Är på gång att köpa fritidshus och har hittat ett jag verkligen gillar! Det har dock stannat mitt i en renovering... Helt nytt duschrum med duschplats, som har kakel på väggarna och klinker på golvet. Klinker även i hela övriga rummet, elektrisk golvvärme. Målad väggar med bröstpanel. Vatten eller avlopp är inte kopplat till huset än. Frågan är då vad tusan det kan kosta att koppla in det?

Har aldrig bott i hus :( Hjälp! Tack!:surprised:
 
Hemmakatten
Finns det kommunalt vatten o avlopp i området så får du koppla dig på det. Avgift förmodligen 100.000 eller mer och sedan gräva från tomtgränsen in till huset med rör o allt säkert 30-40.000.

Finns inget kommunalt va får du borra egen brunn och anlägga avloppsanläggning. Kostnad 100.000 eller mer.

Börja med att ringa kommunen och kolla hur läget är. Du behöver tillstånd för avloppsanläggning.

Kolla också med mäklaren/säljaren som måste ha haft en tanke om hur vatten och avlopp ska anordnas. Annars bygger man knappast ett badrum. Badrummet kräver bygglov, kolla med kommunen att sådant finns.
 
Tack! Det finns egen borrad brunn... Om tanken är att man ska koppla nya badrummet till den - vad kan det kosta ungefär?
 
Räkna med ca. 20-25.000 kr i material för pump och hydrofor (om det inte finns). Sen lite till i rör och kopplingar.
Arbete lär nog gå på minst 2-3 dagar beroende på förutsättningar...

Räkna med minst 40-50.000 kr om det inte finns någon pump färdigt skulle jag säga...
 
A
Badrum kräver inte bygglov numera, men avlopp gör det. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.