S
Hejsan

Det är dags att skaffa en inbyggnadsugn. Men jag har noll koll.

Vad är det som gäller i ugnsväg idag? Vad är bra ha och vad är "ploj". Finns visst någon ång-variant, vad är det?

Tips på bra, prisvärda modeller.

Behovet är väl främst för att köra stekar, tjälknöl, bakverk, gratänger, klyftpotatis, brödbak blir det ibland också, samt en del hemmagjord pizza.

Bra temperaturkontroll vore önskvärt.

Bra och stabila hållare för plåtarna, gärna med gejdrar om det finns.
 
Snickerick skrev:
Hejsan
Finns visst någon ång-variant, vad är det?
Det finns dedikerade ångugnar samt kombiugnar med ånga. Ånga kan användas för att tillaga grönsaker/fisk/kött utan att skölja bort smakerna samt behålla krispigheten. Vi har en kombiugn sedan sekelskiftet och använder ånga, men grönsaker brukar vi ånga i kastrull på spisen.
Vid tillagning av kött går det att mätta luften med fukt och behålla köttsafter i köttet. Bröd blir lite krispigare.

Jag har aldrig använt en dedikerad ångugn, så jag vet inte vilka fördelar de har förutom att de brukar anslutas till fastighetens vattensystem.
Vår modell är en HQ Timjan. De nyare modellerna ser mer eller mindre lika ut förutom att displayen är modernare.
Electrolux har en tvillingmodell.
Det finns fler fabrikat.
Vi tycker att ångfunktionen är bra och skulle inte vilja vara utan den, men det kanske är roligare med ett snurrande grillspett för vissa?

För pizza kanske en pizzasten kan lösa uppgiften. Vi har en lös pizzasten som kostade ett par hundra. Den måste dock förvärmas, annars blir botten degig. En pizzaspade är nästan ett måst för att det skall fungera bra.
 
Oj!

Det finns ugnar från 1.195 till 51.900 kr ser jag snabbt när jag googlar.

Du får nog tänka igenom vad du vill ha, och hur tjock plånbok du har.

Enklaste sorten med övervärme, undervärme och grill samt en termostat täcker ju det mesta.

Jag tror att vår IKEA-ugn kostade 1.600 kr för fem år sedan.
Och jag vet inte att vi har fått avstå från något för att den saknade funktioner.
Men kraven är ju olika :p
 
Varmluftsugn är ett måste enligt mig.
 
Pyrolysrengöring valde jag. Ploj?
 
Pyrolys är enligt mig den enskilt viktigaste funktionen på ugnen, förutom att ugnen ska bli varm inuti.
 
S
Tack för svaren!

Ska det vara någon särskilt stensort till pizzasten, eller kan man ta vilken sten som helst?
Vore ju bra om man kunde kapa till en sten som täcker en hel plåt, eftersom pizzorna brukar göra det :)
 
Man behöver definitivt inte pizzasten för att göra bra pizzor i ugnen. Förgrädda botten i 5-10 min på 200 grader, på med topping och sen kör 5 minuter på full effekt så blir det riktigt bra.

Angående funktioner så är ju varmluft ett måste, men det är väl nästan standard idag. Pyrolys säger många är bra och det stämmer säkert, men jag hade nog inte velat betala extra för det. Det är rätt sällan jag behöver rengöra ugnen, spiller inte så mycket i den. Ånga tycker jag är sjukt överskattad, men det beror väl på lite vilken typ av mat man föredrar.
 
Snickerick skrev:
Ska det vara någon särskilt stensort till pizzasten, eller kan man ta vilken sten som helst?
Vore ju bra om man kunde kapa till en sten som täcker en hel plåt, eftersom pizzorna brukar göra det :)
Det finns både runda och fyrkantiga stenar. De som finns att köpa är oftast av keramik. Vi har en rund som också används i klotgrillen. Det blir skillnad på stekytan jämfört mot en vanlig bakplåt.

Timer och köttermometer använder vi ofta. Grill och varmluft använder vi nästan aldrig.
 
Ja det glömde jag nämna. Köttermometer hade jag inte velat vara utan.
 
A
Jag skulle tro att den dyraste ugnen på IKEA fyller dina behov och är prisvärdast (Kulinarisk 6995.-).
en electrolux ugn som inte görs i polen och ej heller finns som ren electrolux.
men bedömt är att den borde kosta lite mer än dubbelt om electrolux sålde den, så privärd tycker jag
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
S
Har nu kollat runt lite, och det lutar åt en Siemens HB73G4541S eller en Siemens HB73G4540S. De förefaller identiska utifrån beskrivningarna på nätet, men den senare har 3400:- lägre rekpris och ca 500:- lägre butikspris (i rätt butik ;) )

Såg att Siemens kom bäst till i Råd och röns test av ugnar mer pyrolys, ganska mycket bättre temperaturstabilitet än Electrolux, som kom 3a i det testet.
 
http://www.prisjakt.nu/product.php?p=1793237 denna har jag beställt. Skillnad mellan olika serier och så kan vara färgen på displayen osv. Har man micron ovanpå så kan man tänka på det.

Fick den för 6140 på Elgiganten. Litar inte på gränbys så köpte rubbet hos ovan nämnda.
Typ den billigaste med pyrolys av Siemens valde jag. Det drar iväg ändå:)
 
S
Jag fick ett erbjudande om att köpa en Siemens HB76G1560 för 7500:- vilket verkar rätt bra, å andra sidan såg jag en HB73G4541S i butik idag, som jag mer eller mindre redan hade bestämt mig för efter att ha kollat på nätet, och efter att ha kollat den och en del andra modeller och märken idag känns den helrätt, särskilt enkla inställningar med två rattar och teleskoputdrag som kommer hela vägen ut.

En reflektion jag gjorde var att alla ugnar jag tittade på, utan undantag, kändes väldigt smäckiga i sina kontroller, inte minst Elektrolux.
 
S
Väldigt dåligt av Siemens tycker jag att det inte finns manualer att ladda ner på nätet. De har en länk till en manualsida, men det finns inga manualer, sidan är bara tom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.