Anticimex har meddelat att min separata ohyreförsäkring framöver kommer att ingå i min hemförsäkring (via annat saneringsföretag än Anticimex) och nu vill man istället sälja en form av underhållsförsäkring avseende bl a hussvamp. Denna nya försäkring skulle innebära regelbunden besiktning av fastigheten (vart 5:e år?) där huset konditionstestas (troligen den typ av försäkring man kör vid försäljning/köp av gamla fastigheter). Försäkringen kommer att kosta ca 900 kr/året.

Man kan förmoda att hemförsäkringen (jag har TryggHansa) kommer att gå upp pga att ohyreförsäkringen utökas däri.

Anticimex måste nu jaga nya försäkringstagare när man nu förlorat samarbetsavtalet med TryggHansa ... och jag är definitivt inte intresserad av att utöka mitt försäkringsskydd med nästan 1000 pix/året.

Jag frågade hur många hussvamspfall Anticimex fått in de senaste 10 åren i Skåne. Det har man inget svar på. Istället flummar man på om hur förtvivlade husägare blivit av att ha fått svamp. Någon mer än jag som blivit utsatt för denna skrämselpropaganda? Om man är uppmärksam husägare som bor i huset och månar om sitt hus ... upptäcker man inte en sådan här sak i tidigt skede då????

Skriver jag upprört och irriterat ... >:(



 
Beroende på husets byggnadssätt är det
inte alltid möjligt att upptäcka svampen i tid.
Har den redan vuxit så mycket att den syns
kan det redan vara för sent. Och inte kryper
du väl runt under kåken varje dag ? ;)

Här hittar du lite mer information om A´mex
beteende när dom ska betala :

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Forsakringar

tanken är ju dessutom att sälja en avfuktare
tillsammans med Trygghetsavtalet - ett paket
alltså.

För min del ska jag höra med "husdoktorn" i
Örebro län som verkligen vet vad som ska göras
om i husets ventilationsystem. Sen ska jag höra
med sotarn och Anticimex för att ha flera olika
råd.
Sen bestämmer vi oss för vad vi tycker mest om.
Avtal - Avfuktare - fler ventilationsluckor.

Hälsningar
Hobbit
 
Hej Yonna!
Vi fick en läkage i golvbrunnen i en hus på torpargrund byggd på 80-talet. Torpargrunden fungerade utmärkt i 20 år innan. Skadan åtgärdades men vi ville ha en bedömning om framtiden och det resulterade i en förslag från A-x = avfuktare+ annat runt om den på 45000kr. Dom sa inte att det var nödvändigt men bara för att ligga på den säkra sidan. Vi skrämdes mer av priset än av risken att få svamp och mögel som var ju obefintlig i 20 år. Mögel började växa på asfaboard på grund av en läcka och inte på grund av husets konstruktionsfel. Skulle vi sätta in en avfuktare skulle vi inte upptäcka nästa läckan i tid (om den kom). Så vi tog det kallt och instalerade ingen avfuktare..... och hoppas att allt fortsätter som före läckan. Egen inspektion 1 gång/år. Har man gjort stora ändringar i isoleringen av huset så är det klart att man ska vara uppmärksam dom första åren och du kommer ju själv att kalla på experter om du märker att något är fel. Du ställde ju det förnuftiga frågan - hur många fall har dom upptäkt? Och vidare: Hur går det till att dom upptäcker något utan att du själv har märkt det innan? Vad har dom för mätare? Hur pålitliga dom mätarna är? Har dom en fall på gång just nu som du kan få kontakt med? Mätningar med 5 års mellanrum = 5 000 för en analys? Hur mycket kostar en analys om man själv beställer det? Ta det lugn och låt dej inte skrämmas utan anledning. Bygg din beslut på fakta.
gaia
 
Ja, gaia, jag håller med dig! Blev bara så vansinnigt upprörd över skrämselpropagandan!

Jag har följt flera besiktningsmäns koll av ett 1700-talshus förra året (medverkade då kompis' villa såldes) och det var intressant att se hur kvaliteten diffade på besiktningarna. Här i Skåne kostar en totalbesiktning (vid försäljning) ca 5000 och då ingår garantier och försäkring i detta.

Det blir således billigare att anlita en seriös besiktningsman för punktkontroll av huset - då får man också tips på vad man skall vara uppmärksam på. Detta gäller framför allt oss som har gamla hus.
 
Läste för något år sedan en artikel där flera hus i visby hade fått hussvamp. Detta berodde på mycket fukt underifrån, från avloppsgångar tror jag det var. Andra fall jag hört talas om gällde långvariga läckage från tak o fasader som inte åtgärdades och där inomhusvärmen värmde upp de fuktskadade utrymmena, perfekt grogrund alltså.
 
Tjena... Har haft anticimex här idag. Jag får ett gratisår via försäkringsbolaget, dom gör besiktning vart fjärde år och den kostar 825kr/år om jag vill betala den själv sen. Inte stor skillnad i priset, men ändå, Han var väldigt seriös tyckte jag och sa oxå att hussvamp inte är särskilt vanligt, och framförallt inte i nybyggda hus...
 
Kanske lite off-topic i men i alla fall...

Hussvamp är säkerligen inte alls vanligt men att det förekommer har vi fått klart för oss i alla fall. Stackars granntanten håller på att riva ut hela källaren p g a hussvamp. Hon bor i ett hus från 40-talet och är själv gammal så hon har nog inte precis haft nån koll på källarens status. Saneringsjobbarna har munskydd och skyddsdräkter - containrarna där de kastar bråten från källaren står obehagligt nära vår tomt...

Stino
 
En som jag känner hade vit beläggning i betongtaket i källaren. Någon till några mm tjockt, vet inte så noga jag såg det en kort stund bara. Finns det bra bilder att kolla på för att så här ett par år efteråt klura ut vad det var/är. Nu så har han tagit upp hål från källaren till mark, och tog bort beläggningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.