Hej,

Jag undrar hur man sätter överliggaren (heter det så? om inte så borde det ;)) ?

Jag har reglat inner väggar med dörröppningar på golvspån och färdig golv kommer att bygga ytterligare 10- 15 mm.

Tar man hänsyn till detta och ökar höjden med 10-15 mm?

Dörr 21x9
Reglat redan vertikala reglar, bredd: 91 cm
Höjd: Antingen 211 cm utan hänsyn till färdig golv eller ca 212 cm.

MVH
 
Såklart lättare att dra in golvet under tröskeln (antar att du ska ha det) så slipper man foga mot den.
 
En dör med modulmåtten 21x9 passar i ett hål som är reglat med måtten 2100x900 mm. Dörr med karm kommer att vara mindre än hålet. Överliggarens underkant skall således ligga 2100 mm ÖFG.
 
  • Gilla
MrHungry
  • Laddar…
mattiasp skrev:
En dör med modulmåtten 21x9 passar i ett hål som är reglat med måtten 2100x900 mm. Dörr med karm kommer att vara mindre än hålet. Överliggarens underkant skall således ligga 2100 mm ÖFG.
Överliggarens överkant menar du väl?
 
Mattiasp menar den regel som finns över själva dörrhålet, den som väggskivan skruvas i, den som är en del av själva väggen.
Det är även den regeln som TS undrar över.
 
Demmpa skrev:
Mattiasp menar den regel som finns över själva dörrhålet, den som väggskivan skruvas i, den som är en del av själva väggen.
Det är även den regeln som TS undrar över.
Precis så.
 
😁 Ja självklart....
 
Är det nån av er som skriver efter egna erfarenheter? Vad valde ni för golvtjocklek?

Jag är fortfarande lite osäker eftersom färdig golv kan skifta från 8 till 22 mm (jag har inte valt än)
 
Du ska väll ha bredare dörrfoder än 30 mm? Sätt den då för det tjockaste golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.