Hej!

Håller snabbt på att bli tokig då vårat kylskåp / frys har börjat lukta väldigt mycket fisk. Det började för ett par dagar sedan då plötsligt både kyl och frysdelen började lukta väldigt illa från att ha varit mer eller mindre doftlös. Vi passade då på att frosta av frysen samt städa och skura ur båda delarna rejält. Sedan dess har vi totalskurat allt 4 gånger med alla former av rengöringsmedel som rekommenderas på diverse forum. Vi har provat lämna både kaffe, ättika, citron och bakpulver i kylen men ingenting hjälper, doften verkar ha satt sig i plasten i både kyl och frys.

Vi har totalrensat kondensröret bakom kylen, det kom lite skit ur det men det är numera jätterent. bakom kylen ser allting ok ut och jag kan inte se några läkage någonstans.

Kylen är en cirka 6 år gammal Cylinda.

Är det någon som varit med om något liknande, är det något fel? På en del forum sägs det att det kan vara el / kompressor / fläktfel eventuellt men det luktar ju ingenting utanför kylen.
 
Kan ju även tillägga att lukten har satt sig i allting av kartong vi haft i kylen så det har vi slängt.
 
A
Det har väl runnit ut nått i kylen som runnit ned i frysen.
Har ni lyckats rengöra dörrlisternas alla skrymslen och vrår?
Det brukar även vara plåtskarvar runt dörrarna och öppningarna och dessa är sällan täta.
Har lukten bitit sig fast i ovanstående detaljer finns det tyvärr inget mer att göra
 
Hej, tack för svaret. Allting är rengjort något så kopiöst och det finns inga plåtskarvar eller dylikt där något har kunnat rinna ner. Glömde även nämna ovanför att vi inte har haft fisk i vare sig frys eller kyl pga allergier. Finns det någon form av fel i en kyl som kan lukta lite som fisk?
 
A
Sur mjölk kanske
Jag har sett några kylar och frysar...
Men aldrig varit ut för att ett skåp luktat något av sig självt utom när det varit nytt, om det nu inte varit ett allvarligt fel och helt eller delvis uppbrunnet.
Det enda jag i ditt fall kan tänka mig är att du känner doften av kompressorolja men jag tycker inte att den luktar fisk, möjligt om kompressorlindningen brunnit men då fungerar verkligen inte skåpet.
Om du fått en köldmedelsläcka i skåpet kan du känna doften av kompressorolja och det är inte reparabelt.
Så du får nog se dig om efter ett annat skåp.
 
A
Föresten vilket skåp är det?
Är det ett med luftburen kyla till överdelen, dvs luftkanaler i baksidan Inuti kylen?
 
Det är en Cylinda KF-1185. Det verkar inte finnas några synliga kanaler i kyldelen av skåpet. Lukten känns inte som sur mjölk heller utan det luktar verkligen fisk, det känns lite voodoo över det hela. Plus att doften gick från ingenting till full stink-styrka på en gång. Både kyl och frys blir kalla och verkar fungera bra.
 
Kommit in fukt i isoleringsskummet? Vet att vissa skumtyper kan reagera med fukt.
 
Ja det är ju en möjlighet, frågan är ju bara vart det kommit in, finns inga sprickor eller så vad jag kan se. Det luktar fortfarande rätt starkt av fisk och i morse tyckte jag att skåpet lät konstigt. Det fungerar fortfarande bra men frågan är om någonting har gått sönder och det är på väg att ge upp...
 
Har du kikat på frysens styrkortet? Kan vara en elektrolyt som har läckt? Och den vätskan kan lukta "funky".
 
A
Denna modell av cylinda har inga styrkort, det är ett hederligt termostatskåp.
Låter det konstigt kan det vara sviterna av en köldmedelsläcka
 
Har du katt? Vår frys (Samsung från 2012) började förra våren stinka rejält! Lyckades lokalisera lukten till baksidan och när jag sniffade nära en kontakt som går in i frysen på baksidan höll jag på att spy! Troligtvis hade vår katt släpat in en halvdöd mus som, när tillfälle gavs, passat på att springa in i frysen! Jag försökte på alla möjliga sätt hitta en öppning i frysen så jag kunde plocka ut liket men hittade ingen. Det slutade med att frysen fick stå på altanen hela sommaren och till slut försvann lukten helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.