Hej där!

Ny på forumet. Jag behöver er hjälp.
Det är som så att den gamla köksblandaren gick sönder, och jag har har varit och införskaffat en ny (FMM 9000E). Jag förstår dock inte riktigt hur jag skall få fast de nya rören på den gamla kopplingen. De gamla kopparrören ser ut såhär:
IMG_1576.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De nya ser ut såhär:
IMG_1577.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kopplingen ser ut som följer:
IMG_1578.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diametern är densamma, så jag antar att den gamla muttern går att använda, men jag undrar vad mer jag skall göra? Kan någon vänlig själ hjälpa mig?
 
10mm på både gamla och nya rören? I så fall återanvänd de gamla muttrarna och skaffa ett par nya klämringar och montera ihop allt igen. Stödhylsa behövs ej här. Följ instruktionen om hur du ska hantera diskmaskinsanslutningen om du inte kopplar in en diskmaskin

Edit, fullt korrekt blir det givetvis med klämringar från tillverkaren av din koppling
 
Stort tack för svaret!

Ja, 10mm både på de gamla och nya. Klämringar? Sådana här va?
IMG_1581.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jupp

Fullt okay blir det först när du har samma tillverkare på dessa som din koppling dock även om byggvaruhusen säljer de som lösviktsgodis utan att speca tillverkare.
 
Krilleman
Enligt ballofix:s monteringsanvisningar så är det tyvärr inte ok att montera dessa på mässings-ände.

Broen heter tillverkaren av ballofix. Jag har skrivit flera inlägg med länkar till typgodkännanden och monteringsanvisningar.

Byt ballofixerna till vatettes variant för korrekt montage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.