jag borde kanske nämnt att det inte får bygga speciellt mkt på höjden under själva flytningen då den kommer bli rätt tjock då elvärmeslinga ska in o givetvis oxå armering :) men hur viktigt e de med primer egentligen?
 
T
Glömde helt bort primern, men ja den är viktig ska på golvspånet och sedan på flytet innan du lägger plattorna.
 
tank77 skrev:
Glömde helt bort primern, men ja den är viktig ska på golvspånet och sedan på flytet innan du lägger plattorna.
håpp, då ere väl bara till att skrapa kliniskt efter att tagit bort plastmattan då.. ja som trodde ja skulle kunna slippa det :) tack för hjälpen iaf
 
morion skrev:
jag borde kanske nämnt att det inte får bygga speciellt mkt på höjden under själva flytningen då den kommer bli rätt tjock då elvärmeslinga ska in o givetvis oxå armering :) men hur viktigt e de med primer egentligen?
Du kan ju iaf vara glad att inte primern bygger så mycket på höjden ;)
 
hehe sant det :)
 
På tal om att prima när man lagt armering och golvvärme (om det nu dröjer innan flytspacklingen så att man behöver prima igen) så kan jag tipsa om att det går att använda blomsterspruta.
 
RobZombie skrev:
På tal om att prima när man lagt armering och golvvärme (om det nu dröjer innan flytspacklingen så att man behöver prima igen) så kan jag tipsa om att det går att använda blomsterspruta.
du det var inte så himla dum idé, när ja senast gjorde badrummet på övervåningen tyckte ja de var rejält bökigt försöka få primer på plats mellan värmeslangar o armeringsnät :)
 
Martin_B
Vad kan hända egentligen om man inte primar ett betonggolv som man flytspacklar på, förutsatt att betonggolvet är ordentligt dammsugat samt vattnat före flytspackling?

Vad skulle kunna hända menar jag? Hela flytspacklet kan ju inte lossna som en stor kaka och sedan lyfta av sig självt, den ligger ju an mot golvet med hela sin tyngd. Om det dessutom klinkas ovanpå så binder det i sig.
Sprickor i sidled, dvs om spacklet "driver isär" så måste det ju bero på att betongunderlaget har spruckit isär, vilket ju måste bero på en sättning. Men det finns ju ingen primer i världen som hjälper mot det.

Enda nackdelen vore väl att flytspacklet torkar ut för snabbt då betongen suger åt sig vatten, men vad gör det i praktiken?

Rent spontant känns det som att det borde kunna gå bra utan primer, när underlaget är betong som ju är helt still och varken böjer sig eller flyttar sig.
Rummets väggar håller dessutom flytspacklet på plats i sidled, så den inte kan glida åt något håll.
 
Vatten o primer fyller samma funktion, skapa en häftbrygga till underlaget! Det hela bygger på att hjälpa cementen o polymererna i spacklet att vidhäfta till underlaget o torka på rätt sätt! Vid för dålig vidhäftning rusar vattnet in i betongen och lämnar inte tillräckligt med vätska kvar till både härdning och vidhäftning! Spacklet blir bom! Det kan ske i fläckar eller i hela stora sjok! Säkrast att använda primer eftersom den bildar en film som hjälper till att få en lagom snabb uttorkning!
lycka till
Perra
 
Väcker lite liv i denna tråd igen då jag ska flytspackla v-rum golvet som det ska lägga vattenburen golvvärme på.

Hur funkar det med primern som ni talar om här när jag ska lägga golvvärme?
Ska jag lägga primerna före golvvärmeslingorna eller kan jag lägga den efter att jag lagt dit slingorna?
 
Jockose skrev:
Väcker lite liv i denna tråd igen då jag ska flytspackla v-rum golvet som det ska lägga vattenburen golvvärme på.

Hur funkar det med primern som ni talar om här när jag ska lägga golvvärme?
Ska jag lägga primerna före golvvärmeslingorna eller kan jag lägga den efter att jag lagt dit slingorna?
Jag hade samma fråga i badrumsforumet. På primern står att man ska flytspackla inom ett dygn efter primning. Hinner du få dit armering och slingor på den tiden så lägg primern före, annars efter. Eller som någon föreslog i "min" tråd; först före (för att det är enklast att komma åt då) och sedan komplettera efteråt mha en blomspruta eller liknande. Jag är osäker på vad monteringsanvisningen säger om dubbla lager primer dock...
 
  • Gilla
Jockose
  • Laddar…
Självklart primar du innan.sen gör det inget om du lägger fler lager tar bara en jävla tid att torka.sen är det inte så allvarligt som det låter med att du måste spackla dagen efter.om du väntar två dagar spelar ingen roll om inte någon dammar som fasiken.ta det med en nypa salt.
 
Martin_B
Man kan även mätta betongen med vatten innan man häller på flytspacklet. Det fungerar om man gör det på rätt sätt. Om man är osäker så kör man bara primer.
Jag har även kört med vatten förut, dvs. genom att mätta betongen före flytspackling, och det fungerade alldeles utmärkt. Då slipper man dessutom en "hinna" primer mellan betong och flytspacklet. Min gissning är att flytspacklet fäster bättre direkt på betongen, bara den är mättad med vatten, än om den bara är primad. Och att primer är till för att rädda upp situationer där man inte kan/vill/hinner mätta med vatten före flytspackling, lite som en nödmetod. Men det är bara en gissning som sagt :)
 
Hej behöver lite snabb hjälp, jag har primat på spångolvet innan ja flytspacklade ska jag prima igen på flytspacklet innan jag sätter klinkersplatorn???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.