Bygger nytt hus och har en massa strul. Själv så kan jag ingenting och frågar oftast snickaren om råd. Men efter mycket konflikter med honom, förseningar osv... så litar jag inte på honom. Iallafall, han vill att jag bygger upp köket först, innan han lägger in golvet som är 14 mm flytande ekgolv.
Säljaren från Kvik säjer att jag absolut INTE ska lägga köket direkt på plattan utan vänta tills efter att golvet lagts. Den snickaren som ska hjälpa mig med att bygga köket (Det är inte samma som bygger huset) säger detsamma, att han INTE vill bygga köket om det inte läggs direkt på det flytande golvet.

VAD SKA MAN GÖRA? Ska jag bygga upp köket på plattan och sen låta snickaren lägga golvet längs med köket? Eller ska jag bygga köket efter att golvet är lagt???

Svar snarast möjligast!
 
Inte säker på platta, men vi la nytt flytande golv och då la vi det på HELA ytan först av flera skäl, t.ex.:
* OM man vill byta skåp utan att byta golv så inga problem om djupet inte är exakt det samma
* Om man har otur med en mindre vattenläcka (som vi haft) är chansen större att man upptäcker det, ligger skåpen under upptäcks det "aldrig" i tid, ligger skåpen i samma nivå som resten av golvet kan man ha lite tur att det rinner fram. Vi hade en LITE läckande avloppslang till diskmaskinen, hade säkert läckt ett år innan vi upptäckte det av andra skäl, hade skåpen stått PÅ golvet o inte under skulle vi (enl. golvläggaren) med största sannolikhet upptäckt det ganska snart.
* Man kan aldrig välja bort golvsockeln och bara ha ben
* Troligtvis blir man tvungen att ha en list då flytande golv inte bör gå ända intill sockeln
* Finns säkert fler skäl....och säkert något emot också...men jag är nöjd o glad att la golvet innan.
 
Har lite samma problem, vill kunna byta golvet i framtiden utan att behöva ta bort köket. Funderar på att ställa köket på gips/plyfa/kapade bitar av parkettgolvet + att lägga en våtrumsmatta under diskbänk. Sedan får parkett golvet enbart sticka in en liten bit under sockeln. Vad rekommenderas?
 
Har aldrig tänkt på det förut (iofs inte planerat trägolv i vårt kök heller).

men det som möjligen (med betoning på möjligen) skulle kunna vara ett problem med att sätta köket ovanpå det flytande golvet. Är att då kanske belastningen från benen på skåpen kan "nagla fast" golvet. Så att det inte längre är flytande.

Golv som inte ligger flytande kan bubbla upp eller spricka när temperaturen ändrar sig (det har jag erfarenhet av).

Kan det möjligen vara detta som din ena snickare har i åtanke?
 
Har oxå lagt flytande golv under hela köket, av samma anledningar som f-h.
Har inte hört eller läst om några problem med belastningar etc, men kanske beror på sockel kontruktion.
Har själv IKEA, där kan jag bara se fördelar med att ha golvet under hela, är inte mycket belastning på benen i framkant


/M
 
Jag skulle Inte rekomendera att ställa skåpen på det flytande golvet, mest därför att skåpens tyngd på det flytande golvet skulle hämma just golvets flytande funktion.
Byta skåpen utan att byta golvet? Nej, den dagen det är dags att byta skåpen så är nog golvet redan bytt ett antal gånger.
Tänk också på vilket helsike att byta golvet om skåpen nu står rakt på det.
Slutligen det ekonomiska; det är ju en viss summa pengar i extra kvadrat som döljer sig under köksskåpen. Vettigt att lägga pengar på gold du Aldrig ser?

Nej, lägg golvet Sist och lämna spel mellan golvet och benen som skåpen står på.
 
Illunion skrev:
Jag skulle Inte rekomendera att ställa skåpen på det flytande golvet, mest därför att skåpens tyngd på det flytande golvet skulle hämma just golvets flytande funktion.
Byta skåpen utan att byta golvet? Nej, den dagen det är dags att byta skåpen så är nog golvet redan bytt ett antal gånger.
Tänk också på vilket helsike att byta golvet om skåpen nu står rakt på det.
Slutligen det ekonomiska; det är ju en viss summa pengar i extra kvadrat som döljer sig under köksskåpen. Vettigt att lägga pengar på gold du Aldrig ser?

Nej, lägg golvet Sist och lämna spel mellan golvet och benen som skåpen står på.
ganska schyssta argument tycker jag, sitter själv i samma sits som Blaggan å jag
hade nog tänkt mig att lägga golvet först, iofs inte flytande, men det kan kanske va
vettigt att följa Illunion's råd.
 
  • Gilla
Mikael Wettergren
  • Laddar…
Saxat från Kährs tekniska handbok:
"Inredningar och väggar får aldrig fästas i parketten vid flytande läggning..."
"Moderna köksinredningar fästs normalt i väggen och vilar i framkant mot golven med stödben. Detta har för det mesta ingen betydelse för golvet. Är däremot bänkskivan av marmor, granit eller annat tyngre material bör stödben ej vila mot golvet för att inte låsa detta."
 
MEN,.... vad som händer när man lägger golvet under är.....ingenting? eller?
ett flytande golv betyder ju inte ett det glider runt som en båt! Det behöver plats att röra sig (svälla) vid olika fuktighetsförrhållande, MEN igen :-/
ett flytande golv kan även skruvas/limmas å göras till fast golv(kanske inte alltid, men enligt vissa tillverkare),
då borde man ju tycka att delen under skåpen kan anses som fast golv, sen så har golvet "chans" att svälla ut mot väggarna, under golvlister mot övriga väggar!

PS jag har testat lite i en hall utan, avståndsrek. så jag får se om golvet behöver så
mycket space som man säger Ds
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.