Hej

Efter att de senaste dagarna legat lamslagen i en förkylning, så finns inte mycket annat att göra än att ligga och surfa i sängen och jag kommer då lätt in på framtida projekt och planeringen av dessa. Mitt nästa projekt är således en uppfräschning/uppgradering av tvättstugan i fritidshuset, som ska ta fart senare i vinter enligt plan. Och här har jag lite tankar och idéer jag gärna bollar med andra insatta/förståsigpåare.

Det är som sagt ett fritidshus, men har bebotts permanent av tidigare ägare. Därför finns denna eminenta funktion; tvättstuga. Källaren, där tvättstugan ligger, har varit oinredd, ouppvärmd och använts som "biyta", förråd, helt enkelt. Allteftersom vi röjt ur övriga delar av källaren, målat väggar, tak och golv och inrett och installerat värmepump, så börjar det mer och mer bli en respektabel boyta. Dock återstår tvättstugan, den är i samma skick som när huset köptes. Dåligt belyst, illa planerad sliten färg på väggar och golv , vägguttag som inte funkar osv... Så det ska fräschas upp nu.

Här är en bild vid inköpstillfället för ett par år sen, sedan dess har vi kompletterat med ett arbetsbord och en "diskbänk".

1KO8MY.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men eftersom det är just ett fritidshus, kommer inte ribban ligga lika högt som en del av de fina projekt jag tagit del av här, men jag har en idé att man med ganska enkla medel kan få den i respektabelt funktionsdugligt skick.

Såhär ser min idé ut nu (varken måttsatt, eller skalenligt)
x4iaik.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättmaskinen är relativt ny, så den får leva kvar, de praktiska podiet står stadigt (kommer förmodligen skruvas fast i golvet) och ger bättre arbetshöjd, "diskbänken" är fräsch och praktisk med trådbacksställning inunder. Arbetsbordet är högt och med stadig metallstomme, perfekt för att stå vid och vika och sortera tvätt. Så alla dessa grejer kommer att behållas och tvättstugan byggas utifrån dem. Torktumlaren, gnisslar och väsnas och är väl närmare pension, dessutom händer det att man får stötar av den. Så den kommer att avskaffas.

Utrymmet tillåter, med lite bättre planlösning, en avdelning som kan fungera som torkrum. Takhöjden är inte alltför generös och den korsande takbalken utgör en avgränsning av rummet som jag tänkte kunde bli "torkrum", även om det kommer vara helt öppet. Blev inspirerad av någon här som använt plastad vajer och vantskruv för torklinorna och dessa kommer monteras i väggarna "lagom" nära taket, så man kan ställa dit saker inunder om man ska ha specialgrejer på tork (mattor, eller varför inte svamp/frukt?). Passande nog finns där även en avloppsstump som idag inte används alls, i det röret kunde man ju leda bort kondensvattnet från avfuktaren. Återstår att se om man ska komplettera utrymmet med en egen radiator, jag har lösa konvektorelement jag kan testa med i en inledningsfas.

Jag tänkte inte dra om avloppen i golvet, de finns där redan från början, jag ska bara ansluta grejerna lite snyggt, dra PP-rör som jag ansluter till ett avlopp som är placerat bredvid stammen som kommer från köket på våningen ovanför (visste inte om detta när skissen gjordes). Idag mynnar tvättmaskinens avloppsrör ut vid väggen, så att spillvattnet rinner längs golvet ner i golvbrunnen.

Detsamma gäller vattnet. Som jag försökt förklara med skissen så kommer kallvattnet via en egen ledning, gjuten i plattan från pumprummet, medan varmvattnet kommer från köket precis ovanför tvättstugan. Dessa rör kommer dras snyggt och fästas i väggarna fackmannamässigt. Slutligen vill jag dölja alla rör med en innerpanel längs den "bortre kortsidan", med möjlighet att komma åt viktiga funktioner bakom väggen.

Såhär i efterhand hade jag köpt på mig mer av det kakel jag köpte billigt till toaletten i källaren och kaklat hela rummet, men jag överväger ändå att bara måla väggarna med silikatfärg. Jag har ganska mycket sån "på hyllan", dock bara i brutna kulörer, rött svart och gult, inget vitt. Kanske kunde man experimentera och blanda dem litegrann? Ytterväggarna är dessutom putsade och skrovliga, så det hade varit en del jobb att få de så jämna så man kunde kakla där. Däremot överväger jag att kakla innerväggen vid ingången, för att få en "fondvägg". Den är plan och kommer dessutom att ha massa hål när lampor och uttag är flyttade på. De båda panelväggarna målas även de i silikatfärg för att få samma nyans som övriga väggar.

Två fullängds (120cm?) dubbelrörsarmaturer kommer att få stå för belysningen och det borde vara mer än tillräckligt.

Slutligen kommer de gamla vägghyllorna med konsoler att återanvändas, målas om och kapas till rätt längd och sättas upp ovanför arbetsbänken.

Utrymmet är som sagt, i en "kall" källare, den är förvisso uppvärmd, men det är svalt där nere då källaren fortfarande är oisolerad. Jag har inte gjort någon utförlig temperaturmätning men funderar på val av torktumlare. Dels om den ens behövs med vårt ringa behov, men det lutar ändå mot att det är bra att ha för vissa textilier, men också vilken typ av tumlare man ska satsa på. Oftast gäller ju "cry once", men det här är ett fritidshus och även om vi är där ofta, varje helg och veckovis om somrarna, är det inte varje gång man tvättar och utrymmet är ganska svalt året om och om jag förstått saken rätt, så kommer VP-tumlarna främst till sin rätt om rummet är litet och varmt. Men i det här fallet, hur hade ni gjort? Man kan ju tänka sig en enklare tumlare tills man har ekonomi/anledning att köpa sig en modernare maskin också.

Precis bredvid där jag tänkt ha tvättpelaren, sitter en ventil som går ut i det angränsande garaget. Ska man montera en frånluftsläkt där eller låta det vara passiv ventilation? Har förstått att en sådan kan motverka syftet med en avfuktare, men samtidigt är ju god ventilation viktigt i ett våtutrymme. jag ska såklart se till att leda luftströmmen så den kan flöda fritt om jag nu placerar tvättpelaren där. Tex ovanför, eller framför tvättpelaren.

Själva tvättpelaren har jag också lite funderingar kring. Tänkte bygga en egen, väggfast historia, så att det blir stadigt och tål vikten av torktumlaren. Själva tvättmaskinen, kommer fortsatt stå på golvet på sitt podium och kanske även skruvas fast i golvet, men byggas in för utseendets skull. Här är en skiss på hur jag tänkt bygga:

fCbIRC.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har det slagit mig att det kanske vore bra med "tilluft" också. I hallen utanför rummet sitter luftvärmepumpen och vi har hittills sett till att källarens alla dörrar hålls öppna, speciellt under den kalla årstiden, för att se till att varje rum får en relevant uppvärmning och ventilation. Men man kanske ska ta hål för en ventil där luft från hallen utanför kan komma in också? Hur pass effektiv är en värmepump på att avfukta luften när den går i värmeläge?

Kommer säkert att återkomma med mer frågor och uppdateringar vad det lider, men det här får duga för nu. Har inte satt igång än, ska bli färdig med det sista småpysslet i köket och toaletten först innan detta drar igång. Men det känns bra att få bolla sina tankar med folk som förhoppningsvis har vettiga inflikningar i ämnet.
 
Nu har jag filat vidare på mina idéer från september. Sedan dess har en luftavfuktare inhandlats och den funkar såpass bra att jag investerat i en lite enklare modell att ha på toan i källarplan. I förra veckan gjordes ytterligare två kapitalinköp, en nyare kondenstumlare och ett badkar!

Således förändras den ursprungliga planen på att ha utrymmet bara som ren tvättstuga och på platsen för torkstrecken kommer karet att stå. Jag var först inne på att låta strecken vara kvar då man ju med fördel kan använda utrymmet ändå, även om karet står där, men jag tror det blir trångt, då det är ganska lågt i tak. Jag får se om det blir någon hängtorkmöjlighet i detta rum, eller om vi i fortsättningen använder oss av mobila torkställningar, samt torkvindan utomhus. Jag har funderat en del på detta och värdesätter möjligheten till att ta ett bad mer än ett fast installerat torkstreck, jag är en riktig "badoman" och trots att det "bara" är ett fritidshus så får jag nog till något bad per helg jag är där ute.

Badkaret är en speciell modell som inte verkar så vanlig, ett "halvhörnsbadkar", dvs inte riktigt ett hörnbadkar och inte ett symmetriskt klassiskt kar heller. Det jag värdesatte vid valet av just detta var att både blandare och dusch sitter i karets sarg, således slipper jag borra hål i väggarna kring karet. Detta samt att det är ett lite större kar, så hela jag får plats.

MEN, då ställs ju lite andra krav på fuktskyddet i rummet, idag är två av väggarna innerväggar och två putsade och målade ytterväggar. Längs den ena ytterväggen tänkte jag, precis som förut, regla upp en innervägg, så det blir en spalt på ca 100mm där jag kommer kunna dölja mycket av rördragningen. Denna vägg blir då kaklad, precis som de två innerväggarna. Men med den skillnaden att här nu ska till ett fuktskydd.

Ej skalenlig!
tvättstuga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ytterväggen håller jag som den är, men med ett nytt färglager. Främst för att jag inte har kakel nog för alla väggar, dels för att det ställer andra krav på själva hantverket att kakla en putsad vägg. Jag tror det blir snyggt och enkelt med en "fondvägg" där. Golvet förblir ett rått betonggolv, men med "balkongträgolv" mellan möbler och inventarier. Allt för att göra det så enkelt och inte stänga in fukt någonstans.

Innerväggarna är förmodligen av råspont med "masonite" på (efter erfarenhet från liknande utrymme i en annan del av källaren). Här tänkte jag helt sonika kakla på den befintliga ytan, efter det att en fuktspärr applicerats förstås. Här tar jag gärna emot synpunkter och åsikter.

När det gäller den reglade väggen har jag försökt läsa mig till hur jag ska göra och de flesta verkar vara eniga om att man använder 45x70-reglar och att avståndet är standardiserat till 60cm. Sedan använder man OSB-skiva och dubbelgips. Varpå man fuktspärrar och kaklar, jag kommer bara göra genomföringar där rören till karets blandare kommer ut, avloppet sitter längre ut och hamnar precis inunder karet. Rören tätas med rörmanschetter och silikon. här tar jag också gärna emot åsikter och idéer.

Sen ska jag fundera ut hur jag vill ha belysningen, gillar att läsa i badet och i väggarna är det draget el för två separata lampor från den delade strömbrytaren. Således kan ena brytaren styra arbetsbelysningen; en dubbelarmatur med lysrör i taket och den andra; mysbelysningen vid bad. Däremot får jag grunna på var denna belysning hamnar och av vilken typ den är. Är inne på lågspänningshalogen och ev ngn snyggt installerad led-list men detta är bara ett embryo.

Även möblemanget längs motstående vägg, tvättpelare, arbetsbänk och tvättho, kan komma att flyttas på, lite beroende på hur saker och ting hamnar när man börjar se helheten.

Som väl märks, är inga detaljer är klara än och även om det kliar i fingrarna att få sätta igång med detta, så lär jag få vänta innan jag kan ta mig ett värmande bad i det nya rummet. Toalettprojektet som drogs igång förra vintern håller just på att färdigställas och sen har jag en entusiastbil jag vill ha på banan innan våren. Och till sommaren är det ju fullt upp i trädgården och det vore kul att få fason på båten... :surprised:

Karet på sin tilltänkta plats i rummet (jag kan precis stå raklång i det);
20150208_150051.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag här lite nyfiken, hur gick det med din tvättstugerenovering? Vi behöver också renovera vår tvättstuga och den ser ut ungefär som din.
 
Jag har faktiskt ännu inte kommit igång med renoveringen. Det ser lite annorlunda ut nu från när bilden togs, men i stort sett har den stått orörd. I mitt fall handlar det rent av om tidsbrist. Eftersom det rör sig om ett fritidshus så kan jag bara vara där om helger/semester och nu har jag tyvärr fått en försämring i schemat så jag jobbar fler helger, dvs mindre tid på stugan. Jag är tveksam till att jag skulle "hinna" detta på en vinter. Dessutom finns det ett frågetecken kring hur vi klarar oss utan tvättmöjligheter under tiden, nog för att det rör sig om ett fritidshus och att de flesta inte ens har tvättstuga på sitt fritidshus, men vi åker ofta dit och spenderar mycket tid på stugan, så tvättmöjligheterna används flitigt och regelbundet.

Jag har sagt att jag ska sätta igång i vinter (två år försenat), men jag vet inte om det blir av denna vinter heller faktiskt, har andra halvfärdiga projekt att avsluta först, sen lär det väl vara vår och dags att börja jobba i trädgården. Vill inte renovera tvättstuga i källaren när solen skiner och man vill insupa naturens skönhet ute på landet.

En förändring jag bestämt mig för, sen de första inläggen skrevs, är att tvättstugan ska få en egen VVB. Idag är varmvattnet draget via övervåningen och vinden och det ger väldigt långa rör till blandaren i badkaret, men även i köket ovanför tvättstugan. Så genom att sätta in en (större ~200-300l) VVB i tvättstugan och låta denne få försörja köket och tvättstugan, tjänar jag inte bara i kapacitet till det stora badkaret, det blir även en komforthöjande åtgärd då varmvattnet kommer mycket snabbare ur kranen. Alternativet skulle vara att dra en ny kortare ledning från den befintliga VVBn, men bara den rördragningen kostar snart lika mycket som en beg VVB och två VVB ska inte vara någon större energibov vad jag förstått.

Kallvattnet går i en annan matning, en 25mm-PEM-slang ingjuten i plattan.

Ett långt svar på en enkel fråga. Men jag är glad över att du intresserade dig för mitt projekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.