jag saknar på den är spaksotning. Fräsiga displayer och sånt tröttnar man fort på.
Verkningsgraden ligger på 91%. På dom tyska och österrikiska pannorna ligger den på 2-3% högre.

Så om du vill ha en någorlunda enkel panna utan spak sotning är innova ett bra val.

Prispåslaget till dom österikiska pannorna är för stort tycker jag. Och ju mer grejer man slänger på pannorna ju mer är det som kan paja.
Du har rätt Andreas. BAXI är nog ett stabilt alternativ för sverige som det ser ut nu. Det är väl beprövad teknik, dock lite beroende av vedkvaliteten.
 
Tändlucka och spaksotning är något jag tycker är helt suveränt på en vedpanna. Man kan fylla panna knökfull och sedan bara stoppa in pappret och fjutta på. Ofta jag fyller pannan i förväg för då är det lätt för barnen att tända om jag inte är hemma. Spaksotningen gör att man rensar tuberna inför varje brasa så jag tror knappast en panna utan spaksotning har 90 % verkningsgrad sett på årsbasis. Lätt att man väntar för länge med att sota manuellt.

Men viktigast är att köpa en panna med lågt tillsatt primärluft. Pannor som blåser in primären högt upp i vedmagasinet är svår att elda torr finkluven ved i.
 
Man kan läsa hur mycket tester som helst om verkningsgrader, men dessa tester grundar sig helt under helt optimala förhållanden, så några % hit eller dit spelar ingen roll bland de mest kända märkena.
Man måste titta på varje enskilt fall, pris, uppvärmingsyta, sen det många glömmer hur stort är pannrummet, är det en trapp, hantering av ved, vem eldar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.