Jag har några stubbar på tomten där jag ändå tänkte fylla ut med en massa jord för att få en slät och plan gräsmatta. Tänkte höja marken med ca 1 m på sina ställen så det kommer gå åt ganska mycket jord och jag funderar på att begrava stubbarna samtidigt med förhoppningen att de multnar bort. Finns det risk att de tar sig igenom jordmassan och överlever? Sedan jag sågade ner träden så skjuter de gräsligt mycket skott som växer sig knähöga på ingen tid alls. Eller måste jag fräsa bort stubbarna ordentligt innan jag har på jorden?
 
Fräs, annars finns risk för att det bildas gropar/sänkor när väl roten multnat
 
Korvgubbe
Jag hade begravt stubbarna. Risken för skott är obefintlig, speciellt med tanke på att du ska anlägga gräsmatta som klipps regelbundet.
Visst kan det sjunka ihop som Anders Holmstrom säger, men det tar 5-10 år och är inte värre än att man slänger på lite jord och några nya gräsfrön.
 
Lite ojämn gräsmatta gör inget, särskilt eftersom jag tänkte anlägga en köksträdgård uppepå, så om det blir nån grop efter ett antal år så kan jag bara skotta på mer jord. Var bara så orolig för de envetna skotten och att de skulle lyckas ta sig upp fast man begravt dom. Vill ju inte behöva upptäckta att man måste schakta bort all jord och fräsa ihjäl stubbarna för att de vägrar dö.
 
Beror iofs på vad det för träd du tagit bort. Vissa är mer envisa.
 
Fräs för katten. Eller låt katten fräsa. Varför riskera att du ångrar dig?
 
Jag hade fräst. Själv fått fräst bort 5 olika stubbar här hemma. Behöver inte bli så kostsamt heller...
 
även om du fräser så kan du få sättningar i efterhand och ska du få bort den risken så får du gräva bort större delen av rotsystemet...
...men å andra sidan så kommer det sätta sig ändå när det gäller jordmassor.
Såga bort så mycket som möjligt och skippa att fräsa.
 
Hur ska jag göra då? Jag har en stubbe i rabatten som jag tänkt ta bort. Precis i hörnet på min garageinfart och gångvägen utanför. När den multnar kommer det väl bli slukhål i asfalten.
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
raveper skrev:
Hur ska jag göra då? Jag har en stubbe i rabatten som jag tänkt ta bort. Precis i hörnet på min garageinfart och gångvägen utanför. När den multnar kommer det väl bli slukhål i asfalten.
Om det nu inträffar (den dagen den sorgen) så kan du väl lägga i asfalten med lite lagning? De flesta rotdiametrar är ju inte direkt enorma ..
 
Går det inte att gräva ut runt lite, borra lite hål , och sedan starta en brasa som brinner ett tag.? En anledning till grillkväll med grabbarna?;)

Med vänlig hälsning, fremax
 
Fräs eller gräv nu, innan det blir en uppsalamardröm .. =)
 
Tack för tipsen. Kan man fräsa själv och isf vad heter maskinen man hyr?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.