Hej,

Vi är en familj som planerar på att bygga i Uppsala. Den leverantör vi valt att gå vidare med är Vårgårdahus.
Därför vi skapat tråden är för att hitta personer som har byggt med Vårgårda och framförallt deras hustyper Emyhill samt Anehill. Och kanske vill dela med sig av erfarenheter. Vi har fått produktionskalkyler på båda hustyperna.
Vi känner oss lite osäkra på deras prisnivå och känner att det skulle vara skönt att få bolla lite priser med någon här.

Tacksamma för respons!

Obs, personer som har produktionskalkyler är välkomna att dela med sig också.
 
Vi funderar också på Vårgårdahus eller Fiskarhedenvillan, Eksjöhus, Myresjöhus.

Så det blir intressant att höra om det finns någon med mer info och erfarenheter av Vårgårdahus.
 
Har ni samlat på er mer åsikter om Vårgårda? Vi är också inne på att bygga ett kundanpassat hus av dom.
 
Även vi funderar på att bygga med VH. För oss i Alsike. Har någon erfarenhet eller kommit igång med projektet? Ni som startade tråden, har ni satt igång? Valde ni VH tillslut eller hur ser det ut?

Tacksam för kommentarer.
 
Hej, vi har valt Vårgårdahus. Bygglovet är klart och väntar på byggsamråd.

Svar till kjrod, kjb, dhanjel :

Vi upplever Vårgårdas representant i Uppsala som erfaren och kunnig, Uppsala byggteam känner vi oss trygga med och referenserna som lämnats samt tidigare arbeten som är utförda är bra.

I detta ärende föreslår jag annars att ni kontaktar respektive företag för att skapa er en egen uppfattning.
Väldigt mycket handlar om hur person kemin stämmer och hur mycket kunskap man har själv av byggnation av hus.

Huset vi valde är Annehill med en hel del ändringar, bastu, omplacering av kök och badrum för att nämna något.

Svar till koffein :

Balans och resultat samt bokslut är frågor som är svåra att tolka, finns väldigt många aspekter att ta hänsyn till.
Marknaden ser inte ljus ut nu för husleverantörerna och de kämpar nog allihop, vilket många andra i byggbranchen gör.
Men i slutändan så handlar det om hur du lägger upp betalplan och ekonomin. När och hur du ska betala för det du köpt.

Svar till kjrod : Vårgårda har ett fint hus i Alsike Emyhill som vi har tittat mycket på, skulle det vara något kanske?

Lycka till!
 
Svar till Hoppas :

Vi har varit i deras visningshus i Alsike och det var nog där vi bestämde oss för att bygga 2-plan istället för 1,5-plan. Man får helt enkelt mer för pengarna. Jag har träffat Per på VH och vi har gått igenom vad vi önskar, nu väntar jag bara på lite kalkyler från hans sida. Ska till banken i morgon. Så jag antar att vi kommit en bit på vägen. Jag fick ett bra intryck av VH representant också. Det kanske var ert hus vi tittade på när vi skissade... Förslaget vi tagit fram är lite mittemellan Emmyhill och Annehill. Köket är omplacerat och vi har lagt in bastu på övervåningen m.m.

Tack för ditt svar.
 
Hej Kjrod, hur har det gått för er? Blev det VH och vilken modell? Vi är också i skedet att välja husleverantör för ett New England inspirerat hus. Hur stort är ert och vad har offerterna landat på?
 
Hej,

Vill bara återkoppla nu när vi kommit en bit på vägen.

Vi är fortfarande nöjda och tillfreds med bemötande och själva bygget.

Vårgårda sköter papper, kommunikationer och leveranstider fel fritt.
Uppsala Byggteam gör ett bra och strukturerat arbete, moment för moment och återkopplar väldigt bra.

Huset står på plats och vi väntar på tork tiden på plattan.

Återkopplar snart med lite bilder och mer information.

För övrigt en kommentar till Koffein : läser du DI? Kom en liten notis där på Vårgårdas framfart och soliditet. Googla och titta.
 
Hej, Hur har det gått för er som byggt Vårgårdahus? Vi har kollat på Annehill och blev lite nyfiken på hur ni ritade om kök och badrum Hoppas?
 
Hej,

Tror inte att det är något vi hade gjort annorlunda. Känns som att rita om köket till en Emyhill lösning var ett måste. Att springa runt varje gång hade jag blivit galen på.

Storleken passar oss. Bygget och slutsamrådet fungerade bra.

Verandan är klar, blev en stor. Friggebo är också klar. Börjar med garage och Attefallshus i vår.

Badrummet nere ska vi göra lite anpassningar, men storleken ångrar jag inte. Tvättrum är skönt och ha stort.
 
Toppen! Ja vi funderar också på att rita om köket på samma sätt. Har ni satt en dörr direkt mellan hallen och köket? Hur gjorde ni med trappan i så fall? Hur stort gjorde ni badrummet nere och vart tog ni kvadraten från? Ursäkta alla frågor men det är så mycket värt att kunna fråga någon som byggt samma :)
 
Hej,

Vi har inte några dörrar på nedre plan förutom mot tvätt/toalett. Vi tog lite mindre en 1/4 av botten plan till tvätt och toalett.

Och välja lösningen med 180 graders trappan så kan du bygga in ett förråd där med, vi gjorde det. Jag hade planen på att ha en liten WC där, men det blev nedröstat.
 
Okej så ni öppnade upp och har tvätt och toalett tillsammans, har ni groventren in till det rummet då?

Okej tack! Ja det där med förvaring i nya hus är inte helt lätt
Tycker ni att det blir lång väg till köket när man måste in i allrummet först? Om du skulle vilja får du jättegärna lägga ut lite bilder eller skicka till mig.
 
Precis, groventré och allt är öppet.

Annehills grund lösning fungerade absolut inte för oss. Var in och kikade i ett och det blev alldeles för konstigt att gå in genom hallen och sedan in i "vardagsrummet" för att komma till köket. Känns väldigt naturligt och gå direkt in till köket till höger. Och att det blir en cirkel som man kan vandra runt.

Tar gärna din mailadress om du vill ha bilder. Skickar de imorgon i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.