Har idag klippt allt inkommande / utgående från en gammal central och skall in med en ny några meter bort. Det blir ny matarkabel men tänkte behålla övrigt kablage och bara skarva till nya stället.
Ny till frågan, Hur skarvar man på ett bra och snabbt sätt? (Kablaget finns dels på vinden och dels i bottenbjälklaget, vp rör.)

 
Är "ubåtar" bra? eller skall man pressa kanske?
 
Låter som du behöver specificera lite bättre. Oavsett vilken typ av skarvning du väljer så måste du ju ha någon form av kopplingsutrymme att skarva i. Dosor eller liknande.

Om möjligt så tror jag att det bästa är att byta trådarna från centralen till nästa befintliga kopplingsutrymme (kopplingsdosa eller apparat).

 
Det mesta kablaget är ok från uttag osv och det blir för mycket jobb med att dra om. (En del kommer jag dra om pga gammalt kablage.) Men vilken typ av dosa och vilken skarvningsmetod är snabbast / enklast utan att vara bristfällig?
 
2crown skrev:
Det mesta kablaget är ok från uttag osv och det blir för mycket jobb med att dra om. (En del kommer jag dra om pga gammalt kablage.) Men vilken typ av dosa och vilken skarvningsmetod är snabbast / enklast utan att vara bristfällig?
Med risk för att vara tjatig, men ring en elektriker som säkert får ihop det där på 2-6 timmar arbetstid.

Annars så tar du och skarvar alla rör/kablar med utanpålligande dosor, eller drar om mellan centralen och till första dosan/vägguttag.

Så enkelt är det i princip...

 
el richard skrev:
Annars så tar du och skarvar alla rör/kablar med utanpålligande dosor, eller drar om mellan centralen och till första dosan/vägguttag.
Ja det blir utanpåliggande dosor, Men skall det vara plint i dosan eller är det enklare att skarva med tex. ubåt eller nåt annat?
 
Eftersom det handlar om samma ämne som jag undrar över borde det vara okej att ställa en snabb fråga här. Om man behöver skarva två grupper när man byter från en gammal central till en ny normcental, är det ok att bara skarva de två grupperna i en gemensam kopplingsdosa (10cm från centralen)? Vad säger reglerna om märkning osv? utanpåliggande gäller det...
 
Är det 2 olika grupper måste du ha 2 dosor eller en gemensam med skiljevägg samt tydlig uppmärkning.
 
2crown skrev:
Ja det blir utanpåliggande dosor, Men skall det vara plint i dosan eller är det enklare att skarva med tex. ubåt eller nåt annat?
Vilket som.... U-båtar enklare, lätt att se om det blivit bra kontakt..

 
Kan någon förklara eller visa en bild på en ubåt?
 
Tack, då blir det ubåtar...

Funderar även på vad man skall dra fram för kabel för inkoppling i nya centralen, skall det vara fkk eller är nåt annat lämpligare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.