Visst finns det manualer att ladda ner. Välj Bruksanvisningar längst ner på sidan Kundservice och skriv ugnens modellnummer i sökfältet. Sedan letar man upp den svenska varianten, brukar ligga en bit ner. Typ av dokument ska vara IU (Instructions for use) för manualen, vill man ha monteringsanvisning väljer man II (Instructions for installation) i stället.

Vad gäller funktioner rekommenderar jag pyrolysrengöring, inbyggd stektermometer, fullutdragsskenor (brukar finnas som tillbehör om det inte ingår, värt vartenda öre) och digital visning av vald temperatur. I stort sett alla inbyggnadsugnar har varmluft idag.
 
S
Anna köksexpert skrev:
Visst finns det manualer att ladda ner. Välj Bruksanvisningar längst ner på sidan Kundservice och skriv ugnens modellnummer i sökfältet. Sedan letar man upp den svenska varianten, brukar ligga en bit ner. Typ av dokument ska vara IU (Instructions for use) för manualen, vill man ha monteringsanvisning väljer man II (Instructions for installation) i stället.

Vad gäller funktioner rekommenderar jag pyrolysrengöring, inbyggd stektermometer, fullutdragsskenor (brukar finnas som tillbehör om det inte ingår, värt vartenda öre) och digital visning av vald temperatur. I stort sett alla inbyggnadsugnar har varmluft idag.
Precis de saker som jag har som "måste", och därmed är det 4541-ugnen som är intressant :) Dock verkar det som Gränsbygden gärna vill sälja 1560 och ev kan de ordna fullutdrag till den till ett bra pris.

Vad gäller manualer, skulle du kunna bistå mig med en länk till den, för jag lyckas inte hitta manualen till HB76G1560S någonstans, och jo, jag tycker mig ha försökt med det du nämner ovan. När jag försöker så blinkar sidan bara till och ingen ny info kommer upp.
 
Redigerat:
Thomas59
falkn skrev:
Man behöver definitivt inte pizzasten för att göra bra pizzor i ugnen. Förgrädda botten i 5-10 min på 200 grader, på med topping och sen kör 5 minuter på full effekt så blir det riktigt bra.

Angående funktioner så är ju varmluft ett måste, men det är väl nästan standard idag. Pyrolys säger många är bra och det stämmer säkert, men jag hade nog inte velat betala extra för det. Det är rätt sällan jag behöver rengöra ugnen, spiller inte så mycket i den. Ånga tycker jag är sjukt överskattad, men det beror väl på lite vilken typ av mat man föredrar.
Nej man BEHÖVER ju inte pizzasten men jag kan garantera att pizzan blir otroligt mycket bättre med en sån. Förgräddning och så lång gräddning som 5 minuter låter inte som recept på en bra pizza. Så gör inte pizzabagaren.

In med en tjock pizza-/baksten på full värme i ca 30-60 minuter så den blir genomvarm. Med full värme menas helst 300-320 grader men iaf så hög värme som går.Pizzaugnarna på pizzerian ligger på 300-330 grader vanligtvis.

När ugn/sten är riktigt varma langar ni in pizzan. Stenen gör att botten gräddas snabbt och innan tomatsås, ost och fyllning gjort den kladdig. Den är klar på ett par minuter och resultatet blir precis som på pizzahaket - perfekt.

OBS! Aldrig osten PÅ fyllningen. Då bli pizzan ångkokt. Först ett tunt lager tomatsås, sen riven ost. Inte för mycket och sen resten.

Färdig pizzadeg funkar perfekt. Blir minst 2 kanske tre pizzor av en rulle färdig deg.
 
Dessa teleskopskenor som verkar vara vad min modell saknar.. Är dom universal?HZ338357 verkar dom heta.
Står inget om vilka modeller dem passar...
 
Snickerick skrev:
Precis de saker som jag har som "måste", och därmed är det 4541-ugnen som är intressant :) Dock verkar det som Gränsbygden gärna vill sälja 1560 och ev kan de ordna fullutdrag till den till ett bra pris.

Vad gäller manualer, skulle du kunna bistå mig med en länk till den, för jag lyckas inte hitta manualen till HB76G1560S någonstans, och jo, jag tycker mig ha försökt med det du nämner ovan. När jag försöker så blinkar sidan bara till och ingen ny info kommer upp.
Jag kommer till bruksanvisningarna andra gången jag klickar på Start (första gången blinkar det bara till). Prova igen!

Jag skulle definitivt valt HB76G1560 och kompletterat med fullutdragsskenor. Då får man lukt- och fettfilter, dubbla ugnslampor, hydrobakningsfunktionen samt Cook Control. Sist men inte minst är den väldigt mycket snyggare i designen med den rena glasluckan och displayen som går från kant till kant.
 
Om din ugn finns kvar i sortimentet så leta upp modellen på Siemens hemsida, ladda ner produktbladet och där står vilka tillbehör som passar din ugn.
 
Hb73a1540s heter min. Den är beställd men levereras om 2v. Därför funderar jag på att byta och betala mellanskillnaden. Bara designen passar den svindyra micron så är jag nöjd.
 
S
Nu har jag beställt en 1560S med skenor. :)
 
Nice! Från gränby? Fick du veta leveranstid?
För pengarna får jag ingen bättre eller mer prisvärd. Köper till teleskopgrejerna om jag känner att jag kommer behöva dom.
 
S
Från Gränsbygdens ja. 7490:- inkl skenor och frakt. Känns som ett bra pris.

Stod 3-12 dagar lev.tid i bekräftelsen. Jag har inte frågat efter något mer specifikt.

Skenorna är särskilt bra när man ska ta ut t.ex. en stor brännhet välfylld gratängform eller en stor stek ur ugnen, då drar man bara ut skenorna med plåten/gallret på och sedan kan man ta med bägge händerna och lyfta rakt upp, utan risk att bränna sig på ugns-taket eller välta ut något.
 
Det var en så bra deal så att jag kontaktade dom och ska nu beställa en likadan. Ugnen med hel glaspanel passar även bättre till min siemensmicro.

Ugnen fanns i lager, det var skenorna som skulle komma till veckan. Känns som en sweet deal även för mig.
Ångrar mig bara med elgigantsugnen... Det var bra pris på den också, men detta tar priset (tror jag).
 
S
:)

Fick besked från DHL idag att de hämtat min ugn, så den är redan på väg.
 
Fick även jag besked om att DHL har hämtat min ugn. Då är det bara skenorna att vänta på då!
Verkar vara få som använder dekorlisten som heter hz86x500 mellan ugn och micro. Rekommenderas iaf... Ska bli kul att se om den behövs.
 
S
Jahapp, då var ugnen uppackad och på plats, dock ej inkopplad ännu.

Jag kunde notera att utdragsskenorna som de lovade mig inte fanns med, samt att enbart fransk manual följde med, de två lathundarna som följde med var också enbart på franska.

Har epostat Gränsbygdens och hoppas nu att post-köp-servicen håller samma nivå som pre-köp-servicen ;)
 
Samma här. Slutbokstav f istället för s. Franskspråkig alltså.... Hoppas det inte märks på ugnens menyer på något vänster.

Mina teleskopskenor skulle komma in nu på onsdag så antar att dom skickas då.

Finns inte manualerna på Siemens hemsida?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.