Hej. Tänkte be om råd från er klokare och mer bevandrade på kök.

Jag ska bygga om kök och badrum.

Fråga 1:
Till köket har jag en budget på ca 100.000 exkl vitvaror. Låt säga 175.000 inkl montering och vitvaror (är det realistiskt?)


fråga 2:
Det jag hoppas få till är ett U format kök där ena friänden är en ö med häll och spis inunder. Luckor med högblank vit lucka, svart granit, 2 hörnskåp med rondell, överskåp med vanliga luckor som öppnas åt sidor och eventuell toplucka som öppnas uppåt som har frostat glas och spottar. Lackat glas som fond kring 2 väggpartier. Storlek ca 2 x 2 x 2. Ganska enkelt och fräscht med andra ord.

Har tittat på följande kök. Kommentarer? Har jag missat något?

- Ikea - vill inte säga för billigt - men det är inte riktigt den kvalitén vi eftersträvar.

- Kvik - osäker på denna. Har sett ett snyggt kök men kvalitén bristfällig?

- Epoq - kändes som Ikea i kvalité och utseende - men känns säkrare med Ikea i sådant fall.

- Noblessa - hoppar jag över efter att ha sett köken och alla kommentarer.

- Mobalpa - verkar bli för dyra. Men kanske något att satsa på? Någon med erfarenhet?

- Invita - verkar ha god service... men räcker plånboken till? Någon med förslag?

- HTH - har hört både positivt och negativt. Vad har ni att säga?

- Puustelli - verkar ha en trevlig service - men springer kanske iväg för mycket?

Kan ni ge mig förslag och lätta min huvudvärk?

Tack på förhand.
 
Du skulle ju kunna titta lite på www.culimar.se. Dom har ungefär samma kvalite som de mer kända märken, möjligen lite mindre urval av luckor, samma flexibiltet (minst) i måttvarianter som HTH, Ballingslöc etc. Mycket mindre flashiga försäljningslokaler. Ligger 30-40% under Puustelli i pris.

Det blev vårt val.
 
Vi köper "dyra" Tibrokök, för 90.000 inkl spottar. Då tillkommer fläkt/spiskåpa, bänkskivor i sten, ek o rostfritt, å vitvaror Miele, allt för 80.000. Då tycker jag nog det låter helt ok med er budget! Ni kommer få ett gôr fint kök för den slanten...
 
Oavsett skulle jag rekommendera att ni väljer utifrån vilkan ni kan åke och titta på själva - bor ni i en stor stad finns väl "allt". Vårt hus levereras m HTH, vi åkte 65 mil för att träffa köksarkitekten och titta på luckor och lösninger. Var lite osäkre på om det var nödvändigt, men ångrar ej - man får en helt annan känsla när man står och drar i luckor änn enbart nätet... Iofs blir det väl kanske nästan intill omöjligt bestäla kök på det sättet - men vad vet jag? ;)

mvh hanneli
 
snickarbyggt, glöm passbitar ;)
 
Kolla in tibrokök vårat gick på 112K med mycket skåp och stor granitskiva special vitrinskåp.

Vi ritade själva köket som vi ville ha det och tog in offerter från Myresjö kök, Ballingslöv, Sentens och Tibrokök till våran stora förvåning så fick vi bäst pris på Ballingslöv tätt följt av Tibro sedan kom Sentens och Myresjö. Och då är min värdering att kvaliten på Tibro och Ballingslöv ligger långt över dom andra två.

Valet föll dock på Tibro för där kan man kan få allt måttanpasst som på ett snickerisnickrat kök och med faner på synliga stommarså att man inte behöver några passbitar och frisidor.

Vårat kök är i oljad massiv ek.

/Niklas
 
kolla in vabene kök där ingår vitvaror. italienska kök för en nätt slant
 
HTH lyckades med bedriften att skicka en 260cm bänkskiva fast vi skulle ha en 250 cm lång. I övrigt verkar standardkvaliten på luckor och stommar helt ok.

Benen vette fanken hur det ser ut hos andra kökstillverkare, men hos HTH är de gjorda av bräcklig plast vilket inte bidrar till någon vidare kvalitetskänsla tyvärr. Men det duger säkert =)


(vi kapade bänkskivan med tigersåg med utmärkt resultat - stadig på hand fick en vara)
 
Martin_Blomberg skrev:
Jag skulle ha funderat på ytterligare 2 alternativ:

1. Platsbyggd av snickare

2. Åka till Baltikum eller Polen för att köpa köket där. Testa att kontakta AWE KONSULTTJANST Shopping Polen
Är det någon som använt sig av ovanstående företag och kan lämna någon form av referens på dem?
 
Hej,

Även Invita gör måttanpassade kök utan passbitar. Har fått en offert på 165 000 inklusive vitvaror, och då har vi ändå ett rejält stort kök med en stor köksö, dvs det ingår mycket skåp och lådor i priset. Dessutom trevlig service och hembesök med måttagning ingår i priset!
 
Kan av egen erfarenhet varmt rekomendera Tibrokök. Synade varende pryl in i minsta detalj och kunde inte anmärka på en enda punkt! Kvalitetskänslan är fantastisk!
Inte billigast men troligtvis bland de bästa!
 
Skulle aldrig i livet nöja mig med skåpstommar av spånskivor, luckor av folie o.s.v. om jag hade råd att köpa massiva trägrejer. Platsbyggt i trä, absolut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.