På senare tid har jag haft problem med att tvättmaskinen, Husqvarna QW1270 från 2002(?), inte sköljer ner allt tvättmedel utan minst hälften stannar kvar som en rätt hård kaka i tvättmedelsfacket. Sköljmedlet sköljs ner utan problem.

Jag öppnade locket idag för att titta och såg då att det finns två magnetventiler som leder vidare till tvättmedelsfacket via var sin slang. Men hur fungerar tvättmedelsfackets ovandel? Innehåller det rörliga delar? Man ska ju kunna använda tre fack: förtvätt, huvudtvätt och sköljmedel. Om det bara finns två inlopp för vatten måste väl något av de tre facken tömmas genom att båda ventilerna öppnar, eller tänker jag fel? Finns det därmed någon slags ventil i själva facket? Eller vad kan annars vara fel? (Ska blåsa med tryckluft i morgon där jag kommer åt.)

26098783-2cde-49b0-8144-2b5b8a460a4a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://shop.electrolux.se/product/1240146298/Vattenmatarenhet
 
A
Har du två vrntiler har du inga andra rörliga delar tvättfacket
Hålen i delen på bilden kan bli igen kalkade, så de kan man göra rena annars inga fel på den delen
I 99% procent av fallen (ungrfär) beror kakbildning av tvättmedel på en enda sak, tvättmedlet!!!
Så prova nått annat tex ocean från lantmännen de brukar vara stabila mellan batcherna.

Om tvättmedelsfacket börjar bli strävt kan det hjälpa att byta till ett nytt
 
  • Gilla
svartöra
  • Laddar…
Nu har jag tvättat och blåst rent, så får jag se om det hjälper. Annars får jag väl byta tvättmedel..

Ena inloppet gick till förtvättmedlet och andra inloppet till huvudtvättmedlet - men jag fattade inte riktigt hur sköljmedlet sköljs ur? Finns det ett tredje inlopp någonstans ifrån?
 
A
Båda ventilerna öppnar samtidigt för det tredje facket
 
O
Jag kör bara flytande tvättmedel... Då slipper man problem med att de sätter igen.
Tvättpulver kan nästan bli som betong...
Har behövt ha in service ett par ggr på TM i den föreningen jag bodde i tidigare.... Enbart pga pulver tvättmedel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.