Vi har kikat på kök och fastnade lite en fin lucka.
Den var ganska enkel lucka; vit, slät och hade en 2cm bred nedfasning (avrundning) av kanterna. Men det är ju så svårt att tänka sig hur den skulle se ut i färdigt kök. Ni som valt vita luckor hur har ni kombinerat med bänkskivor, kakel, vitvaror och golv. Det är ju klart att smaken varierar, men det är alltid kul att höra hur andra resonerar. Länka gärna in en bild om ni har.

/@nders
 
Luckor: Vita
Hantag: Stora av borstad aluminium
Bänkskiva: Mahognyfärgad (Röd/brun)
Kakel: Sandfärgat
Golv: Ljust trä (Lönn)
 
Vi får just nu ett kök med vita luckor monterat. Vi har valt:
bänkskivor i valnöt (+rostfri diskbänk)
golv i valnöt (Kährs)
rostfria stora handtag
vitt kakel (Höganäs Glamour, Pearl)

Vi tycker det blir mycket snyggt med mörkt trä till det vita
 
Luckor: vita
Handtag: kopparfärgade knoppar, passar till golvet
Vägg (inkl. "splashback"): blå pärlspont
Bänkskiva: svart granit
Golv: valnöt (snygg färg, men för mjukt - blir lätt repigt)
Köksmöbler: svarta
Lösa mattor: samma blå som väggarna
Gardiner: vita

Jag har försökt arbeta med ett antal väl definierade färger: vitt, en viss blå nyans, svart samt det svartrödbruna i golv och knoppar. Dessa färger får återkomma i olika komponenter i inredningen istället för att bara ha en enstaka sak i varje färg.
 
Såg nåt snyggt häromdagen. Vita luckor, rostfria vitvaror, grått kakel (ganska mörkt, i stil med det rostfria), ekgolv och bänkskivor av ek.
 
Hejsan,

Vi har:
Vita luckor (gräddfärgade) med ram runt.
Handtag skulle ha varit oxiderad metall (gammaldags.... men det blev vanlig metall...fel leverans och redan uppsatt...aj, aj...)
Ekgolv, plankor
Ekbänkskiva 40 mm (väldigt väloljad vill jag lova)
Grå sjösten
Alutec (rostfritt som ej får avtryck) på kyl/frys/ugn/spis/micro

Mycket nöjda!!

Hade vi velat ha en modernare stil så hade vi kört med kritvita luckor, långa vågräta handtag och glasskiva istället för kakel.

Dock så finns det ju massor med möjligheter när man väljer vitt kök....allt passar ju.

Lycka till.

//anna
 
Vi vill ha klassisk stil så vi körde på:
vita luckor med rak spegel,
två kryssvitrin för att det inte skulle bli så kompakt.
En del har ju öppna hyllor, men det är för opraktiskt för oss.

Valde en laminatskiva i mörkbrunt, vi slabbar för mycket för att ha massivt trä och av samma anledning fick ekgolvet stryka på foten för ett varmbeiget klinkergolv.

Vi struntade i den rostfria fläkten som alla tar idag och tog en inbyggd som inte syns och dessutom har ett skåp över sig.

Vita kylskåp med handtag i silver som matchar ugn och micro i rostfritt.

Handtag i oxiderat, snäckor på lådor och oliver på skåp...
Kaklet är 5*5 vitt, matt arkitekt från CC Höganäs.

Blev jättebra. Vi har just nu röda färgaccenter i köket och ekmöbler till, men det är ju aslätt att byta stil. Och det är kul!
 
Vi fräschade till vårt kök i förra lägenheten som var vitt, vitt, vitt (vita luckor med vita handtag, vita väggar, vita bänkskivor, vitt kakel och vita vitvaror), genom att byta ut handtagen mot borstat, lite flammigt stål, bänkskivorna mot ek och spisfläkten mot en rostfri dylik. Vi målade väggarna varmgrå och la vitoljad lönn på golvet.
Blev supernöjda.

Vårt nuvarande kök går i lila, marmor och rostfritt, det ni!! :surprised: ;D
// Kristina
 
pewi: du har ingen bild på köket man kan få titta på?

Det jag vet är att jag vill ha lönn på golven och att jag vill ha vitt i köket och då blir det ju snyggast att ha lönn även där, men jag oroar mig för att det kan bli för ljust.
 
Vi har vita luckor, strama med ram. Ekgolv, ekbänkskivor (ska det bli ! fick fel bänksiva levererad) rostfria vitvaror, kakel i beige/brunt.

Bilder finns på vår hemsida (se min profil)

Mvh
Kicki
 
Supersnyggt Kicki! Vi pendlar mellan att vilja ha en sån lucka ni valt, eller att ta en helt slät och få ett "stelare" kök.

Egentligen tycker jag nog att det är snyggast med ett lite mörkare träslag till ett så ljust kök (typ ekgolv), men jag vill ju ha lönn i alla andra rum så då lär det bli bäst med lönn även i köket och frågan är om det blir för blaskigt då.
 
Vi har gräddvita ramspegelluckor, ljus/mellan gråvita "granit"laminatskivor, antikoxiderade handtag/knoppar av olika modell i köket, vitt fasat kakel 7,5x15 cm lagt i "liggande hammarförband", rostfria vitvaror för att bryta lite av det "lantliga" samt lönngolv 2-stav på hela nedervåningen och jag är jättenöjd, inte det minsta blaskigt men väl både ljust och varmt :D

//Christina.
 
Det låter supersnyggt, jag får lita på ditt omdöme och ha vitt och lönn!
 
pelle.mia skrev:
Som barnfamilj tycker vi det är viktigt att även köket är en "tillåten" plats för barnen. Med alu-vitvaror och inbyggd diskbalja blir barn-tillåtenheten reducerad.
Varför då ???, avsaknad av "spillkant" på diskbänken förstår jag, men om man har en underlimmad ho så förstår jag eg. inte resonemanget (förutom då ovanstående) ej heller varför "alu" skulle reducera barntillåtenheten.
Däremot skulle jag personligen fundera både en och två gånger på högblanka luckor, jättesnyggt men där syns verkligen varenda fingeravtryck/kladdig hand ;)

//Christina.

PS: Fö. så håller jag definitivt med att det går utmärkt att kombinera barn och ett "snyggt" kök/DS.
 
Vi valde i vårt ombyggda kök:

Lucka: Vit slät lucka = lätt att hålla rent och inga ramar att samla damm i

Handtag: Massiv ek

Bänkskivor: Laminat i ek = ids inte stå och olja in en bänkskiva stup i kvarten, även om det är mycket snyggt med massivt.

Kakel: Sjösten, rosso. = Mycke jobb med att olja in dessa plattor, hade nog kanske inte valt detta om jag visste från början vilket jobb det var. Men är mycket nöjd med att vi tog sjösten iaf. Har även en egen handgjord mosaikrad i småsten.

Väggar: målad pärlspont i antikvitt

Tak: Vitlaserat tak med 9 st infällda spottar i en ring mitt i taket. = Beam me up scotty ;D

Golv: Laminatgolv i ek. Lättstädat, men väljer nog klinker nästa gång.

Vitvaror i vitt.

Har alltså endast tre färger i köket, vitt, ek och rosso.
Nu har jag många valmöjligheter på gardintyger att välja.

Knackade även fram teglet på skorstenen i köket.

Finns bilder att skåda på hemsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.