Tja!

Jag går mitt sista år på Byggteknik & Design på KTH med inriktning konstruktion och ska snart börja med examensarbetet tillsammans med en klasskamrat. Det har varit lite svårt att komma något att skriva om. Vad för problem ser ni ingenjörer ute på bygget som skulle vara ett intressant ämne att skriva om? All hjälp uppskattas.
 
Skriv något om BIM så att ni får kompetens och erfarenhet inom detta område. Branschen har stort behov av folk som kan BIM så det borde göra det enkelt att få jobb sen.
 
pelpet skrev:
Skriv något om BIM så att ni får kompetens och erfarenhet inom detta område. Branschen har stort behov av folk som kan BIM så det borde göra det enkelt att få jobb sen.
Och då får du fortsätta med att förklara vad BIM är.
 
Uppslagsverket gör det bättre än mig på mobilen.

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Building_Information_Model

I princip går det ut på att man skapar en digital modell av en konstruktion, som sedan kan användas till allt möjligt. Byggritning, underhållscykler, 3D-visualisering, simulering av olika system etc.
 
pelpet skrev:
Uppslagsverket gör det bättre än mig på mobilen.

[länk]

I princip går det ut på att man skapar en digital modell av en konstruktion, som sedan kan användas till allt möjligt. Byggritning, underhållscykler, 3D-visualisering, simulering av olika system etc.
Tack så mycket för tipset. Har hållit på en hel del med BIM. Kan vara bra att fördjupa sina kunskaper inom det. Var det något speciellt du tänkte på jag kunde skriva om inom BIM eller generellt om det?
 
Det var inget särskilt jag tänkte på utan mest att BIM kommer stort och det är nog väldigt bra att ha det i sitt CV.

Kanske något om transitionen mellan byggprojekt och underhållsfasen? Hur en överlämning ska göras för att man ska kunna dra största möjliga nytta av modellerna i underhållsfasen. Jag har inget konkret förslag utan har mest fått uppfattningen att detta inte är ett moget område ännu.
 
Okej, tack för tipset! Har även hört att det ska vara riktigt användbart att kunna BIM ute i arbetslivet. Ska kika lite mer på det. Ha det gott!
 
Vad tycks om att skriva om framtida värmesystem?

(har själv deltagit i en undersökning kring detta för några dagar sen)

Kolla t.ex. den här sidan (jag är t.ex. certifierad av dom)

http://www.klimaaktiv.at/english.html

eller kanske hittar du ngt interessant ämne på Energimyndigheten ( www.energimyndigheten.se )
 
Redigerat:
Finns det egentligen ett svenskt certifieringssystem för hållbara byggnader? Det finns ju en del certifieringar t.ex. LEED eller BREAM

... och även klima.aktiv t.ex.

http://www.klimaaktiv.at/english/buildings/Buildings.html

The klimaaktiv entry-level building standard



It is not only energy efficiency that is neutrally assessed and evaluated in klimaaktiv buildings, but also the quality of the planning and execution, the building material and construction quality as well as the core aspect of comfort and ambient air quality. The klimaaktiv building standard exists for residential and office buildings, for new buildings and also for renovations. The basic criteria were formulated in the year 2011.They constitute entry into klimaaktiv building in all categories. Specific klimaaktiv standards have been available since the end of 2011 for hotels, schools, nursery schools and nursing homes to enable even more targeted promotion in the sector of service buildings. All criteria catalogues are structured along the lines of a 1,000 point system which is used to assess the buildings and declare their compliance.


Finns det en svensk motsvarighet? Har du undersökt detta? Om den inte Finns, hur skulle den se ut osv. ...

...
 
Okej, tack för tippset! Har lagt till länken till mina favoriter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.