Hej,

Efter en ombyggnad skall jag börja med renovering av vår tvättstuga och funderar på att göra en del själv, den delen till höger på bilden mot ytterväggen. Golvet är av betong mot marken.

Jag har haft en hantverkare på plats som har bytt golvbrunnarna.

Jag har följande frågor, har letat på internet men ej hittat bra svar:

1. Vad är definitionen av våtutrymme i detta perspektiv?
2. Är den högra delen ett våtutrymme?
3. Vad gäller för att regla väggarna och sätta upp gipsplattor?
4. Det finns ett ventilationshål i ytterväggen, vilken typ av ventilationsinsats bör man sätta där?
5. Var i hela utrymmet skall fuktspärr sättas upp?
6. Är det tillåtet att sätta upp kontaktdosor och dra kabelslangar utan att installera kablar?
7. Underlättar det om man sätter en tröskel mellan duschen och väggen
8. I utrymmet till höger fungerar det att spackla och måla som i ett vanligt rum?
9. Vilken typ av plattor är lämpliga att använda i de olika delarna av rummet? ...funderar på detta i duschen: http://www.bygghemma.se/varumarken/fibo-trespo/?gclid=Cj0KEQiAr9ymBRDdqYrH6Mj5170BEiQAcRUsi3f45fHLf1QO7uhlhh2z6FlGCoymnjKw0ChfpBbCqdwaAjbh8P8HAQ





våtutrymme fråga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Om du har betonggolv utan delar som kan skadas av vatten så behövs inget tätskikt på golvet. Vad är ytterväggarna gjorda av? reglade med skivor?
Klart får du sätta kopplingsdosor och drar kabelslangar men att hitta en elektriker som sedan ska göra resten är kanske svårt, det har diskuterats i andra trådar.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Klart får du sätta kopplingsdosor och drar kabelslangar men att hitta en elektriker som sedan ska göra resten är kanske svårt, det har diskuterats i andra trådar.
Om du läst andra trådar i ämnet (det finns otaliga) borde du noterat att detta inte alls är tillåtet.
 
Redigerat:
I den högra delen, bakom duschen, är 1) väggen mot duschen en vägg med metallreglar och eventuellt gipsplatta, 2) den övre väggen är betong, halva yttervägg och halva innevägg, med tanken att träregla med gips, 3) väggen markerad "yttervägg" är betong med tanken att träregla med gips, 4) väggen nederst i bilden är betong innevägg (gamla ytterväggen) och 5) den nedre väggen till vänster är en träreglad vägg med gips inåt huset.

Golvet är betong utan delar.
 
Skulle det vara otillåtet att dra tomma kabelslangar och sätta upp tomma dosor? Hur kommer det sig?
 
Om de är avsedda för starkström är det otillåtet. Det finns som sagt gott om material här på forumet om detta.
 
Jag har kontrollerat med elektrikern idag och han sa att de kan/får inte ge garanti om de inte gjort allt själva.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Skulle det vara otillåtet att dra tomma kabelslangar och sätta upp tomma dosor? Hur kommer det sig?
Skulle vilja påstå att det den mest diskuterade punkten i forumet ;)
Sedan tillåter vår elektriker och har inget emot att jag drar slang/rör och sätter dosor, samt tråd, men med material som han levererar. Men efter många år så vet han också vad jag kan och har vissa kunskaper utifrån utbildning.
 
Redigerat:
Mikael_L
Thomas_Blekinge skrev:
Skulle det vara otillåtet att dra tomma kabelslangar och sätta upp tomma dosor? Hur kommer det sig?
Ja så dumt är det. Elsäkerhetsverket har gjort den tolkningen, och de får nog anses ha tolkningsföreträde.
Om ett sådant fall någon gång skulle komma till domstol skulle vi dock kunna få domstolpraxis, och om det överklagades och gick till högre instans fick vi prejudikat. Vilket iofs skulle vara intressant.

Utför man detta lagbrott är det däremot i princip ingen risk att åka dit på brottet, man ska nog behöva berätta det för en polis/åklagare för att det ens ska finnas en liten risk.
Men jag tycker det är viktigt att påpeka hur lagen är och vilken bedömning tillsynsmyndigheten gör, så ingen går och tror något annat.


Till TS, ang elen, betrakta hela utrymmet som våtrum vad det gäller elen.
(Det gör ingen större skillnad än mot att försöka dela upp utrymmet)
Det finns många trådar som avhandlar detta, man hittar olika delar av det totala regelverket i olika trådar dock.
T.ex. http://www.byggahus.se/forum/el/247495-el-i-badrum.html
Och om zonindelning http://www.byggahus.se/forum/el/119918-regler-vid-anvandande-av-blandare-med-handdusch.html

Ska du ha bastu så tillkommer vissa krav för den delen.
 
Mikael_L skrev:
...Ska du ha bastu så tillkommer vissa krav för den delen.
Vad gäller för infrabastu?
 
Mikael_L
Jag vet inte om det är skillnad mot vanlig bastu.

I SS4364000 står det:

703 Basturum
703.11 Omfattning
Fordringarna i detta avsnitt gäller för:
– basturum som är platsmonterade, t ex i ett utrymme eller i ett rum
– rummet där bastuaggregatet eller värmeapparaten är installerade. I detta fall anses hela rummet som ett basturum.
Fordringarna gäller inte för prefabricerade bastukabinett som är utförda enligt en produktstandard.
Där t ex kallvattenbad eller duschar är installerade gäller även fordringarna i avsnitt 701.


Så jag antar att det även gäller infrabastu iom att det står värmeapparaten.
 
Är tvättstugan ovan eller under mark? Jag skulle nog iaf undvika träreglar i närheten av duschen, och om det är i källaren så skulle jag undvika träreglar överhuvudtaget..
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Inte träreglar mot ytterväggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.