Jag är medveten om nackdelarna med luften som kyla. Det hela får ses som ett experiment, det är flera som är intresserade av hur resultatet blir. Men alla prylarna finns redan på plats, det som saknas är kollektorn eller vad det blir för system på den sidan. Ska också sägas att alla tilluftskanaler är kondensisolerade. Observera att vattenbatteriet sitter på uteluften inte tilluften precis som på samma sätt som HSB har gjort. Av den anledningen så ska det nyttjas på både vinter och sommar.
Enklast hade varit att nyttja det gamla borrhålet för det är väldigt nära till teknikutrymmet i tvättstugan dit slangarna för vattenbatteriet är dragna.

Funderade lite på det där med acktanken, hur man ska göra med isoleringen. Antar att det blir lite känsligare nu när vp kommer värma den. Tror att jag idag har ca 20cm runt om och 50 cm på toppen. Är det rimligt eller krävs mer? Det kommer i konflikt med utrymmet.
 
Om du har vanlig lösull idag kan du ju byta mot PUR-isolering så spar du plats.
 
Antar att det inte är något man gör själv?
 
Jo, varför inte?
 
Ingen aning men jag googlade lite och hittade inget förutom firmor som pysslade med det.
 
Du kommer väl för det mesta driva tanken vid ganska låga temperaturer så isolering i klass med vad du nämner är inte så dåligt. Lösull är bra, PU kan vara lite bättre bara du inte använder vanliga mattor/skivor för isoleringen är det säker helt ok i ditt fall.

Vad har du för data på din FTX, skulle vara kul att se varför du tycker det är värt att lägga ganska mycket kraft på just den delen?
 
Anledningen till att jag vill få till ftx:en är väl främst att allt redan är på plats förutom just köld/värmebärare. Kostnaden var i stort sett obefintligt. Förutom rören mellan ts och vattenbatteriet kostade det mig en bullpåse :) Så därav tycker jag att det är värt att prova. Skulle det bli ett otillfredställande resultat så kan jag isf stoppa in en fläktkonvektor i efterhand.

Som jag förstår det finns det två alternativ:
1. Koppla den till bergvärmekollektorn. Frågan här är hur det ställer sig vintertid då både vp och vattenbatteriet snurrar?
2. Få en pump till den gamla vattenbrunnen och leda vattnet via vvx till dagvattnet. vad är det för pump som kan vara aktuell? De jag har hittat har ett väldigt högt flöde i förhållande vad jag antar går åt.
3. Finns det fler alternativ?
 
Mattiaz skrev:
Som jag förstår det finns det två alternativ:
1. Koppla den till bergvärmekollektorn. Frågan här är hur det ställer sig vintertid då både vp och vattenbatteriet snurrar?
2. Få en pump till den gamla vattenbrunnen och leda vattnet via vvx till dagvattnet. vad är det för pump som kan vara aktuell? De jag har hittat har ett väldigt högt flöde i förhållande vad jag antar går åt.
3. Finns det fler alternativ?
1. Det är inga problem, du måste bara tillse att du har ett hål som klarar av det, hur mycket energi suger FTX:en i förvärmning?
2. Du behöver en större pump om du ska ha ett öppet system än om du använder kollektor som bara kräver en cirkulationspump på några 10-tals watt. Om du ska pumpa upp färskvatten och dumpa tillbaka så tror jag du tappar mycket av din tänka besparing. Pumpen går ju konstant....
3. Tjock tröja och tofflor :)
 
TS verkar ju intresserad så om data för FTX kommer in är det enklare att komma någon vart i jämförelser. Samtidigt vad är det för brunn du tänkt använda, hur djup osv. Pumpning där behöver inte innebära någon stor energiförbrukning, däremot ett ytterst enkelt system. Att fiktivt bättra värmeverkningsgraden på FTX genom förvärmning från någon källa vid dessa temperaturer och den låga effekt det rör sig om ger inte mycket, bättre att ta det vid rätt punkt dvs VVX-delen.

Annars är ju mexitegels pkt 3 inte så dum heller.
 
1. Ingen aning.... Det blir väl vad det blir beroende på temp i borrhålet. Antar att vattenflödet, luftflödet och temperaturer spelar in här. Hur man räknar ut det har jag ingen aning om...
2. Du kanske har rätt :rolleyes:
3. Fusk!:cool:
 
GK100 skrev:
TS verkar ju intresserad så om data för FTX kommer in är det enklare att komma någon vart i jämförelser. Samtidigt vad är det för brunn du tänkt använda, hur djup osv. Pumpning där behöver inte innebära någon stor energiförbrukning, däremot ett ytterst enkelt system. Att fiktivt bättra värmeverkningsgraden på FTX genom förvärmning från någon källa vid dessa temperaturer och den låga effekt det rör sig om ger inte mycket, bättre att ta det vid rätt punkt dvs VVX-delen.

Annars är ju mexitegels pkt 3 inte så dum heller.
Vad är det för data du efterfrågar?

Ot Vad jobbar du med eg? Du verkar ju ha koll både på el, vvs och vent:wow:
 
Det är tex luftflöden, fläkttyper, ditt vattenbatteri osv, kanske är ett standardaggregat så då finns ju fabrikat och typ. Och hur ligger din gamla vattenbrunn till i avstånd och höjdskillnad?

Precis som du har jag hobbymässigt byggt och renoverat fastigheter och då är det kul att sätta sig in i olika delar lite under vägs och göra saker så bra som möjligt, allt blir strax så mycket enklare då. Annars jobbar jag mer på det teoretiska planet men det är ren avkoppling att lite emellanåt göra praktiska jobb. Lyckligtvis är vår vackra värld så enkelt och snyggt ordnad att det är gynnsamt att ta in grundläggande teorier även om man gör ett stenåldersjobb, det försöker jag utnyttja, bra för både kropp och själ bara man kommer igång.
 
Tilluftsflöde ca 80l/sek (ej forcerat)
Aggregat Heru 130ec
Vattenbatteri VEAB Cwk250
Avstånd från den gamla vattenbrunnen ca 12m, höjdskillnad ca 6m.

Då är jag djupt imponerad av dina förvärvade kunskaper!
 
Det jag menade med skillnaden i energiförbrukning mellan pumparna var att om du ska köra på öppet system så måste du lyfta allt vatten 6 meter. Om du ska cirkulera det så är det bara flödesmotståndet du ska övervinna.

Tänk på att om du ska använda din gamla brunn så ska du anmäla detta till kommunen, precis som för din nya. Smartast är nog att du anmäler båda när du ändå är igång, då får du en avgift istället för två :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.