Vårt hus är gammalt ;D, med äldre telefonledningar :(mm.

Jag tor jag kan lokalisera var ifrån telekabeln kommer in i huset. Nu vill jag från denna punkt dra nya kablar med nya uttag, där självklart det första jacket ska vara i andra änden av huset (22 meter bort från det ställe där kabeln sitter på utsidan av huset...).

Sedan vill jag ju gärna dra nya ledningar dit det kan tänkas behövas. Skulle uppskatta tips och länkar till hur man går vidare med detta.

Har sökt men inte hittat en enda länk till hur man planerar för ny kabeldragning. I detta gamla hus gäller enbart utanpåliggande kabel, så hur ska jag göra ? Idag är det medhörning överallt osv.
 
Jag har jobbat en del för ett stort teleföretag och skall försöka ge dig lite tips.

Håller med Husbyggarn att försök utnyttja garderober och liknande för kabeldragning. Om du skall dra mycket kabel kan det vara bra att köpa en kabelpistol, köp en Rapid. Kostar visserligen 500-600 men det är kvalitet och underlättar vansinnigt mycket. Se till att du köper den som tar små kablar. Det finns nämligen två varianter. Glöm inte köpa vita klammer. Om du gör kabeldragningen i samband med renovering eller liknande passa då på o antingen drar rör eller lägg kabeln under lister.

När det gäller kabel så försök köpa Nexans eller Alcatel. Finns säkert att märken som är bra, men ge fan i att köpa telekabel på Clas Ohlson och liknande. Kabeln skall vara tvinnad, ej att förväxla med TP-kabel. Denna kabeln är bara lätt tvinnad för att minska risken för överhöring.
Anledningen till att inte köpa kabel på t.ex. Classe är att den för det första inte är tvinnad och för det andra så tåler den inget. Efter ett par böjningar går ledarna sönder.
Om du inte kan få tag Nexans eller Alcatelkabel så hör med någon elektriker som kan handla på t.ex. Elektroskandia.

När du ändå är och handlar allt så köp lite skarvklämmor typ 3M. Underlättar mycket vid skarvning av kabel. När jag ändå är inne på skarvning så försök ge fan i att skarva, behöver du skarva så sätt skarven i en dosa och var konsekvent med färgerna. Normalt sett använder du vit och blå. Det är först när du skall göra någon modifiering i slingan, t.ex. flytta första jacket som man använder lila och grön.

Sist men inte minst, MÄRK UPP! Se till att du vet var kablarna går, det underlättar vansinnigt om 20 år när du skall ändra något i slingan. Visst går det med tonegenerator och probe, men det blir lättare med dokumentation.

Frågor?
 
Tacksam för svaret, men självklart kommer det flera följdfrågor...

1. kabeln kommer in i huset, är det 2 eller 4 trådar?, vilka används, om alla, hur, det var nog ett bra tag sedan den lades in av telia, hur skarvar jag på den nya kabeln ?

2. Första jacket, ok, kan jag sedan seriellt koppla in jack nummer två bredvid (första till adsl), säg 30 cm vid sidan om, därefter vidare till övervåningen. Frågan är hur går jag nu vidare på nedervåningen till nästa rum, ytterligare en kabel i det övre skruvarna, en upp till övervåningen, seriellt fortsätter jag där, medan ett annat trådpar fortsätter på nedervåningen, fastskruvade i samma skruvar som kabeln till övervåningen, knepig svenska ;) ... sammanfattning fråga 2, hur förgrenar jag en tåt uppåt, en tåt kvar på nedervåningen. Finns det speciella förgreningskontakter?

Tack, det uppskattas verkligen !
 
Nu skall vi se om vi kan reda ut dina problem.

Fråga 1: Du har redan telefon i huset som är inkopplad på en slinga. Där linjen kommer in från gatan kollar du vilka två trådar som är inkopplad. Troligtvis kommer det fyra trådar, dvs 2-par från gatan. Det paret som används BÖR vara det som är vitt och blått, men som sagt, kolla innan du klipper av. Detta förutsätter att du redan har en linje inkopplad. Som jag skrev tidigare så skarvar du ihop kablarna med förslagsvis: http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?39037
eller liknande. Suveräna, kräver ingen skalning, bara tryck i de två som skall skarvas och kläm åt med en tång.

Fråga 2: Ja du kan koppla jack nr 2 precis sidan om.
Resten av frågan är svår att svara på. Jag tycker inte du skall göra som du skrev. Ingen höjdare att blanda parallellt med seriellt. Gör som så här istället. Eftersom du ändå drar 2-parskabel så den du drar upp på övervåningen kopplar du det vita och blåa paret seriellt, dvs in på nedersta två skruvarna och ut på de två översta. När du kommer till sista jacket i slingan på övervåningen så kopplar du in det grön och lila paret på skruvarna uppe. I de jack du kopplat på ovanvåningen skarvar du ihop de gröna o lila paren. På så sätt har du en slinga som går från första jacket upp på ovanvåningen och sen ner tillbaka igen. På nedanvåningen sedan fortsätter du på det grön och lila paret och kopplar in resterande uttag på nedanvåningen i serie.

Svårt att förklara. Känner du dig osäker så dra all kabel själv och be sen en elektriker eller teletekniker koppla in jacken.
 

En liten märklig länk men med förklarande bilder är också [länk]. Man får snurra runt lite på siten för att hitta rätt...
För mig blev det tvärstopp.....
 
Hej, använd en vanlig voltmeter så hittar du insignalet från telestationen, eller ta högtalaren från en gammal telefon o lyssna på bruset ..

mvh// Goerana
 
Varför inte köra trådlöst så långt det går, och skippa en massa "onödiga" teleuttag?
 
Huset är stort (långt) och vi har bara 3 telefoner, visst det blir trådlöst i framtiden för telefoner, och brandväggen blir med både TP kabel och med radio.

Dock, eftersom stället där telekabeln kommer in till huset (utanpåliggande, ser ut som gammal billig högtalarkabel, grå med två trådar) är ca 35 meter kabelvägen från arbetsrummet dit det första uttaget skall sitta pga ADSL så blir det ca 125 meter kabel för att åstadkomma detta, två telefoner på nedervåningen; en i var ända av huset samt en på övervåningen i en obruten slinga.

Hur gör man på "riktigt" i ett hus med flera våningar, drar man en enda slinga, eller en tåt per rum med gemensam kopplingspunkt etc ??

Tackar för alla svar hittills ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.