Hej jag har lagt golvspånskivor från lk (22mm) i tv rummet.
Det är laminat förutom i ett hörn där det ska stå en kamin.
Under kaminen är det tänkt att lägga stora klinkers på den 1 kvm stora ytan.
Problemet är att jag inte vill lägga gips Under då det skulle bli nivåskillnad mot resten av golvet.
Så det jag tänkte var att limma klinkersen direkt på golvspånskivan.
Under skivan är det ett gammalt stabilt trägolv.
Vad tror folk om det?
Jag har mailat lk men inte fått svar än.
Mvh Filip
 
Åsa Lund
Lägg samma sorts golv i hela rummet och lägg en glasskiva under/framför kaminen istället? Mindre klydd och mycket snyggare.
 
Inte så mkt fog som kan spricka så de går nog bra...
 
Jag tror nog det blir snyggare med klinkers men tack ändå.

Det var det jag tänkte på, samt att vi inte kommer gå på ytan eller hälla vatten på den så hoppas jag det ska bli bra
 
Åsa Lund
Hur ska du ordna/täcka skarv mellan olika material? List? Fog?
 
Silvrig metall list, men det behöver jag inte hjälp med
 
LK kommer väl rimligtvis endast säga att de inte garanterar annat än att följa beskrivningarna på korrekt övergolv på spårad golvspån och det är rimligtvis flytspackling följt av plattsättning som är den erkända lösningen.

Om du vill vara kreativ så röstar jag på hårda rektifierade plattor som läggs utan fog (då sprickor pga rörelser kommer synas i fogen). Om det är endast egenvikten från kaminen finns det väl en chans att du klarar det med dig. Ska du börja ställa dig på det hela har du inget stumt underlag.

En lite större hel stenhäll kanske från lämplig stenhuggare att ställa under annars?
 
Bra svar!
Har haft tanke på stenskiva men inte kollat upp mer om det. Får göra det. Tack för hjälpen
 
Någon som har erfarenhet av flexibel fix och fog
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.