Jag kommer behöva ett partytält som rymmer drygt 30 personer som ska äta. dvs hyfsad storlek på det...

Har kollat lite på att hyra ett tält, 4,6*6,9 m= 32 kvm låter ju rätt lagom, men det kostar då ca 3000 att hyra, rätt dyrt tycker jag..

Kollade då Jula istället. De säljer en "lyxpaviljong" på 3*6 m för 1500 kr. Självklart är det annan kvalite på det, men det kommer ju användas denna gång och säkert nån gång varannat år framöver eller liknande...

Finns det några andra alternativ? stor presenning och spänna över trädäcket? problemet är att jag saknar yttre fästpunkter...

Att chansa på sommarväder vågar vi inte riktigt...

Vad hade ni gjort?
 
Jag handlade 2 st tält 3x6m på biltema när min son tog studenten för 3 år sedan, sedan när dottern tog studenten förra året användes de igen. De fungerade bra. Nu vid andra uppsättningen var det ett par av beslagen (plast) som hade spruckit så det behövde kompletteras med silvertejp. Men väl uppsatta så var de stadiga. Vi dukade för ca 50 personer. Vi hade de två tälten plus ett 3x3 m som vi hade sedan tidigare.

Jag skulle tro att de kommer att fungera bra ytterligare 4 - 5 gånger. Då när jag handlade så var Biltema lite billigare än Jula. Det var avsevärt billigare att köpa än att hyra.
 
Har ett jula 3x6 meter. Har funkat i ca 7 år med 1-2 uppsättningar per år. Vi har suttit 30-35 pers i det med "små" stolar. Ett bra köp.
 
Krilleman
Redigerat:
Vi har kört Harald-Nyborgs stora tält i scouterna i rätt många år nu. Totalt är det nog en 6-8st tält i min och grannkårerna.
Våra egna har levt i 5-6år nu, inköpta för ~6k, kommer hålla minst 3-5år till med nuvarande slitagetakt innan dom är förbrukade. Och då beror det mer på att tältduken är sliten i alla skarvar än att den är trasig.

Mao, det är rät rätt värt investeringen i ett mindre tält om man är lite eftertänksam i hanteringen.
 
Jag köpte Bauhaus värsta modell när jag skulle ha fest. kostade 3500:- eller liknande.

Tur i oturen så var vissa öljetter borta, trasigt vid vissa och några av rören var ovala vid leverans.

Dock märktes detta på en Fredag kväll, och lördag kl 10.00 skulle festen börja.

Åkte tillbaka med tältet på MÅndagen och fick pengarna tillbaka... Så det var ett bra köp kan jag säga ;)
 
Ett sånt tält som är använt en gång måste väl vara säljbart för 60-70% av nypriset på blocket?
 
Jag upplever också att det är väldigt dyrt att hyra. Köp dock inte det billigaste du hittar. Vi gjorde det misstaget på midsommar för 2 år sedan och väggsektioner och dylikt var t.o.m. för kort för att kunna fästas som tänkt trots att samtliga ben stod som de skulle. Jag tror vi köpte vårt på rusta eller liknande för 500 kronor. Min morfar har haft ett stort DanCover till båten i många år (ca 16x6x6 m) och det har fungerat väldigt bra och kvalitén är bra så det kanske även gäller för de mindre tälten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.